سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / گرجستان در آستانه نا آرامی‌های پسا انتخاباتی

گرجستان در آستانه نا آرامی‌های پسا انتخاباتی

احزاب مخالف دولت گرجستان در واکنش به پیشتازی حزب حاکم این کشور در انتخابات پارلمانی، از مردم خواستند در اعتراض به این نتیجه، به خیابان‌ها بیایند.

کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان بعد از شمارش ۵۰.۴۵ درصد آرا اعلام کرد: حزب حاکم «رؤیای گرجستان» در انتخابات پارلمانی، با ۴۹.۹۸ درصد آرا، در صدر قرار دارد. به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام این کمیسیون، نیروی اپوزیسیون که شامل حزب سابقاً حاکم «جنبش متحد ملی» می‌شود، ۲۴.۹۲ درصد آرا را به دست آورده است.

نتایج اولیه پیش‌تر نشان داد که در مجموع‌، هفت حزب برای راه یافتن به پارلمان گرجستان در رقابت هستند: حزب حاکم رؤیای گرجستان، حزب سابقاً حاکم جنبش متحد ملی که بخشی از ائتلاف «قدرت در اتحاد است»‌، «گرجستان اروپایی»،« اتحاد میهن‌پرستان گرجستان»، «تلاش برای گرجستان»، «حزب آزادی‌خواه گیرچی» و «استراتژی آقماشنبلی».

کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که دور دوم انتخابات پارلمانی باید در ۱۵ حوزه، از بین ۳۰ حوزه انتخابیه برگزار شود. انتظار می‌رود نمایندگان حزب حاکم رؤیای گرجستان و ائتلاف اپوزیسیون «قدرت در اتحاد است»، در دور دوم انتخابات شرکت کنند.

این در حالی است که یکی از اعضای اپوزیسیون کمیسیون مرکزی انتخابات، در جلسه مطبوعاتی فریاد کشید که نتایج تقلبی است. ژوانیا توضیح داد که این‌ها فقط نتایج اولیه هستند و تمام آرا هنوز شمارش نشده‌اند.

تلویزیون گرجستان گزارش داد که رهبران احزاب اپوزیسیون، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری اعتراضات و مخالفت با نتایج انتخابات در بیرون ساختمان کمیسیون هستند. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، پلیس اواخر روز شنبه اجازه نداد خبرنگاران به ساختمان کمیسیون، وارد یا نزدیک آن شوند.

انتخابات پارلمانی روز شنبه در گرجستان، نخستین باری بود که از روش رأی‌گیری نخست‌گزینی (به معنی برنده بودن نامزد حائز آرای بیشتر، حتی در صورت به دست نیاوردن اکثریت مطلق آرا) در این کشور استفاده شد. بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، درصد مشارکت مردم در این انتخابات، ۵۶.۱۱ درصد بوده است. خبر دیگر اینکه «میخائیل ساکاشویلی»، رئیس‌جمهور سابق گرجستان، که اخیراً از برنامه خود برای بازگشت به گرجستان و خدمت به کشورش خبر داده بود، روز شنبه گفت که به دنبال گرفتن سمت نخست‌وزیری این کشور نیست.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نگاهی به فهرست‌های انتخاباتی رقابت فشرده میان انواع سلیقه‌ها

نگاهی به فهرست‌های انتخاباتی

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

تخریب نامزدهای انتخاباتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.