سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / محاکمه شبکه‌های اجتماعی در سنای ایالات متحده

محاکمه شبکه‌های اجتماعی در سنای ایالات متحده

توئیتر حتی برای این اتفاق بارها توئیت رئیس جمهور آمریکا را حذف یا برچسب زنی کرد و آن را گمراه کننده خواند. این اتفاق در حالی بود که در اتفاقی مشابه در سال 1388 آمریکایی‌ها نه رسانه‌های رسمی که اتفاقا به فیک نیوزها رسمیت بخشیده بودند.

: نگرانی‌ها در خصوص گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش خبرهای جعلی و گمراه کننده در بسیاری از کشورها وجود دارد. اما این نگرانی در برخی از کشورها همچون ایران با تمسخر و سرکوب گروه‌های روشنفکر همراه می‌شود و در کشورهایی که ادعای رسانه آزاد و جریان آزاد اطلاعات را دارند با جدیت پیگیری می‌شود. تا جاییکه‌ در سال‌های اخیر مدیران عامل گوگل، فیس بوک و توئیتر بارها به سنای آمریکا احضار شده‌اند و ده‌ها ساعت پاسخگوی صدها سوال نمایندگان آمریکا در خصوص گسترش محتواهای دروغ، جعلی و ترویج کننده خشونت بوده اند. البته بسیاری از سوالات مسئولان آمریکایی نیز در خصوص چرایی محدودیت بر روی برخی از مطالبی بوده است که با رویکرد جانبدارانه سیاسی مورد سانسور این شبکه‌ها واقع شده اند.

به عنوان نمونه در آخرین مورد در خصوص انتخابات اخیر آمریکا مدیران عامل فیسبوک و توئیتر، مارک زاکربرگ و جک دورسی در جلسات سنا حاضر شدند تا در خصوص عملکرد خود توضیح دهند. جمهوری‌خواهان سنا در خصوص اعمال سلیقه سانسور توئیت‌های ترامپ به نفع دموکرات‌ها و جلوگیری از انتشار اسناد فساد بایدن و فرزندش به دنبال این بودند تا رشوه‌گرفتن احتمالی مدیران عامل این شبکه‌ها را به مردم اثبات کرده و البته دموکرات‌ها نیز از گسترش اطلاعات دروغ در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی جدی کردند.

هیچ کسی حق ندارد نتایج انتخابات آمریکا را اعلام کند جز رسانه‌های ما!

 شامگاه دوشنبه دوم نوامبر امسال مشخص بود که نتایج انتخابات آمریکا در روز بعد همراه با مناقشه و اختلاف خواهد بود. هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا خود را پیروز انتخابات می‌دانستند. این اتفاق باعث شد تا هیات حاکمه آمریکا تنها چند شبکه و خبرگزاری دولتی را دارای صلاحیت برای اعلام نتایج انتخابات آمریکا معرفی کند و انتشار خبر پیروزی توسط هر فرد و رسانه‌ای غیر از آن را غیرقانونی اعلام نماید.

 شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد فقط 7 پلتفرم رسانه‌ای ای بی سی نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان، سی بی اس نیوز، دسیژن دسک اچ کیو، فاکس نیوز و ان بی سی نیوز  می توانند به‌طور رسمی نام برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کنند.

توئیتر همچنین اعلام کرده بود که کاربران دیگر فقط می‌توانند رسانه‌های اعلام شده را بازتوییت یا نقل‌قول کنند در غیر این صورت توییت‌های آنها حذف و یا محدود می‌شود. فیسبوک نیز یک ماه پیش از آن چنین سیاستی را اعلام کرده بود.

همچنین توییتر اعلام کرد به صورت موقت، سیستم بازنشر (Retweet) خود را غیرفعال خواهد کرد. بدین ترتیب، در دوران انتخابات، کاربران تنها قادر به ریتوئیت همراه با نظر (quote tweet)خواهند بود و ریتوئیت ساده، غیرفعال خواهد شد. پس از اعمال این محدودیت توئیتر اعلام کرد این تصمیم برای جلوگیری از انتشار گسترده اخبار جعلی و ایجاد اسپمِ خبری اتخاذ شده است. 

توییتر در بیانیه‌اش آورده بود:« اگرچه این تصمیم زحمت اضافی را برای کسانی که به سادگی می خواهند بازتوییت کنند ایحاد می‌کند، اما امیدواریم که همه افراد را تشویق کند که دلیل بازنشر یک توییت را در نظر بگیرند، و نیز احتمال افزودن افکار، عکس العمل ها و دیدگاه های افراد به مکالمه را نیز افزایش می دهد.»

توئیتر حتی برای این اتفاق بارها توئیت رئیس جمهور آمریکا را حذف یا برچسب زنی کرد و آن را گمراه کننده خواند.

این اتفاق در حالی بود که در اتفاقی مشابه در سال 1388 آمریکایی‌ها نه رسانه‌های رسمی که اتفاقا به فیک نیوزها رسمیت بخشیده بودند. توئیتر در همان سال علی رغم مشکلات فنی خود که باید چند روز تعطیل میشد با درخواست دولت آمریکا به کار خود ادامه داد و هیچ مانعی برای گسترش و دامن زدن به شایعات ایجاد نکرد. 

