سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اسد ماند آمریکا فرار کرد

اسد ماند آمریکا فرار کرد

کارشناسان معتقدند که دلیل این تصمیم آمریکا شکست آنها در مقابل نیروهای مقاومت ایران و دولت سوریه و حزب الله است و از آنجا که جمع بندی تیم ترامپ این است که در جبهه نظامی شکست خورده اند؛ نبرد جاری در سوریه دیگر نظامی نیست.

گروه بین الملل-رجانیوز: «ماندن در خاورمیانه، پرهزینه و بی‌حاصل است» این حرفی است که این روزها از توجیه کنندگان خروج آمریکا از سوریه وسیلی خوردگان از محور مقاومت شنیده می شود .

به گزارش رجانیوز؛ اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خروج نیمی از نیروهای نظامی خود از سوریه باعث انتقادات فراوان به این تصمیم وی شد. سیاسیونآمریکا، اندیشکده‌های غربی، فرانسه، سران رژیم صهیونیستی، و کردهای مورد حمایت آمریکا در سوریه نسبت به پیامدهای تصمیم ترامپ، به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

ترامپ طی توئیتی اعلام کرد که آمریکا با پلیس شدن در خاورمیانه و هزینه کردن تریلیون‌ها دلار، چیزی را نصیب خود نکرده و فقط به ایران و روسیه کمک می‌کند. همین صحبت کافی بود تا زلزله ای در آمریکا و متحدان این کشور ایجاد کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز میگوید مقام‌های وزارت دفاع (پنتاگون) تا لحظات آخر در تلاش بودند ترامپ را از این تصمیم منصرف کنند اما در نهایت این تلاش‌‌ها نتیجه‌ای نداشته و ترامپ حتی بدون آنکه در این زمینه با وزیر خارجه یا وزیر دفاع مشورت کند، این دستور را صادر کرده است. جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) در پی بالا گرفتن اختلاف‌نظر جدی با دونالد ترامپ، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

فریاد صهیونیست ها و انتقاد از این تصمیم آمریکا اما بلندتر از دیگران بود. آنها که روزی در فکر برکناری بشاراسد و ضربه زدن به محورمقاومت در سایه سقوط دمشق بودند پذیرش عقب نشینی و شکست در برابر نیروهای مقاومت را تحمل نکردند.

شیمون شفر، تحلیلگر مطرح روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارنوت» در این زمینه تاکید کرد سران اسرائیل و جامعه صهیونیست‌ها دچار اضطراب شده‌اند، زیرا آمریکا آنها را در برابر سرسخت‌ترین دشمنان (ایران و حزب‌الله) تنها رها کرده است. شفر گفت: تصمیم ترامپ نشان از ضعف و بالاتر از آن، به منزله خیانت واشنگتن به همپیمانانش و در وهله اول کردهای سوری به شمار می‌رود. 

«حیمی شالیو» تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز معتقد است تصمیم ترامپ تف کردن به صورت اسرائیل است.  این روزنامه با اشاره به سیلی آمریکا به صورت همپیمان و دردانه‌اش یعنی اسرائیل در زمانی بسیار حساس، نوشت: بسیاری از رسانه‌های دیگر اسرائیلی نیز تصمیم آمریکا برای آغاز خروج نیروهایش از سوریه را مورد بررسی قرار داده و شبکه‌های 12 و 13 تلویزیون اسرائیل این تصمیم را پیروزی‌ای برای بشار اسد، ایران و روسیه و روزی ناگوار برای اسرائیل دانستند که در منطقه تنها باقی خواهد ماند.

«دانا وایس» تحلیلگر سیاسی شبکه خبری اسرائیل اشاره کرد اسرائیل با خروج آمریکا از سوریه، برگ برنده مهمی علیه ایران در سوریه را از دست داد. شبکه 10 تلویزیون اسرائیل نیز با ابراز ناامیدی از تصمیم آمریکا، تأکید کرد آمریکایی‌ها شکست‌خورده از سوریه خارج شدند، نه پیروز.

با اینکه  همپیمانان جنایت های آمریکا در منطقه از شکست این کشور در سوریه ابراز تاسف می کنند اما ترامپ در توجیه تصمیم خود، مدعی است که این تصمیم، روسیه و ایران را ناراحت و نگران کرده است. وی اعلام کرده با شکست داعش در سوریه به اهداف خود رسیده است! این درحالی است که حضور این کشور در سوریه در حمایت از تروریست های داعش و در جهت ساقط کردن دولت قانونی این کشور بوده است!

رسانه آمریکایی گزارش دادند که نظامیان این کشور بزودی پایگاه التنف واقع در مثلث مرزی سوریه، اردن و عراق را ترک می‌‌کنند. نیروهای ویژه آمریکایی از 2 سال پیش در این پایگاه مستقر شده و مشغول آموزش شورشیان تروریست مسلح سوری هستند. گفته می‌شود آمریکا چند بار از این پایگاه مواضع ارتش سوریه را هم هدف قرار داده است.

برخی از تحلیلی گران وسیاسیون نیز با دیده تردید به اقدام مورد نظر آمریکا نگاه می کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این خصوص می گوید: «نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مطمئن نیستم و درست بودن آن را درک نمی‌کنم، چرا که به طور مثال نیروهای آمریکایی به‌رغم برنامه‌های مکرر واشنگتن برای خروج از افغانستان ۱۷ سال است در این کشور مستقرند»

برخی تحلیل گران معتقدند سیاست اعلامی ترامپ، خروج نظامی از سوریه و سیاست اِعمالی او، بقای در سوریه در کنار کاهش تعداد نیروهای نظامی و افزایش نیرو و ظرفیت اطلاعاتی است. در حال حاضر حداقل دو هزار نیروی نظامی آمریکا در هفت پایگاه در شمال و شرق سوریه حضور دارند.

کارشناسان معتقدند که دلیل این تصمیم آمریکا شکست آنها در مقابل نیروهای مقاومت ایران و دولت سوریه و حزب الله است و از آنجا که جمع بندی تیم ترامپ این است که در جبهه نظامی شکست خورده اند؛ نبرد جاری در سوریه دیگر نظامی نیست بلکه نبرد ترکیبی سیاسی _ اطلاعاتی _ اقتصادی است. لذا حضور نظامی در سوریه را فاقد ارزش میدانی می دانند. بنابراین آمریکا در حرکتی پیش دستانه، به دنبال حضور پررنگ در حاکمیت_سیاسی و عرصه اقتصادی سوریه است و راه مقابله با نفوذایران را نظامی نمی داند.

9ماه پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی از خروج نیروهای آمریکا از سوریه سخن و خبر داده بود: «7 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم… وضعیت امروز آمریکا به گونه‌ای است که از بسیاری جهات شبیه یک کشور جهان سومی هستیم و این مایه خجالت است» او به صراحت از شکست نظامی در مقابل نیروهای مقاومت خبر داده بود وتا چند شب قبل تسلیم نظر مشاوران و مخالفان خود تصمیم نهایی را اعلام نکرده بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند

سالروز شهادت شهید مطهری و  روز معلّم

رمز عاقبت بخیری …

ويدئو/ حاج قاسم عزیزمون گفت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.