سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تحلیل «جامعه شناختی» رسول نفیسی از اشغال کنندگان کنگره

تحلیل «جامعه شناختی» رسول نفیسی از اشغال کنندگان کنگره

جامعه شناسی گروه های افراطی حامی ترامپ

پس از حمله اخیر به کنگره که قلب دمکراسی سیاسی آمریکا محسوب میشود، و ملاحظه مهاجمانی که علاوه بر اسلحه حتی دستبند برای دستگیری نمایندگان مجلسین مخالف ترامپ حمل میکردند، هویت گروهها و سازمانها و افرادی که چندان سرسختانه از ترامپ دفاع میکنند مورد توجه قرار گرفته است. ما در این جا تنها به هویت چند گروه شبه نظامی که با اشاره ترامپ به حمله علیه نماد دمکراسی آمریکا دست زدند می پردازیم.

برای تشخیص اکثریت این گروهها کافی است که در یکی از تظاهرات طرفداران ترامپ به پرچم های کوناگونی که افراد حمل می کنند دقت کنیم. در میان این پرچم ها بیش از همه “پرچم دیکسی” به چشم میخورد که نام دیگر آن پرچم شورش است. این پرچم در مبارزات ایالات جنوبی علیه شمال پرچم ارتش جنوب بود. کسانی که معمولا این پرچم را حمل میکنند تمایلات ناسیونالیستی و نژادی دارند و با دولت فدرال که به گمان آنها حکومت نخبگان و دست نشانده “دولت پنهان جهانی” و گلوبالیست ها است در ستیزند. پرچم دیگر پرچم “گادسدن” است که مار زنگی چمبرزده ای دروسط آن تصویر شده است و شعار “پا برروی من مگذار.” این پرچم نمودار مقاومت در برابر تجاوز دولت فدرال به حقوق ایالات جنوبی است. پرچم های صلیب شکسته و سمبل های “آریایی” آلمانی نیز به چشم میخورد. ولی پرچم های “کیو آنون” و “پراود بویز” بخصوص دارای اهمیت هستند.
این دوگروه خصومت فوق العاده ای با تفکر ضد لیبرالی، مهاجران غیرقانونی و قانونی، اسلام، گلوبالیزیشن(جهانی شدن)، شکستن سنت ها(مثل قانونی شدن ازدواج همجنس بازان)، و آنچه که به تعبیر آنان علل و نماد زوال آمریکا به حساب میآید دارند.
شووینیزم افراطی ملی و جنسی نیز در میان آنان طرفدار دارد به نحوی که گروه “پراود بویز” زنان را به عضویت نمی پذیرد. در میان این گروه ها اسلام نیز به عنوان دین متجاوزی شناخته میشود که درصدد نابود کردن مسیحیت است. یکی از شعارهای آهنگین که آن را در جریان تجاوز اخیر به کنگره میخواندند “دئوس ولت” بود که مارش صلیبیون بود در هنگام حمله به فلسطین برای بازپس گرفتن بیت المقدس یا اورشلیم.
این گروه ها برآنند که جامعه آمریکا درتحت سیاست و فرهنگ لیبرالی تضعیف شده و بحران اخلاقی و سیاسی و اقتصادی فعلی و سقوط عاجل آمریکا نتیجه آن است. هرم سنی اکثر اعضای این گروه ها بین بیست تا سی و پنج است. خاستگاه اجتماعی این افراد معمولا از شهرستان ها است. افرادی از خانواده هایی با دید مذهبی و از طبقه متوسط پایین که شهرها و یا ناحیه آنها در اثر بالا گرفتن تجارت بین المللی و رقابت با چین و یا حتی با مکزیک و کانادا لطمه دیده است نیز در این میان حضور دارند. . یک حالت قلدری و اخوانی و همبستگی مردانه در میان این گروهها دیده میشود و تفکر شبه فاشیستی آنان رهبر مقتدر میطلبد. شخصیتی مثل ترامپ که دایما تمایلات اقتدارگرایانه از خود بروز میدهد به راحتی در الگوی مورد علاقه این جوانان جا میافتد. او خود را سد سدید مقابله با هجوم “مکزیکی ها” و خارجی ها شناسانده است و بستن کشور به روی تعدادی از کشورهای مسلمان و مبارزه صوری با چین و در آغوش کشیدن پرچم آمریکا و غیره را خشن و ضدقانون به نمایش میگذارد.
ترامپ بارها از حمایت این گروه ها “درموقع مقتضی” نام برده و عملا کشور را در صورت عدم انتخاب مجدد خود تهدید به ایجاد هرج و مرج توسط این گروه های “وطن پرست” کرده است.
دیگر از جنبه های اساسی شباهت این گروه ها خاستگاه اینترنتی آنان است. تقریبا کلیه این گروه های مخالف خوان اخیر، چه چپ و چه راست، از دل شبکه های اجتماعی سر برآورده اند و هیچکدام دارای دفتر و سازمان سیاسی منظم نیستند و تنها دارای یک وبسایت هستند. بسیاری از این جوانان تجربه اجتماعی محدودی دارند و عمده اطلاعات خود را از رسانه های اجتماعی میگیرند و یا از سینما و تلویزیون. آنها غالبا تحصیلاتی درسطح دبیرستان دارند و بینش افراطی ای دارند که چه بسا از طرف کلیسای محل هم تقویت میشود. بحران کلیساها و بیعلاقگی جوانان به کلیسا و علل مختلف دیگری است که ضمنا نیاز کلیساها را به جمع آوری پول افزایش میدهد و باعث رشد کلیساهای تلویزیونی و نیز اشاعه تفکر “نوانجیلی و تبشیری” شده است. این کلیساها در اشاعه تفکر افراطی ضد روشنفکری و پوپولیستی و نژادپرستانه بی نقش نیستند. کمک های چند ملیون دلاری برای کمک به این کلیساها در هنگام انتخابات بخصوص از طرف کاندیداها و احزاب محافظه کار کم سابقه نیست. ضابطه مذهبی بودن انتخاب قضات از طرف ترامپ که به هیچ وجه سابقه مذهبی ندارد کاملا درجهت جلب نظر و حمایت این گروه ها بوده است.
مقابله با تظاهرکنندگان جلوی کاخ سفید با گاز اشک آور و سپس بلند کردن کتاب مقدس بر سر دست نیز از جمله همین شگردها برای جلب حمایت نیروهای مذهبی و نیز ایجاد تشابه ذهنی از خود با سرداران و شاهان مسیحی گذشته است.

رسول نفیسی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیان خاطره کارشناس کویتی از آگاهی یک راننده تاکسی در ایران:

کارشناس کویتی:اینگونه یک راننده تاکسی ایرانی به من ثابت کرد که ما کویتی‌ها به صدام …

درود خدا بر زنان محجبه .. سخت هست! اما یادگار حضرت زهراست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.