سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اجماع بی‌سابقه سران 6 حزب مخالف ترکیه برای برچیدن نظام ریاستی و اردوغان!

اجماع بی‌سابقه سران 6 حزب مخالف ترکیه برای برچیدن نظام ریاستی و اردوغان!

روزنامه «العربی جدید» که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد، با انتشار یادداشتی به تحلیل نشست اخیر و بی‌سابقه سران 6 حزب مخالف اردوغان و اجماع آنها برای برچیدن نظام ریاستی ترکیه پرداخته است.
صحنه سیاسی ترکیه مدتی است که درگیر جنجال‌های مربوط به انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه است که قرار است. همزمان در
۲۴ ژوئن ۲۰۲۳(سوم تیر 1402) برگزار شود. روزنامه «العربی الجدید» مستقر در لندن با انتشار یادداشتی از اجماع گسترده احزاب مخالف اردوغان برای برچیدن نظام ریاستی خبر داده و نوشت: «شاید مهم‌ترین رویداد در صحنه تحرکات سیاسی ترکیه در عکسی که از یک جلسه گرفته شد و به طور گسترده پخش شد، تجسم یافت. نخستین جلسه در نوع خود در ترکیه با حضور رهبران 6 حزب مخالف که دور یک میز گرد نشستند.»
بر اساس این گزارش در این عکس؛ «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب خوب، «احمد داوود اوغلو» رهبر حزب آینده، «علی باباجان» رهبر حزب دموکرات و ترقی، «گل تکین اویسال» رهبر حزب دموکرات و «تمل کارامول اوغلو» رهبر حزب سعادت دور یک میز به چشم می‌خورند. در بیانیه ‌این نشست آمده است که رهبران شش حزب مذکور در یک «روز تاریخی» با یکدیگر ملاقات کردند تا «یک مطالعه تاریخی را درخصوص چشم‌انداز ترکیه در سال‌های آینده» انجام دهند، زیرا ترکیه «در حال سپری کردن یکی از بزرگترین بحران‌های سیاسی و اقتصادی است»
به گزارش العبری جدید در ادامه این بیانیه آمده که حاضران در این نشست «بر سر متنی برای نظام پارلمانی قدرتمند با هدف تقویت قوای مقننه، مجریه و قضائیه و تاسیس دولت حقوقی و دموکراسی، پس از تلاش‌های فراوان، به دور از دو قطبی و با تکیه بر مشورت و اجماع، توافق کردند. آنها همچنین تاکید کردند که به یک نقشه راه رسیده‌اند که در ۲۸ فوریه (۷ اسفند) اعلام خواهد شد و هدف آن تدوین مراحل انتقال از نظام ریاستی کنونی به نظام پارلمانی در صورتی که اپوزیسیون در انتخابات آینده پیروز شود، است.»
در ادامه این گزارش آمده است: «گرچه در این نشست، ائتلاف انتخاباتی بین 6 حزب اعلام نشد، اما ممکن است در مرحله بعدی به آن تبدیل شود. تحرکات شدید احزاب مخالف در ماه‌های گذشته در ترکیه به اوج خود رسید که شامل مجموعه‌ای از نشست‌های دوجانبه و سه جانبه بود. جلساتی که توسط رهبران آنها برگزار شد تا موضع مخالفان را علیرغم وجود اختلافات ایدئولوژیک، فکری و سیاسی متحد کنند برای اینکه بتوانند در برابر ائتلاف حاکم، به ویژه در برابر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور، در انتخابات آتی بایستند.»در این تحرکات جدی یک هدف دیگر نیز دنبال می‌شد و آن  وحدت برای برچیدن نظام ریاستی بود که به اعتقاد مخالفان، دلیل اصلی بروز بحران‌ها و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیش روی ترکیه در مرحله کنونی است.
  نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: «با توجه به این‌که انتخابات آتی از این جهت که برای جامعه ترکیه و آینده ترکیه اهمیت تعیین‌کننده‌ای دارد، با انتخابات‌های قبلی متفاوت خواهد بود. لذا جای تعجب نیست که احزاب و نیروهای سیاسی مختلف ترکیه به صورت زودهنگام اقدام به تدارک برای این انتخابات کنند و از یک سال جلوتر، به بسیج نیروها و کادرها و طرفداران خود بپردارند و بر این موضوع تمرکز کنند که انتخابات آتی ایستگاه مهمی در تاریخ ترکیه خواهد بود، زیرا تصمیم خواهد گرفت که آیا نظام ریاستی در ترکیه ادامه یابد یا خیر و ترکیه شاهد بازگشت جدیدی به نظام پارلمانی البته در شکل و شمایلی قدرتمندتر از گذشته خواهد بود؛ آن‌طور که مخالفان می‌گویند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازتاب عملیات وعده صادق در ترکیه

حمله پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونسیتی

ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.