سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / فروش رویای خانه‌دار شدن به جوانان از سوی بانک مسکن/

فروش رویای خانه‌دار شدن به جوانان از سوی بانک مسکن/

لزوم توجه بانک مرکزی به حقوق از دست رفته مردم  / بازپرداخت بیش از ۲ میلیارد تومان برای چند متر مربع مسکن!

سابقه بانک مسکن نشان می‌دهد جمع‌آوری سپرده‌های خرد مردم برای دریافت وامی قابل توجه یک رویافروشی است.

«وام مسکن یک میلیاردی شد» این تیتر رسانه‌ها پس از نشست خبری مدیرعامل بانک مسکن بود. خبری که در نگاه اول مثبت به نظر می‌رسد امابا مطالعه جزئیات آن بیشتر به یک وعده بی‌فایده نزدیک است. بانک مسکن در حالی این خبر را به عنوان یک نوید شیرین برای مردم بیان می‌کند که با نگاهی به سابقه طرح مسکن جوانان می‌توان نام آن را فریب قرن گذاشت.
 : محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن صبح امروز در نشست خبری با حضور رسانه‌ها اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی داد. او سپس تاکید کرد که از امروز متقاضیان می‌توانند در شعب بانک مسکن برای وام جدید افتتاح حساب کنند.
جزئیاتی که وام یک میلیاردی را خنده دار می‌کند
متقاضیان این وام برای بدست آوردن آن باید از امروز تا پانزده سال آینده هر ماه مبلغی را به حساب خود واریز کنند. گفته می‌شود. وضعیت اقساط وام یک میلیاردی به گونه‌ای است که در ۵ سال اول ماهیانه ۲۸۸ هزار، در ۵ سال دوم ۴۰۰ هزار و ۵ سال سوم ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان باید پرداخت شود و این وام بعد ۱۵ سال قابل استفاده خواهد بود. پس از 15 سال در پایتخت معادل 1 میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ 850 و سایر شهرها 700 میلیون تومان وام به متقاضی پرداخت می‌شود.
نکته جالب‌تر آنکه مجموع اقساط پرداختی در پایان 20 سال معادل 2 میلیارد و 159 میلیون 342 هزار تومان خواهد بود که در مجموع 53 درصد از بازپرداخت، در قالب سود دریافت خواهد شد.
این شرایط در حالی است که اگر این وام را همین فردا و بدون 15 سال زمان به حساب متقاضیان واریز کنند، جوانان قادر به خرید مسکن با این میزان پول نخواهند بود و اگر هم چنین مساله‌ای امکان داشته باشد اقساط بالای آن فرد را از گرفتن وام منصرف می‌کند. اما مساله به همین جا ختم نمی‌شود. هزینه‌های ساخت و خرید مسکن در حالی به صورت فزاینده بالا می‌رود که پس از 15 سال این میزان از وام قادر به برداشتن کوچکترین هزینه‌ای از روی دوش مردم برای تامین مسکن نخواهد بود.
چرا باید در این نوع وام‌دهی تجدیدنظر کرد؟
اعلام سقف عدد مشخصی چون یک میلیارد تومان در حالی است که هیچ کس نمی‌داند در 15سال آینده هزینه تامین مسکن چقدر است. آنچه واضح و مشخض است این است که این هزینه تفاوت قابل توجهی با هزینه‌های کنونی دارد. دولت و بانک مرکزی باید بانک‌هایی همچون بانک مسکن را که با طرحی با عنوان جوانان ترغیب به پس انداز می‌کنند موظف کند تا به جای اعلام میزان یک میلیارد تومن به متقاضی معادل قسمتی از هزینه ساخت یا خرید مسکن در همان سال را به قیمت روز به افراد اختصاص بدهد. مثلا بانک اعلام کند کسانی که در این طرح 15 ساله شرکت کنند معادل شصت درصد هزینه خانه دار شدن را در زمان دریافت وام تحویل می‌گیرند.
سابقه سیاه طرح مسکن جوانان
علی رضایی یکی از دارندگان حساب پس انداز جوانان به خبرنگار رجانیوز گفت: «من نزدیک به 12 سال قبل حسابی برای خانه‌دار شدن در بانک مسکن افتتاح کردم. آن روز به من گفته شد که با پرداخت مبلغی در هر ماه، ده سال دیگر می‌توانی وام سی میلیون تومانی دریافت کنی. از آنجایی که قیمت یک مسکن متوسط در همان سال حدود چهل میلیون تومان بود این میزان از وام قابل توجه بود. اما اکنون هزینه‌ها ده‌ها برابر شده و با این وام فقط می‌توانم کمتر از یک متر خانه در تهران را خریداری کنم!»
سابقه بانک مسکن نشان می‌دهد جمع‌آوری سپرده‌های خرد مردم برای دریافت وامی قابل توجه یک رویافروشی است. افرادی که هر روز خانه دار شدن را سخت‌تر می‌بینند نیز با خیال اینکه مبلغ بالایی از هزینه مسکن خود را تامین کنند پول‌های اندک خود را در اختیار بانک قرار می‌دهند اما بانک هیچ تضمینی ندارد که اگر قیمت مسکن به ده‌ها برابر رسید مبلغ بیشتری را در اختیار جوانان در آرزو مانده بگذارد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی نه تنها باید شرایط این نوع وام‌ها را به نفع مردم عوض کند که سرنوشت صدها هزار نفر از دارندگان حساب‌های مسکن جوانان که با رویای گرفتن وام زیاد پول‌های خرد خود را در این حساب‌ها پس‌انداز می‌کردند مشخص کند و شرایط جدیدی برای متقاضیان اعلام کنند.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.