سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / شرکای وضع موجود، منتقد شدند/ روزنامه شرق: «کدخدا» خواندن آمریکا اشتباه بود

شرکای وضع موجود، منتقد شدند/ روزنامه شرق: «کدخدا» خواندن آمریکا اشتباه بود

/ دولت قبل «میدان» را برای «مذاکره» می‌خواست/ تلاش «جریان تحریف» برای تبرئه خود: تقصیر روحانی بود!

امروز اگر قرار است آسیب‌شناسی صورت بگیرد، در کنار «جریان غیرانقلابی درون نظام» به عنوان متهم ردیف اول، حتما «جریان تحریف» به عنوان متهم ردیف دوم حضور دارد و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشد.

از «امضای کری تضمین است» تا «روحانی نباید آمریکا را کدخدا می‌خواند» شش سال فاصله است. شش سالی که طی آن جریان غرب‌گرا با تمام قدرت به دنبال بزک آمرکا و تحریف چهره اصلی دشمن شماره یک ملت ایران بود. عجله و دستپاچگی این جریان برای ارتباط با آمریکا البته آن قدر زیاد بود که حتی مانع درخواست مذاکره با قاتل حاج قاسم سلیمانی هم نشد. درخواستی که البته با دست رد ترامپ روبرو شد و همچون همیشه ذلت و خواری برای تشنگان مذاکره به جا گذاشت.

 ؛ حالا و پس از تحویل دولت روحانی، غرب‌گرایان به فکر آسیب‌شناسی و ترمیم وجهه خود افتاده‌اند و برای آن که نشان دهند حرف‌های به‌ظاهر آکادمیک‌شان غلط نبوده، تقصیرها را به گردن روحانی می‌اندازند و خودشان کنار می‌ایستند. گویی فراموش‌شان شده که در زمان انعقاد توافق پر اشکال برجام با تیترهای «بی‌نظیر در تاریخ»، «آغاز پایان تحریم‌ها»، «پیروزی بدون جنگ»، «فروپاشی سازمان تحریم‌ها» و «اینک بدون تحریم» به استقبال برجام رفته بودند. حالا گویا قرار است همه چیز بر سر روحانی خراب شده و «جریان تحریف» به جای آمریکا، این بار گذشته خودش را بزک کند.

روزنامه شرق در یادداشتی که به بررسی وضعیت سیاست خارجی ایران پرداخته، اعترافات جالبی از هشت سال دیپلماسی دولت روحانی ارائه داده است. نویسنده در ابتدا با ذکر این نکته که «تاکنون سیاست خارجی ایران از غرب به منطقه برای افزایش قدرت چانه‌زنی تعمیم می‌یافت، اکنون برعکس شده و از طریق منطقه به غرب تعمیم می‌یابد» صراحتا اعلام می‌کند که نگرش غرب‌گرایان به فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، چیزی جز ابزاری برای معامله با غرب نبوده است. این سخنان که متاسفانه نزدیکی زیادی به واقعیت دارد، سال‌ها از سوی همین جریان به شکلی وارونه روایت می‌شد و اوج این تحریف را باید در سخنان محمدجواد ظریف در آن مصاحبه محرمانه جستجو کرد.

وزیر سابق امور خارجه در مصاحبه مذکور مدعی بود که در جمهوری اسلامی اصالت با «میدان» است و نه «دیپلماسی». این ادعای ظریف البته بیشتر شبیه توجیهی بود تا شکست‌های دیپلماتیک دولت در عرصه بین‌المللی به حوزه فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی گره بخورد و به بهانه اولویت دادن به میدان، سرپوشی بر ضعف‌های متعدد مذاکراتی خود بگذارد. با وجود این ادعای ظریف، حقیقت اما حکایت از این دارد که همانطور که روزنامه شرق اشاره کرده، اتهام هزینه‌کرد میدان به نفع دیپلماسی غرب‌گرا، بیش از همه به نام دولت روحانی نوشته می‌شود. ضعف دیپلماسی در دولت یازدهم و دوازدهم به حدی بود که حتی اقتدار حاصل از میدان نیز به پای دیپلماسی خوش‌خیال و اعتماد نابجا به غرب، بدون هیچ منفعتی هزینه شد.

نکته حائز اهمیت دیگر این یادداشت، نقدی است که این روزنامه به «کدخدا» خواندن آمریکا از سوی روحانی کرده و می‌نویسد: «رئیس دولت قبلی با عدم دقت در «کدخدا» خواندن آمریکا در سیاست جهانی این تصور باطل را در آمریکایی‌ها تقویت کرد که تثبیت جایگاه منطقه‌ای ایران از طریق کاهش تنش با غرب و آمریکا صورت می‌گیرد؛ همین تصویرسازی بعدها منجر به آزردگی روس‌ها، چینی‌ها، اروپایی‌ها، کشورهای عربی منطقه و ترکیه شد.» این روزنامه با انتقاد درست اما دیرهنگام خود، تصویرسازی روحانی از نگرش ایران به آمریکا را زیر سوال برده اما هیچ اشاره‌ای به دستگاه عظیم و پرتلاش «جریان تحریف» برای «بزک آمریکا» در داخل کشور نمی‌کند. گویا تنها یک جمله روحانی که به غلط آمریکا را «کدخدا» دانسته بود، مسیر هشت ساله سیاست خارجی کشور را تعیین کرد و رسانه‌های نزدیک به دولت از جمله روزنامه شرق، هیچ نقشی در ایجاد این تصویر غلط در داخل و خارج از کشور نداشتند.

این جریان در طول هشت سال گذشته کوچکترین نقدی را به حساب کاسبی تحریم می‌گذاشت و منتقدان را با الفاظی که همه می‌دانند تحقیر می‌کرد و حالا ادعای نقد روحانی دارد. جریانی که تیترهای درخشانی چون «امضای کری تضمین است» را برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت کرده و باید نماد عبرت آیندگان باشد، امروز پیشقدم نقد دولت قبل شده و از سهم خودش در ناگواری‌های این هشت سال به سادگی عبور می‌کند. مردم فراموش نخواهند کرد که مدیرمسئول همین روزنامه درباره اغراق‌های صورت گرفته درباره برجام گفت: «این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.»

امروز اگر قرار است آسیب‌شناسی صورت بگیرد، در کنار «جریان غیرانقلابی درون نظام» به عنوان متهم ردیف اول، حتما «جریان تحریف» به عنوان متهم ردیف دوم حضور دارد و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشد.

 

امروز اگر قرار است آسیب‌شناسی صورت بگیرد، در کنار «جریان غیرانقلابی درون نظام» به عنوان متهم ردیف اول، حتما «جریان تحریف» به عنوان متهم ردیف دوم حضور دارد و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۳ ترور با یک فرمول

سه دولت، سه سپهبد شهید

کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران توسط دولت سیزدهم

دو سال فعالیت دولت سیزدهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.