سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / وحشت در اروپا از سویه جدید ویروس کرونا

وحشت در اروپا از سویه جدید ویروس کرونا

در پی شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که جهش‌های آن دو برابر جهش‌های نوع دلتاست! و ویژگی‌های سرایت‌پذیری بالاتر را نشان داده برخی کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی 6کشور آفریقایی بستند و سازمان جهانی بهداشت نیز تصمیم به برگزاری نشستی ویژه گرفته است.

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز از مرز 260 میلیون و 452 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 5 میلیون و 202 هزار نفر رسیده است. اما در حالی که در سرتاسر جهان دولت‌ها به شدت در تلاش هستند که با تزریق واکسن کرونا را مهار کنند گزارش‌هایی از شیوع سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی منتشر شده که بسیاری را وحشت زده کرده است. بر اساس گزارش‌ها دانشمندان در آفریقای جنوبی می‌گویند گونه جدیدی از کرونا را شناسایی کرده‌اند که دارای مجموعه بسیار غیرمعمول از جهش‌هاست و به طور بالقوه می‌تواند موج دیگری از ابتلا را ایجاد کند.
«جو فاهلا» وزیر بهداشت آفریقای جنوبی گفته این گونه، تاکنون در بوتسوانا، آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ دیده شده، اما به زودی می‌تواند در سراسر جهان پخش شود.
«تولیو د اولیویرا» پروفسور و متخصص ژنتیک که انواع گونه‌های کرونا را مورد مطالعه قرار‌داده هم، در یک جلسه توجیهی گفته این گونه بیش از ۳۰ جهش دارد و به وضوح بسیار متفاوت با انواع شناخته شده است. وی این را هم گفته که تعداد جهش‌ها نگران‌کننده است و می‌تواند به گونه‌ اجازه دهد تا از سیستم ایمنی بدن فرار کند. به گفته وزیر بهداشت آفریقای جنوبی «قطعاً با جابجایی مردم در هفته‌های آینده، این [گونه] در همه جا خواهد بود.» بر اساس این گزارش سازمان جهانی بهداشت هم در حال نظارت بر گونه جدید کووید است و یک جلسه ویژه به منظور بحث در مورد اثر این گونه بر واکسن‌ها و درمان‌ها برنامه‌ریزی شده است. به گفته دانشمندان آفریقای جنوبی، ۳۰ جهش در پروتئین سنبله گونه جدید–بخشی از ویروس که به سلول‌های بدن متصل می‌شود، شناسایی کرده‌اند که می‌تواند تأثیراتی بر کارایی واکسن و قابلیت انتقال داشته باشد. برخی از کارشناسان نگرانند که این گونه اثربخشی واکسن‌های فعلی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. بر اساس گزارش‌ها، جهش‌های جدید احتمالاً از واکنش ایمنی ایجاد شده توسط ابتلای قبلی فرار می‌کنند. این گونه همچنین ویژگی‌های مرتبط با سرایت بالاتر را نشان داده است. به گزارش اسپوتنیک، حداقل ۱۰۰ مورد در آفریقای جنوبی تایید شده است، اما وزیر بهداشت این کشور معتقد است موارد بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر گزارش شده است. هنوز هیچ مورد مستندی در انگلیس ثبت نشده است. 
نگرانی در اروپا
شناسایی سویه جدید کرونا که در برابر واکسن مقاوم است و خیلی سریعتر از گونه دلتا منتشر می‌شود کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز به شدت نگران کرده است. به گزارش رویترز دولت‌های ایتالیا، آلمان و انگلیس اعلام کرده‌اند با هدف پیشگیری از ورود خطرناک‌ترین نوع ویروس کرونا، پرواز‌ها از شش کشور آفریقایی را به حال تعلیق در آورده‌اند. سنگاپور هم اعلام کرده پروازهای خود را موقتا با کشورهایی که این جهش در آنها شناسایی شده، تعلیق می‌کند. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نیز دیروز (جمعه) اعلام کرد سه مورد از گونه جدید کرونای یافت شده در آفریقای جنوبی را شناسایی کرده است. وزیر بهداشت ایتالیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده «دانشمندان ما در حال مطالعه نوع جدید هستند. در این بین، ما بیشترین تدابیر بهداشتی ممکن را اتخاذ خواهیم کرد.»
همزمان با انتشار این گونه جدید خبرها از شیوع گسترده گونه‌های قبلی در برخی کشورهای اروپایی حکایت دارد. دیروز (جمعه) آلمان رکورد جدید بیش از ۷۶ هزار ابتلا به کووید-۱۹ در یک روز را گزارش کرد و همزمان نیروی هوایی این کشور برای اولین بار از آغاز همه‌گیری آماده می‌شود تا برای کاستن از فشار بر مراکز درمانی در مناطق به شدت درگیر، بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه را به سایر نقاط کشور ببرد. روز قبل، آلمان از آستانه
100 هزار مرگ و میر ناشی از کرونا عبور کرد. این در حالی است که بیمارستان‌های عمدتاً در جنوب و شرق این کشور چندی است که از تکمیل ظرفیت واحدهای مراقبت‌های ویژه خود خبر می‌دهند. این اولین بار است که نیروی هوایی آلمان مجبور شده از واحد مراقبت‌های ویژه هوایی خود، هواپیماهایی که تا شش تخت آی‌سی‌یو دارند، برای انتقال بیماران کرونا در داخل این کشور استفاده کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نقش ویژه شهید امیرعبداللهیان در تأمین واکسن در روزهای سخت کرونا

خانواده شهید امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه

جمع‌آوری واکسن کرونای شرکت آسترازنکا در سطح جهان

واکسن کرونای آسترازنکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.