سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آی اس آی پاکستان و مقابله با دموکراسی

آی اس آی پاکستان و مقابله با دموکراسی

آی اس آی پاکستان و مقابله با دموکراسی

رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان ژنرال اسد دورانی در گفتگو با شبکه سخن پراکنی بی بی سی از دخالت این سازمان در معادلات سیاسی این کشور خبر داد.”[1]

ژنرال اسد دورانی رئیس سابق سرویس اطلاعات امنیت ارتش پاکستان در مصاحبه با شبکه بی بی سی از دخالت این سازمان در مسایل سیاسی پاکستان سخن گفت. وی افزود: اینکه سرویس اطلاعات امنیت ارتش پاکستان در مقابل نظامهای سیاسی پاکستان برای باج خواهی دخالت می کند یک حقیقت تلخ است. اکنون بیان این مسئله از سوی شبکه بی بی سی نیز خود جای سوال و تامل دارد، چرا این شبکه در این مقطع زمانی اقدام به این افشاگری دست می زند؟ آیا غیراز این است که هر زمان امریکا و انگلیس در تقسیم منافع خود در پاکستان دچار مشکل و اختلاف سلیقه می شوند عیله یکدیگر به این وسیله صف آرائی می کنند؟ اکنون این مسئله موضوعی است که در بحث دخالت سرویس اطلاعات امنیت پاکستان در نظامهای سیاسی این کشور نمی گنجد. لذا به مسئله اصلی که ژنرال دورانی اشاره کرده می پردازم.

ژنرال اسد دورانی به این حقیقت تلخ که آی اس آی در نظامهای سیاسی این کشور دخالت می کند تا سهم خود را از قدرت سیاسی بگیرد اعتراف و آن را یک حقیقت تلخ و برای پاکستان زیان آور قلمداد می کند. این ژنرال بازنشسته حتی به روی کار آمدن عمران خان نخست وزیر کنونی پاکستان را یک نقشه از قبل طراحی شده اعلام می کند.

واقعیت این است که بعد از به اصطلاح استقلال پاکستان در 14 اگوست 1947 تا کنون که یک طرح انگلیسی بود هر دولت سیاسی که با انتخابات مستقیم مردم به قدرت رسید مجبور بوده تا به سهم خواهی ارتش در قدرت تن در دهد و در غیر اینصورت با دخالت مستقیم سرویس اطلاعات امنیت پاکستان مجبور به کناره گیری شده. ازاولین دولت سیاسی یعنی دولت محمد جناح تا آخرین دولت سیاسی مردمی یعنی دولت نواز شریف همه و همه به نوعی قربانی سهم خواهی آی اس آی شده اند، این مسئله ای است که از آغاز تا کنون مردم پاکستان یعنی موکلین اصلی نظامهای سیاسی پاکستان را از این اقدام سرویس اطلاعات امنیت ارتش پاکستان آزار می دهد. اکنون این حقیقت تلخ و آزار دهنده از سوی مقام ارشد آی اس آی یعنی اسد دورانی رئیس سابق این سازمان عنوان می شود. نمونه بارز این دخالتها را میتوان به دخالت ایوب خان که به سقوط دولت ذولفقار علی بوتو و نیز بعد از ژنرال ضیاءالحق و به روی کار آمدن بی نظیر بوتو و سقوط دولت سیاسی بی نظیر بوتو توسط پرویز مشرف رئیس سابق سرویس اطاعات امنیت پاکستان و به قدرت رسیدن خود وی دانست، آخرین رقابت سیاسی که با مشارکت اکثریت مردم را شاهد بودیم به رقابت سیاسی بین حزب مردم به رهبری بی نظیر بوتو و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف که درنهایت حزب مسلم لیگ و روی کار آمدن نواز شریف منتهی شد، لذا این دولت مردمی نیز با دخالت سرویس اطلاعات امنیت ارتش پاکستان به سقوط منجر و به روی کار آمدن عمران خان انجامید. نکته انحرافی این مسئله این است که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان یک شخص غیرنظامی همچون عمران خان را مقابل دولت قانونی قرار می دهد یا یک شخص نظامی همانند ژنرال پرویزمشرف قرار می دهند.

