سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / علت برکناری عمران خان ایستادگی او در برابر آمریکا بود

علت برکناری عمران خان ایستادگی او در برابر آمریکا بود

سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: همراهی عمران خان با کشورهای مستقل و حمایت از آرمان فلسطین از دلایل تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت او بود.

عبدالباری عطوان با اشاره به توطئه آمریکا برای سرنگونی دولت عمران خان نخست وزیر پاکستان نوشتگی عمران خان در کنار ایران و آرمان فلسطین از دلایل تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت او بشمار می رود.

وي افزود ارتش پاکستان واقعاً اين کشور است و از زمان اين کشور، چهار کودتا انجام مي‌دهند که اگر نه همه آنها، اما بيشتر اين کودتاها با هماهنگي آمريکايي‌ها بوده‌اند و برخي از ژنرال‌هاي طرفدار آمريکا در ميان آن‌ها حضور دارند.

از نظر آمریکا و دولت این کشور اشتباهات بزرگی که عمران خان مرتکب شد و باعث شد تا واشنگتن برای توطئه علیه پاکستان با هدف سرنگونی دولت این کشور، در چند موضع و سیاست خلاصه می‌شود:

نخست: مخالفت کامل عمران خان با حمایت‌های خود از جنبش و حمایت از موفقیت‌های این جنبش در تسریع شکست آمریکا و عقب نشینی خفت بار سال گذشته این کشور از افغانستان است.

دوم: طرفداری عمران خان از چین و الحاقش به کار «کمربند و جاده» و امضای پیمان همکاری اقتصادی به ارزش 62 میلیارد دلار است که شامل همکاری‌های بزرگ اقتصادی است که این پیمان عمران خان را از آمریکا بی نیاز می‌کند.

سوم: حمایت عمران خان از حمله روسیه به مردم و سفر وی به مسکو در آغاز بحران و استقبال چشمگیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از رئیس جمهور پاکستان.

چهارم: اقدام عمران خان به برقرای روابط راهبردی بسیار قوی با ایران و شکستن محاصره تحمیلی آمریکا علیه ایران و همچنین امکان ساخت عمران خان به ارائه کمک‌هایی به ایران با هدف توسعه برنامه‌های هسته‌ای این کشور.

پنجم: حمایت کامل عمران خان از آرمان فلسطین و مخالفتش با پیوستن به روند عادی سازی و صلح آبراهام با رژیم اشغالگر رژیمی و مقاومت در برابر فشارهای آمریکایی و عربی در این زمینه.

ششم: مخالفت عمران خان با درخواست‌های متعدد آمریکا برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در پاکستان – که دارای مرزهای مشترک با چین است – و همچنین مخالفت با نیروهای ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان تحت فرماندهی آمریکا برای مبارزه با طالبان و سوق دادن این جنبش‌ها به طرفداری است. چین و جلوگیری از انجام هر گونه اقدام تروریستی علیه این کشور.

عطوان در ادامه نوشت: ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا کمک‌های سالانه این کشور را به پاکستان رساند که در حدود سه میلیارد دلار بود به عنوان یک اهرم فشار با هدف شروع حمایت از تروریسم در افغانستان می‌شد و همچنین پایبند نبودن پاکستان به توافقات. آمریکا برای مبارزه با طالبان، مخالفت اسلام آباد با فرستادن نیرو به یمن در کنار ائتلاف سعودی اماراتی و روابط با ایران؛ کرد.

جون رئیس جمهور آمریکا نیز پس از رسیدن به همین روند را در پیش گرفت و هیچ تماسی با عمران خان نگرفت و شکاف میان آن‌ها در پی اقدام عمران خان به شادمانی از فروپاشی اشغالگری آمریکا در افغانستان و عقب نشینی هرج و مرج گونه از این بود. کشور افزایش یافت.

عمران خان وقتی در پیامی به ملت پاکستان اعلام کرد آمریکا به دلیل مخالفت وی با احداث پایگاه‌های نظامی در خاک پاکستان می‌خواهد دولت وی را سرنگون کند، در حقیقت رازی را فاش نکرد، زیرا تصمیم سرنگونی وی در پی پیروزی فراکسیون عمران خان در انتخابات پارلمانی است. و موفقیت در سرنگونی دولت سابق پاکستان و پس از سفر عمران خان به مسکو و الحاق وی به ائتلاف چین، روسیه، ایران و کره شمالی علیه آمریکا و جنگ روسیه در قطعی قطعی شد.

شاید مهم ترین اشتباهات عمران از خان نظر آمریکا، حمایت مطلق وی از آرمان فلسطین و انتقادات علی سازشکارانی است که در مقابله با توئه نژادستانه ها هستند و می توانند جنایات آن را بسازند و قتل عام فلسطین شکست خورده است. عمران خان از زمانی که دانشجوی دانشگاه آکسفورد انگلیس و رئیس اتحادیه دانشجویان بود این موضع را در پیش گرفت و همسر فرزندانش جمیما خان نیز همین موضع را در نظر گرفت و به دین اسلام گروید و مقالات متعددی در روزنامه های انگلیس علیه تجاوز اسرائیل به نوار. غزه نوشت.

عمران خان علی رغم همه پیشنهادهای فریبنده کشور‌های حاشیه خلیج فارس (فارس) برای ایستادن در برابر ایران، فرقه گرا نبود و در زندگی شخصی خود زاهد و ساخته شده است، زیرا از اقامت در کاخ نخست وزیری که شامل بیش از 500 خدمتکار زن و مرد است. امتناع کرد و در خانه ساده خود زندگی کرد و از پول خود خرج کرد و از بودجه دولت برای خود هزینه نکرد، وی مالکیت کارخانه‌ها و هزاران زمین نبود و مانند نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان، نزدیکان خود را در پست‌های مهم دولتی منصوب نکردند.

به نظر ما توطئه علیه عمران خان چه بسا ممکن است پاکستان را در حالتی از هرج و مرج فرو ببرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر /ای جوانان عجم جان من و جان شما

ويدئو/ شاعر فارسی‌ زبان علامه اقبال لاهوری

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.