سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / چرا مسلمانم / دغدغه‌های عالم قرقیزی در تبلیغ اسلام

دغدغه‌های عالم قرقیزی در تبلیغ اسلام

«ملاصبر دوستبال‎اف»، از علمای معاصر قرقیزستان است که نقش مهمی در تأسیس مراکز اسلامی و دارالقرآن‎های این کشور ایفا کرده است.ملا صبر فرزند دوستبال در سال ۱۹۵۵ میلادی در روستای «زردآلو» شهر «بادکند» قرقیزستان به دنیا آمدوی در دوران کودکی سواد دینی را از پدرش آموخت و پس از اتمام مدرسه دولتی به علوم دینی گرایش و  علاقه پیدا کرد و آموزش خود را در این زمینه ادامه داد.

ملاصبر از سال ۱۹۷۱ شروع به یادگیری علوم دینی نزد استاد ملا شمس‌الدین بشیراف کرد. سپس در منطقه »اسفارا»ی کشور تاجیکستان با شاگردی در محضر قاری »ملا عبدسامی» زبان عربی، حدیث و تفسیر قرآن و زبانهای فارسی و چاگاتای (ترکی جغتایی) را یاد گرفت. از سال ۱۹۷۶ میلادی یادگیری علوم دینی را نزد ملا عبدالستار ادامه داد و در علوم فقه، عقیده و فرایض به تحصیل پرداخت.

وی در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ میلادی در زمینه آموزش دینی به کودکان و از سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان مدرس مدرسه دینی «میرآباد» در شهر بخارا فعالیت کرد.

بنا به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، این عالم قرقیز در سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ میلادی به شهر بیشکک آمد و مدرسه »اکاشا» را تأسیس و به عنوان کارشناس آکادمی ملی علوم جمهوری قرقیزستان فعالیت کرد. همچنین در سال ۱۹۹۶ میلادی دومین گردهمایی مسلمانان قرقیزستان را برگزار کرد.

عضویت در شورای علمای مفتیات (مفتیان) قرقیزستان، ریاست بخش فتوای اداره مفتیات (صدور فتوا) این کشور، معاون مفتی قرقیزستان و تأسیس مدرسه دینی »نور اسلام» از دیگر فعالیتهای دوستبالاف بوده است.

وی در سال ۲۰۰۱ میلادی انستیتو اسلامی »رسول اکرم(ص «(را تأسیس و  تا سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان مدیر این مدرسه فعالیت کرد.

ملاصبر دوستبالاف در سال ۲۰۱۷ میلادی عضو ششمین نشست شورای علمای مفتیات قرقیزستان شد و از این طریق مرکز فرهنگی خیریهای تأسیس کرده که آن را مدیریت میکند. در چارچوب فعالیتهای این سازمان، ۷ مرکز آموزش قرآن کریم در قرقیزستان تأسیس شده است.

وی در حال حاضر عضو شورای علمای قرقیزستان و  مدرس انستیتو اسلامی این کشور است و تاکنون بیش از هزار دانشجو را تربیت و علاوه بر آن آثار مختلفی را در زمینههای دینی به رشته تحریر در آورده و یا ترجمه کرده است.

»مجمع التواریخ» و ۱۰۰» پند و اندرز لقمان حکیم» از جمله کتب و آثاری است که ملاصبر دوستبالاف به زبان فارسی ترجمه کرده، وی آثار زیادی را نیز از زبانهای عربی و جغتایی به زبان قرقیزی برگردانده کرده است.

شاگردان ملا صبر در حال حاضر به عنوان قاضی، امام مساجد، مترجم، مدرس و سایر مقامهای عالی دینی در جمهوری قرقیزستان فعالیت میکنند. او همچنین پدر ۱۳ فرزند و خودش دارای ۱۶ برادر و خواهر است.

منبع: ایکنا

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 یک دختر مسلمان می‌تواند در برهه‌های مختلف نقش‌های مؤثری داشته باشد

فردا مصادف است با ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر

نکاه شهید مطهری به مسئله حجاب و کتاب لینالونا فرانسوی

ويدئو/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.