سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دولت عقب‌نشینی کرد/ موافقت غرب‌گرایان با بازرسی آژانس از اماکن مورد ادعای رژیم صهیونیستی!

دولت عقب‌نشینی کرد/ موافقت غرب‌گرایان با بازرسی آژانس از اماکن مورد ادعای رژیم صهیونیستی!

استقبال از اعتمادسازی‌های خسارت‌ساز؛

دولت عقب‌نشینی کرد/ موافقت غرب‌گرایان با بازرسی آژانس از اماکن مورد ادعای رژیم صهیونیستی!

علی‌رغم اینکه دولت قبلا گفته بود اطلاعات جعلی سرویس‌ جاسوسی رژیم صهیونیستی مطابق با اساسنامه آژانس تعهدی جهت بررسی بوجود نمی‌آورد، اما امروز دولت روحانی موافقت خود برای بازرسی از دو مکان مورد ادعا اعلام کرد.
  سیاسی‌کاری آژانس که بعد از مرگ مشکوک آمانو و تکیه زدن دبیرکل جدید و هماهنگ با آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شده است موجب شد تا دولت روحانی در مقابل مطالبات آژانس کوتاه بیاید.
به گزارش رجانیوز؛ سفر دو روزه گروسی به تهران پس از دیدار وی با رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به پایان رسید و در نهایت بیانیه مشترکی توسط دولت روحانی و آژانس صادر شد.
در این بیانیه به عقب نشینی عجیب دولت در خصوص ادعاهای فراقانونی آژانس اشاره شده  و آمده است: «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ های مربوط به دسترسی های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است »
این درحالی است که تا پیش از این دولت روحانی ادعاهای مطرح شده را به دلیل آنچه ناشی از فعالیت جاسوسی رژیم صهیونیستی معرفی شده بود به شدت رد کرده است.
قبلا سازمان انرژی اتمی کشورمان در یادداشتی اینگونه به مطالبات غیرقانونی آژانس پاسخ داده بود:  مطابق با ماده بند (ج) ماده ۴ پروتکل الحاقی، در صورت ارائه هر گونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس، «دلایل این دسترسی می بایست مشخص شود.» برخلاف این موضوع، آژانس در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، هیچگونه استدلال حقوقی معتبر و موثقی را ارائه نکرد. کپی هایی که توسط آژانس به عنوان مبنای درخواست هایش ارائه شده، نه معتبر بوده و نه حتی مربوط به منابع باز می باشند، بلکه حسب ادعای رژیم اسرائیل، بواسطه به اصطلاح یک عملیات مخفی به دست آمده اند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ارسال برخی کاغذهایی که مبتنی بر اطلاعات جعلی سرویس های اطلاعاتی هستند، مطابق با اساسنامه آژانس، موافقتنامه جامع پادمان، و پروتکل الحاقی نیست. از این رو، چنین اقدامی نه آژانس را مجاز به ارائه چنین درخواستی می کند و نه تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی چنین درخواست هایی ایجاد می کند.
علی‌رغم اینکه دولت قبلا گفته بود اطلاعات جعلی سرویس‌ جاسوسی رژیم صهیونیستی مطابق با اساسنامه آژانس، موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی تعهدی جهت بررسی چنین درخواست‌هایی بوجود نمی‌آورد، اما امروز دولت روحانی موافقت خود برای بازرسی از دو مکان مورد ادعا در شهرضای اصفهان و اطراف تهران را علام کرد.
ماجرا از کجا شروع شده بود؟
سه شنبه 13 اسفند 98 بود که آژانس  اتهاماتی را با این عنوان که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای اعلام نشده را به بازرسان نداده علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مطالبی را مطرح کرد. در تکمیل این گزارش رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده است که چنانچه ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل نکند، بحران ایجاد خواهد شد. مدیرکل آژانس اتمی گفت: «ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم، اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم.»
وی افزود: «اصرار کرده‌ایم و علی‌رغم همه تلاش‌هایمان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم… معنای این موضوع این است که ایران دارد در توانایی آژانس برای انجام کارش مانع‌تراشی می‌کند»
واکنش روسیه به ادعاهای مطرح شده توسط آژانس علیه ایران چه بود؟
صدای روسیه را درآورد و آژانس را متهم به ایجاد هیاهوی سیاسی کرد. ریابکوف تأکید کرد: «ما این اقدام را بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر می‌دانیم. ما اطلاع داریم که در مورد شماری از کشور‌ها در طول مدت طولانی همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت مشابه یا وضعیت جدی‌تر رخ داده بود و این مسائل در فضای آرام و در شرایط حرفه‌ای بدون تشنج‌آفرینی حل شد. ما معتقدیم که در زمان حاضر ایجاد هیاهوی سیاسی در مورد یافته شدن آثار اورانیوم در محلی در منطقه تورقوزآباد درست نیست و این منعکس‌کننده سیاستی است که عمداً وضعیت را پیرامون ایران و در منطقه خلیج فارس پیچیده می‌کند. ما با این سیاست مخالفت کرده و در آینده نیز مخالفت خواهیم کرد.»
وی همچنین در تشریح تحریف ادعای کشف ذرات اورانیوم در ایران هم گفت که ادعای طرح شده، مربوط به دو دهه پیش است و ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و افزود: «چنین چیزی به دور از واقعیت است، چراکه نگرانی درباره کشف ذرات اورانیوم به دوره‌ای حدودا بین دهه ۱۹۹۰ تا نهایتاً سال ۲۰۰۵ مربوط می‌شود و هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نشانگر هیچ‌گونه تخلف فاحش ایران نیست.»
بعدا هم در جلسه شورای حکام روسیه و چین نیز با مخرب و غیرسازنده خواندن قطعنامه ضدایرانی به آن رای منفی دادند.
گفتنی است
روز دوشنبه سه شهریور در این خصوص نوشته بود: «صحبت‌های کمالوندی که   امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سوالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود» این شائبه را ایجاد میکند که دولت در مقابل زیاده‌خواهی آژانس که در واقع همان اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی است کوتاه بیاید. این اتفاق گرچه می‌تواند بی اساس بودن اتهامات به ایران را ثابت کند اما آثار مخربی نیز دارد. به بیان بهتر ایران در چرخه اتهامات پیاپی کشورهای غربی که دلایل و مستندات آن نیز برخلاف قوانین بین‌المللی آژانس است باید سازش کند. »
آلبوم تصاویر

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اعتصاب ده‌ها هزار نفر از کارکنان دانشگاه کالیفرنیا

سرکوب تحصن مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا

طنز/ پول آدامس!

آمریکا، اروپا، چین، روسیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.