سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / کتاب شب پانزدهم

کتاب شب پانزدهم

مراسم شب شعر در حضور رهبر معظّم انقلاب اسلامی 15 رمضان 1430 شهریور 1388

درباره کتاب

انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني(ره) منشأ تحوّلات و دگرگونيهاي ژرف، وسيع و متنوّع در ايران شد و ادبياتي متناسب با اين تحوّلات پديد آورد. در ميان انواع ادبي، شعر، پيشاني ادبيات فارسي محسوب مي شود و انقلاب توانسته است طيّ سه دهه پس از پيروزي، آشكارا در شعر فارسي از حيث زبان و سبك و قالب و محتوا تأثير كند.
توجّه بنيانگذار راحل انقلاب اسلامي و رهبر معظّم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به ادبيات و به ويژه به شعر، از اموري است كه در كم و كيف تحوّل شعر ايران امروز مؤثّر بوده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از نخستين سال رهبري خود، همه‌ساله يكي از شبهاي مقارن با پانزدهم ماه مبارك رمضان را كه مصادف با ميلاد حضرت امام حسن مجتبي(عليه‌السّلام) است به ديدار با شاعران متعهّد و متعلّق به انقلاب اسلامي اختصاص داده‌اند. شاعران در اين ديدار شعر خوانده‌اند و رهبري نيز نكاتي را به كوتاهي يادآوري كرده‌اند. دفتري كه در دست داريد مجموع شعرهايي است كه در يكي از اين «شبهاي پانزدهم» خوانده شده و نكاتي است كه از سوي مقام معظّم رهبري و بعضي از شاعران بيان شده است. اين دفترها و اين اشعار را مي‌توان نمونه‌اي از شعر فارسي در ادبيات ايران در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي محسوب كرد. اشعار گردآمده در اين دفترها، سطح و سبك شعر را در اين دوران نشان مي‌دهد و مضامين اشعار، جهان‌بيني و جهت‌گيري شاعران را بيان مي‌كند.

صفحاتی از کتاب

يك مطلب اين است كه شعر دوران انقلاب – يعنى اين دوران سى ساله – دارد آزمايش خوبى از خودش نشان مي‌دهد؛ شعراى خوب ما هيچ تنزل و توقف ندارند؛ انسان اين را حس مي‌كند.
يك نكته‌اى كه در اينجا وجود دارد اين است كه شعر انقلاب بايد در خدمت مفاهيم انقلاب باشد. خب در بين شماها كسانى هستند كه شعرهاى آئينى مي‌گويند. شعرهاى مذهبى و شعرهاى مربوط به ائمه(عليهم‌السّلام) را، به اصطلاحى كه حالاها باب شده، تعبير مي‌كنند به «شعر آئينى». انصافاً شعرهاى خوبى هم گفته مي‌شود؛ بعضى‌ها هم اشعار مربوط به جنگ و دوره‌ى دفاع مقدس يا مربوط به شهدا يا مربوط به جانبازان و اينها را مي‌گويند. اينها خيلى خوب است؛ ليكن – پارسال هم من اشاره كردم به اين معنا – اهداف و آرمانهاى انقلاب منحصر در اينها نيست. انقلاب يك مجموعه‌اى از ستاره‌هاى درخشان آرمانى را بالاى سر ما قرار داده و ما را به حركت و پرواز و جهش به سمت اين نقاط نورانى دعوت كرده. ما هم امتحان كرديم، ديديم مي‌توانيم پرواز كنيم؛ ديديم اين پرواز ممكن است. البته در دوره‌ى دفاع مقدس نمونه‌هاى بارزش ديده شد و ديديم وقتى اين ملت به سمت اين آرمانها پر بگشايد، مي‌تواند خوب حركت بكند؛ اما بسيارى از اين آرمانها هنوز بالاى سر ماست؛ ما بايد حركت كنيم: به سمت عدالت بايد برويم، به سمت اخلاق بايد برويم، به سمت استقلالِ به معناى حقيقى كلمه – شامل استقلال فرهنگى كه از همه عميق‌تر و دشوارتر است – بايد برويم، به سمت بازيابى حقيقى هويت اسلامى- ايرانى خودمان بايد برويم. همه وظيفه داريم. وظيفه‌ى مجموعه‌ى فرهنگى و ادبى و هنرى هم وظيفه‌ى مشخصى است: بلاغ، تبيين؛ بگوئيد، خوب بگوئيد. من هميشه تكيه بر اين مي‌كنم: بايستى قالب را خوب انتخاب كنيد و هنر را بايستى تمام‌عيار توى ميدان بياوريد؛ نبايد كم گذاشت، تا اثر خودش را بكند.

موضوعات مهم

مجموعه‌ای از اشعار قرائت شده/ سخنان مجری و شاعران/ اطلاعات مختصری از زندگی و آثار هر یک از شاعران/ بیانات مقام معظّم رهبری درباره‌ی رشد شعر مجموعه‌ی شاعران انقلاب و نیز وظایف و نقش شاعران و هنرمندان انقلاب
برای پخش بر روی لینک زیر کلیک کنید

شب پانزدهم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازدید۳ ساعته امام خامنه‌ای از نمایشگاه بین‌المللی کتاب

سی و پنجمین سال نمایشگاه کتاب تهران

چرا می‌گوییم «مرگ بر آمریکا»؟

هادی حکیمیان نویسنده کتاب اسپاگتی با سس قرمز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.