سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تمایل ۷۱.۳ درصد تهرانی‌ها برای خرید محصولات ایرانی

تمایل ۷۱.۳ درصد تهرانی‌ها برای خرید محصولات ایرانی

بر اساس نظر سنجی مؤسسۀ افکارسنجی جهان در شهر تهران، 61.1 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در صورت برابر بودن قیمت محصول مشابه ایرانی و خارجی، محصول ایرانی را انتخاب می‌ کنند.
 مصرف بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی انسان است. انسان‌ها اغلب مواقع برای رفع نیازهای خود مشغول مصرف هستند. غذایی که می‌خورد و لباسی که بر تن دارد  تا محصولات متنوع الکترونیکی که ساعت‌ها کار و زندگی خود را با آن‌ها می‌گذارند، از مصادیق مصرف انسان هستند.
امروزه تقریباً تمامی محصولات مصرفی انسان‌ها در خارج از خانه و توسط واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک ساخته می‌شوند. هر یک از این محصولات کارکرد خاصی دارند، یعنی نیاز خاصی را برطرف می‌سازند، قیمت خود را دارند و از کیفیت خاص خود برخوردار هستند. لذا ارزیابی معیارهایی که بر نوع مصرف انسان ها تاثیر می گذارند از لحاظ اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت ویژه ای است.
در همین راستا مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا اقدامات متعددی برای شناخت دقیق پارامترهای موثر بر خرید محصولات به انجام رسانده اند و از این طریق مصرف جامعه را تا حدودی مدیریت کرده اند.
از این رو مؤسسۀ افکارسنجی جهان با تعریف پیمایشی علمی، بررسی موارد موثر بر انتخاب کالاهای مصرفی را  مورد ارزیابی قرارداد. در این پیمایش 750 شهروند تهرانی مورد پرسش قرار گرفتند. جامعۀ آماری مطالعه نیز تمامی تهرانی‌های بالای 18 سال بوده‌اند.
نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. 45 درصد پاسخگویان مرد و 55 درصد آنها زن بوده‌اند. پاسخگویان از 18 الی 71 سال سن داشته و میانگین سنی آن‌ها 40.5 سال است.
 از میان معیارهای مطرح شده برای انتخاب یک کالا، برند تنها برای 15.8 درصد پاسخگویان، تأثیر بسیار زیادی داشته است.
61.1 درصد نیز تأثیر این معیار در خرید خود را زیاد ارزیابی کرده‌‌ بودند. طراحی کالا (بسته بندی) برای 10.5 درصد دارای تأثیر بسیار زیاد و برای 66.3درصد دارای تأثیر زیاد بوده است. این میزان برای قیمت کالا به ترتیب 30.5 و 57.9 درصد است.
تنها 2.1 درصد تأثیر تبلیغات در خرید خود را بسیار زیاد و 15.8 درصد آن را زیاد دانسته بودند. 81.1 و 17.9 درصد پاسخگویان نیز کیفیت را به‌ ترتیب واجد تأثیر بسیار زیاد و زیاد برای انتخاب یک محصول دانسته بودند.
در مجموع، کیفیت مهمترین معیار نمونه برای انتخاب یک محصول بوده و 71.6 پاسخگویان آن را تأثیرگذارترین معیار انتخاب خود عنوان کرده بودند. قیمت با 22.1 درصد، برند با 5.3 درصد و تبلیغات با تنها 1‌.1 درصد در رتبه‌های بعدی مؤثرترین معیارهای انتخاب محصول در میان نمونۀ پیمایش حاضر هستند. طراحی کالا نیز سهمی ناچیز دارد.

.

61.1  درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در صورت برابر بودن قیمت محصول مشابه ایرانی و خارجی محصول ایرانی را انتخاب می‌کنند و 38.9 درصد در صورت برابر بودن قیمت محصول ساخت خارج از ایران را ترجیح می‌دهند.
علاوه‌ براین، 71.3 درصد گفته‌اند که در صورت برابر بودن کیفیت محصول مشابه ایرانی و خارجی محصول تولید ایران را خواهند خرید و 28.7 درصد به‌ دنبال محصول خارجی خواهند رفت.
علاوه بر موارد فوق، از افراد پرسیده شده بود که به‌ نظر آنها کدام کشورها بهترین محصولات را تولید می‌کنند. 84.2 درصد به این پرسش پاسخ داده بودند. پاسخ‌ها از یک تا 6 کشور متغیر بوده، 36.3درصد به سه کشور28.7 درصد به یک کشور، 18.8 درصد به دو کشور، 11.3 درصد به چهار کشور، 3.8 درصد به 5 کشور و1.3 درصد به یک کشور اشاره کرده‌اند.
بر اساس این پاسخ‌ها، آلمان 75 درصد پاسخگویان به پرسش، ژاپن62.5 درصد، آمریکا 52.5 درصد، فرانسه 17.5 درصد، ترکیه 12.5درصد، کرۀ جنوبی 10 درصد، ایتالیا 6.25 درصد و انگلستان 5 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. از سوئد و تایوان نیز به‌عنوان کشورهایی که بهترین محصولات را تولید می‌کنند، نام برده‌اند. 
به نظر می‌رسد که تبلیغات برای تهرانی‌ها از چندان اهمیتی برخوردار نیست. همان‌گونه که بر اساس بندهای فوق، تهرانی‌ها در انتخاب محصول به تبلیغات اهمیت کمی می‌دهند، بیش از 50 درصد پاسخگویان منبع پیگیری تبلیغات را مشخص نکرده‌اند. 26.4 درصد پاسخگویان اینترنت، 20.7 درصد تلویزیون و مابقی نیز سایر منابع را به‌عنوان منبع دنبال کردن تبلیغات معرفی کرده‌اند.
پاسخگویان خریدهای مصارف روزمرۀ خود را از منابع مختلفی تهیه می‌کنند. 38.7درصد آنها از فروشگاه‌های کوچک و مغازه‌های محلی، 22.6 درصد از فروشگاه‌های آنلاین، 19.4 درصد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای متوسط مواد غذایی و 19.4 درصد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به این منظور استفاده می‌کنند.
علاوه‌ براین، 52.7 درصد خرید‌های اساسی خود را برای مدت زمان ماهانه، 33.3 درصد به‌صورت هفتگی و 6.5 درصد به‌صورت روزانه انجام می‌دهند. 7.5 درصد پاسخگویان نیز بازه‌های زمانی دیگری را برای خریدهای خود عنوان کرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فرانسوی‌ها از ترس تبعات قطعی برق در زمستان سخت به فروشگاه‌ها هجوم بردند

تشدید بحران انرژی در اروپا

هند خرید زغال سنگ از روسیه را افزایش داد

خرید زغال سنگ روسیه در هند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.