سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / روزی که ۱۰ نفر از شوق پیوستن ارتشی‌ها به انقلاب اسلامی بیهوش شدند

روزی که ۱۰ نفر از شوق پیوستن ارتشی‌ها به انقلاب اسلامی بیهوش شدند

برخی از افراد جمعیت به گریه افتاده و حتی حدوده بیش از ۱۰ نفر از شدت شوق دیدن نظامیان بیهوش شدند و نظامیان هم در حالی که عکس‌هایی از امام خمینی(ره) با خود داشتند به گفته‌های مردم و ابراز احساسات آن‌ها پاسخ می‌دادند

اصفهان، شاید تعداد کمی از ما روزهای پرالتهاب و سراسر شور و هیجان و شجاعت زمستان ۵۷ را به یاد بیاوریم و به ناچار برای درک آن روزها متوسل به اسناد و مصاحبه‌هایی می‌شویم که از پیشگامان انقلاب و یا از طرف مقابل نیروهای ساواک به جا مانده است.

برگزاری تجمع با حضور نظامیان فراری از پایگاه‌ها

تقویم انقلاب اسلامی به ۱۷ بهمن رسید و آنطور که پیشگامان این راه برایمان تعریف کرده‌اند، هفده بهمن‌ ماه ۵۷، جلسه‌ای در مسجد حکیم خیابان عبدالرزاق اصفهان با حضور سی نفر افسر دانشکده‌ای، ۱۰۰ نفر همافر، ۴۰۰ نفر درجه‌دار هوانیروز و تعدادی همافر نیروی هوایی که از پایگاه فراری بودند برگزار شد.

ساعت ۱۰ صبح به صورت دسته جمعی به طرف ورزشگاه تختی حرکت کردند و مردم در حالی که آن‌ها را تشویق می‌کردند، گل روی سر آن‌ها می‌ریختند.

بیهوش شدن مردم از شدت شوق همراهی نظامیان با انقلاب اسلامی

برخی از افراد جمعیت به گریه افتاده و حتی حدود بیش از ۱۰ نفر از شدت شوق دیدن نظامیان بیهوش شدند و نظامیان هم در حالی که عکس‌هایی از امام خمینی با خود داشتند به گفته‌های مردم و ابراز احساسات آن‌ها پاسخ می‌دادند.(منبع: کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک)

سخنرانان این روز آیت الله احمدی و استاد پرورش بودند و ایل‌های بختیاری نیز پشتیبانی خود را اعلام کردند. در همین مراسم قطعنامه‌ای از طرف هوانیروز که در ۱۰ ماده تنظیم شده بود قرائت شد که در این قطعنامه آزاد شدن بدون قید و شرط زندانیان سیاسی نظامی که در چند روز اخیر دستگیر شده‌اند خواستار شده بود.

پس از ایراد سخنرانی توسط چند تن، مسیرهای راهپیمایی ابلاغ شد، طبق اسناد ساواک جمعیت آنقدر زیاد بود که بیش از یک میلیون نفر هم می‌رسید پس از آن صف‌های منظمی توسط مردم با احترام بسیار زیاد برای نظامیان تشکیل شد، برخی نظامیان را بغل می‌کردند و برخی به آن‌ها شربت و گل و شیرینی تعارف می‌کردند، برای شخصی‌ها افتخار بود که هر کس با نظامی هم‌گفتار شود.

در اسناد ساواک آمده است که مسیر راهپیمایی از چهارباغ پایین آغاز و به خیابان‌های شیخ بهایی، دروازه تهران، خیابان زاهدی سابق، میدان پهلوی سابق و چهارراه محمدرضاشاه سابق ختم می‌شد و مردم نظامیان را روی سر می‌گرفتند، نظامیان هم با شوقِ بسیار شعار مرگ بر شاه و «این شاه آمریکایی اعدام باید گردد، فرودگاه مهرآباد آزاد باید گردد» سر دادند.

در سند دیگری از ساواک آمده است که در روز ۱۷ بهمن ۵۷، آیت‌الله سید جلال طاهری از مردم دعوت کرده که در ساعت ۱۰ روز بعد در میدان امام اصفهان اجتماع و به نفع مهندس مهدی بازرگان رأی بدهند و در این اجتماع آیت‌الله طاهری سخنرانی خواهد کرد؛ شب گذشته نیز رادیو بی بی سی مطالبی مبنی بر استقلال اصفهان ایراد نموده است.

در این گزارش فرمانداری نظامی آمده است: شب گذشته از طرف فرمانداری نظامی اصفهان شعارهای پارچه‌ای و پرچم‌های دیگر که روی آن‌ها از مردم برای اجتماع روز هجدهم و دادن رأی به مهندس بازرگان دعوت شده بود جمع‌آوری شده و حدود ۱۰۰ نفر از افراد انتظامات شهری را که از طرف روحانیون در سطح شهر گمارده شده بودند از طرف مأمورین فرمانداری نظامی دستگیر که این عمل موجب شده صبح روز هجدهم تعدادی از سربازان مرکز توپخانه اصفهان به نفع آیت‌الله خمینی شعار بدهند.

همچنین صبح روز هفدهم بهمن عده‌ای از مردم اصفهان در مدرسه چهارباغ تجمع کرده بودند که سخنران آقای مهندس مصحف بود که در زمینه پشتیبانی از رئیس دولت انتخابی آیت‌الله خمینی سخنرانی کرده و مردم را تشویق به پیروی از ایشان کرد. 

او ضمن صحبت‌های خود رژیم و دولت بختیار را به باد انتقاد گرفت، در این جلسه نماینده کارگران اصفهان همبستگی خود را از جمهوری اسلامی و نخست وزیر انقلابی آیت‌الله خمینی ابراز کرده و از کارگران در خواست کرد که جهت دادن رای به دولت بازرگان شناسنامه‌های خود را همراه داشته باشد.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.