سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / توکّلی «شبهه علمی» دارد یا «شهوت عملی»؟

توکّلی «شبهه علمی» دارد یا «شهوت عملی»؟

1. قرآن کریم در آیات متعددی انسان ها را از اعتماد به ظنّ و گمان و آنچه نسبت به آن علم و یقین ندارند، نهی فرموده است؛ از جمله در یک آیه شریفه می فرماید: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً؛ از آنچه نمى‏دانى پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دلها همه مسئولند!» (اسراء: 36)

و حتی در یک آیه صریحاً برخی گمانها را «گناه» معرفی نموده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است‏.» (حجرات: 12)

بخصوص اگر گمان¬های دروغ درباره شخصیت عظیم القدری باشد و بصورت شایعه در جامعه انتشار یابد، خداوند آن را «عظیم» شمرده است، هرچند در نزد منتشر کنندگان شایعه، این کار کوچک جلوه نماید:

«إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ * وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبْحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظِيمٌ؛ بخاطر بياوريد زمانى را كه به استقبال اين دروغ بزرگ رفتيد، و اين شايعه را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد، و با دهان خود سخنى مى‏گفتيد كه به آن يقين نداشتيد، و گمان مى‏كرديد اين مساله كوچكى است در حالى كه نزد خدا بزرگ است! * چرا هنگامى كه آن را شنيديد نگفتيد براى ما مجاز نيست كه به اين تكلم كنيم؟ خداوندا منزهى تو، اين بهتان بزرگى است!» (نور: 16-15)

2. درباره علت روانی استناد به خبرهای ظنی و غیر یقینی، می توان دو عامل را دخیل دانست: یا این مسئله ناشی از «ساده لوحی»، «سطحی نگری»، «زودباوری» و خلاصه، «شبهه علمی» است؛ و یا به تصریح قرآن کریم، ناشی از «شهوت عملی» و «هوای نفس» است:

«إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الْأَنفُسُ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻧﻬﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.»(نجم: ٢٣)

همنشینی دو تعبیر «الظَّنَّ» و «مَا تَهْوَى الْأَنفُسُ» در این آیه شریفه، می تواند گویای این نکته باشد که گاه، «هوای نفس» انسان هاست که آنان را به «پیروی از گمان» می کشاند؛ و آن زمانی است که «شبهه علمی» برای فرد وجود ندارد و او با علم به دروغ بودن خبر، بر سخن خود پافشاری می کند:

«وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا؛ و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند.» (نمل: 14)

3. آقای احمد توکلی اخیراً در مقاله¬ای با استناد به خبری ظنّی و غیردقیق، که دروغ بودن آن نیز مشخص شد، موج جدیدی از حملات علیه شخصیت ممتاز معنوی، علمی و انقلابی حضرت آیت الله مصباح را کلید زدند و خوراک تبلیغی خوبی برای رسانه¬های بیگانه برعلیه این استاد مظلوم فراهم نمودند. 

متاسفانه آقای توکلی در اینگونه اظهارات غیردقیق، سابقه زیادی دارد که بعضاً از آنها اظهار پشیمانی و عذرخواهی نیز کرده است. امّا در این مورد خاصّ متاسفانه علی¬رغم تکذیب فرزند استاد مصباح، باز هم ایشان حاضر به عذرخواهی نشدند و بگونه¬ای دیگر حرف خود را تکرار کردند.

حال به نظر شما در ماجرای اخیر، علّت استناد ایشان به یک خبر ظنیّ دروغ را باید کدام مورد دانست: «شبهه علمی» یا «شهوت عملی»؟! 

آقای توکّلی! اگر عذرخواهی و توبه نکنید، این ظلم بزرگ در همین دنیا دامن شما را خواهد گرفت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بررسی پرونده کنکوری‌های شبهه دار به وزارت علوم و بهداشت واگذار شد

جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز با حضور سران سه قوه برای بررسی پرونده کنکوری‌های شبهه برگزار و در این جلسه تصمیم گرفته شد بررسی داوطلبان مشکوک به تخلف به هیات عالی تجدید نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت واگذار شود.

رئیس سازمان سنجش در اعتراض به بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار به دانشگاه استعفاء کرد

رئیس سازمان سنجش با انتشار نامه‌ای در اعتراض به بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکور از مقام خود استعفا کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.