چنانچه صفحات تاریخ را به عقب ورق بزنیم در می یابیم از زمان استقلال این کشور تا کنون تمام همسایگان این کشور تحت تاثیر نا امنی پاکستان بوده و هست. پاکستان با چین در شرق و هند در جنوب و افغانستان در شمال و ایران در غرب خود همسایه است. بجز کشور چین در شرق آن هم به لحاظ هژومونی چین با تمام همسایه های خود درگیر بوده و باعث ناامنی آنان شده. پاکستان به داخل مرزهای بین المللی همسایه های خود با چراغ سبز بازیگران خارجی نفوذ می کند. این صادرات ناامنی تقریبا در تمام موارد تحت فرماندهی و سازماندهی سرویس اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان رخ داده و میدهد. نفوذ 30 کیلومتری ارتش پاکستان در داخل افغانستان، سازماندهی و خلق طالبان، ناامن کردن مرزهای ایران با نفوذ عوامل خود و اغوا و گروگان گیری نیروهای مرزبانی ایران و در نهایت نا امن کردن ایالت کشمیر هند که همه و همه مستقیما تحت فرماندهی عوامل سازمان اطلاعات امنیت ارتش پاکستان است. امروزه چنانچه سوزنی در آب گل آلود در شب تاریک در هر گوشه از پاکستان مفقود شود تنها سازمانی که ازمحل آن با خبر است همانا سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان است. این سرویس در لشکرکشی امریکا در سال2001 به افغانستان نقش مهمی ایفا کرد به طوری که پرویز مشرف رئیس جمهور و رئیس سرویس اطلاعات امنیت وقت ارتش پاکستان در کتاب خط اول جبهه به این نقش اشاره کرده.

ترجمه و تحلیل: دکتر سلیمان توده زارع

منبع: بی بی سی – روزنامه جسارت

دسامبر 2020

[1] – رادیو اردوی بی بی سی، ,Dec,2020.2

ایتابلهسروشآپارات

2 دیدگاه

  1. این یک واقعیت است که از ابتدا تشکیل پاکستان سرویس اطلاعات امنیت این کشور بازیگر تمام عرصه های سیاسی اقتصادی بوده و هست.

  2. با به قدرت رسیدن عمران خوان در پاکستان، که به ایران و ایرانی عشق می ورزد و تحت تاثیر اندیشه های امام خمینی ره و شهید مطهری و مرحوم شریعتی است، متاسفانه دولت اصلاح طلب فعلی ایران، منفعل ماند و نتوانست از این رخداد مهم در همسایگی مان بهره برداری نیکویی کند! و قافیه را به عربستان باختیم! و آنها با دلارهایشان شتافتند و بسیاری را با تهدید و ارعاب وادار کردند از ایران فاصله بگیرد و عمران خان در صحنه تنها ماند!
    در حالیکه مناسبات حداقل اقتصادی چقدر به نفع ما و شیعیان پاکستان می شد یا…
    فقط نگاه کنیم وقتیکه عمران خان رقیب مورد نظر غرب و وهابی ها را شکست داد و مردم عمران خان را برگزیدند، چقدر زمان برد تا آقای حسن روحانی و ظریف بیدار شوند و به او و مردم آنجا تبریک بگویند! برخلاف تبریک هایشان به غربی ها در موارد مشابه!!…
    فکر می کردیم آقای ظریف حداقل تشریفات امور بین الملل را که خوانده، میداند ولی در عمل همگان فهمیدند در این مورد هم مردود است مانند فهم و دانستن قواعد بازی در عرصه امور بین الملل و انجام قراردادها و معاهده ها!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.