به عنوان نمونه سعید پورآقایی و ترانه موسوی به عنوان کسانی که زیر شکنجه توسط جمهوری اسلامی کشته شده بودند در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفتند که بعدا مشخص شد این افراد حتی دستگیر نشده و زنده هستند. بدین صورت همین شبکه های اجتماعی در غبارآلود کردن فضای فتنه گون جامعه نقش ایفا کردند. 

اما توئیتر مطلب نیویورک پست را که به اثبات فساد در خانواده بایدن پرداخته بود حذف و یا محدود میکرد و هر صحبتی از تقلب در انتخابات آمریکا را مورد سانسور رسانه ای قرار می‌داد. 

این استاندارد دوگانه شبکه های مجازی آمریکا را میتوان در در کتاب انتخاب های سخت کلینتون که در سال 2013 منتشر شد دید. وی در قسمت دیپلماسی دیجیتال به این اتفاق اشاره کرد و در خصوص تاثیرگذاری دولت آمریکا نسبت به فته سال 88 نوشت نوشت: «در ژوئن سال 2009، جوانان ایرانی از وبسایت ها و شبکه های اجتماعی به منظور ارسال پیام های خود در جریان اعتراضات پس از انتخابات استفاده کردند. درست در همان زمان بود که صحنه تیراندازی به خانم 26 ساله ای به نام  ندا آقا سلطان با استفاده از دوربین تلفن‌های همراه ضبط شده و در توییتر و فیس بوک منتشر شد.

درست پنج روز پیش از این حادثه مقامات وزارت امور خارجه که پیگیر تلاش‌های مخالفان دولت ایران در فضای مجازی بودند، متوجه بروز یک مشکل شدند. توئیتر قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دوره ای برای مدت زمان کوتاهی خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقا نیمه روز در تهران بود.

برای حل این مسئله یکی از اعضای واحد برنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه به نام کوهن که جوانی 27 ساله بود، انتخاب شد. در آوریل همان سال او طی سفری به بغداد با “جک دورسی” یکی از بنیانگذاران و مدیران توئیتر، ملاقاتی داشت.

به همین دلیل او بلافاصله تلاش کرد تا ضمن ارتباط با دورسی به او هشدار دهد که محدود ساختن خدمات توئیتر در آن بازه زمانی چه ضربه‌ای به فعالان اجتماعی در ایران وارد می کند. در نتیجه همین گفتگوها، توئیتر برنامه تعمیرات خود را تا نیمه‌ی شب بعد به تعویق انداخت.»

این شرکت در توضیح علت این کار در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرد نوشت: به نظر می رسد در حال حاضر توئیتر نقش ارتباطی مهمی در ایران ایفا می کند.

تد کروز خطاب به مدیرعامل توئیتر: شما متخصص تقلب در انتخابات هستید؟

در حالی توئیتر در سال 88 به تقلب در انتخابات دامن میزد که در انتخابات آمریکا هر پیام حاوی تقلب در انتخابات آمریکا را با برچسب زنی به گزارش‌هایی ارجاع میداد که تقلب در انتخابات را غیرمنطقی و نشدنی عنوان میکرد.

البته این اتفاق با واکنش نمایندگان جمهوری خواه روبه رو کرد. تد کروز در مجلس سنای آمریکا از مدیرعامل توئیتر این سوال را پرسید و توئیتر را متهم به خبرسازی کرد در حالی که این پیام رسان باید پخش کننده خبر باشد.

 دانلود فیلم 

در مجلس سنای آمریکا حتی به انتشار توئیت رهبرانقلاب که ایشان با بیان این سوال که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ مورد اعتراض واقع شد.

رسانه آزاد به بزرگترین ترس هیات حاکمه ایالات متحده تبدیل شده است. تا جاییکه باراک اوباما نیز اینترنت را به عنوان بزرگترین تهدید برای دموکراسی معرفی کرد. اوباما در مصاحبه با با سردبیر نشریه آتلانتیک می‌گوید: بیشتر نگرانی من از بابت اینترنت و بویژه پلتفرم‌های بزرگیست که اینترنت را برای افراد طبقه بندی و توزیع می‌کنند. رئیس جمهور سابق آمریکا در بخشی از این مصاحبه یادآور می‌شود که شرکت‌های فناوری در این باره کاملا مسئول نیستند. انتقادات اوباما بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و مطالبی است که به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. او تاثیر منفی صوت و تصویر را در اشاعه اکاذیب و بسط تئوری توطئه چند برابر بیشتر از یک متن دانست. اوباما که خود از حامیان دروغ تقلب انتخاباتی در ایران بوده با استناد به چنین دلایلی میگوید زمانیکه امکان تشخیص درست از غلط وجود نداشته باشد، آنگاست که دموکراسی به مخاطره می‌افتد!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمایت از نمازگزاران در تحصن های دانشجویی آمریکا

ويدئو/ بگذارید نماز بخوانند

آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل: قیام دانشگاه های آمریکا را باید به فال نیک گرفت

طوفانُ الاقصی به یک طوفانِ جهانی تبدیل شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.