سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / قویا خواهان تداوم همکاری‌ها با ایران هستیم

قویا خواهان تداوم همکاری‌ها با ایران هستیم

وزیر خارجه ترکمنستان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تعاملات گسترده بین ایران و ترکمنستان گفت که این کشور قویا خواهان تداوم همکاری‌های مثبت و مثمرثمر با جمهوری اسلامی ایران است.

«رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس بعد از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان در تونشی چین ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان برای این دیدار گفت: ملاقات امروز مثل همیشه در فضای دوستانه، گرم و صمیمی برگزار شد و برخی مسائل دوجانبه و همچنین بعضی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و ابعاد جدید همکاری‌های دو کشور را بررسی کردیم.

مردوف با ذکر این نکته که حسن همجواری و تعاملات گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد، گفت: ترکمنستان قویا خواهان ادامه همکاری‌های مثبت و مثمرثمر با جمهوری اسلامی ایران است و به فعالیت در این زمینه ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از همه ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در راستای گسترش همکاری‌ها استفاده شده است؟ گفت: حتما نه. ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در چندین زمینه تقویت بخشیم و باید در حوزه‌های فرهنگی و انساندوستانه این همکاری‌ها را افزایش دهیم. 

.

مردوف اضافه کرد: در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و تجارت و دیگر حوزه‌های اقتصادی ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است. همکاری‌ها در حوزه‌ انساندوستانه و فرهنگی، حوزه تمدنی و ریشه تاریخی مشترک ماست که باید این حوزه را فعال کنیم و در این راستا اقدام به برگزاری نمایشگاه و همایش کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، حسین امیرعبداللهیان و رشید مردوف که برای شرکت در سومین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به همراه روسیه به تونشی چین سفر کرده بودند در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این دیدار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ترکمنستان را به وی و مردم خوب ترکمنستان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: آقای قربانقلی بردی محمداف تصمیم خردمندانه‌ای را گرفت و تجربه ایشان در منطقه قابل تحسین است.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید، روابط دو کشور بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

رشید مردوف نیز ضمن تبریک سال جدید شمسی به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بر حفظ میراث فرهنگی و تمدنی دو کشور از جمله بزرگداشت جشن نوروز تاکید کرد.

در این دیدار طرفین درخصوص توسعه همکاری‌های همه جانبه به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل نقل و دریای خزر تاکید کردند. وزرای امور خارجه دو کشور همچنین درخصوص تحولات منطقه‌ای از جمله تحولات جاری افغانستان و اوکراین تبادل نظر و گفت‌وگو کردند

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.