سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سرود بیداری زنان جهان در تکیه نیاوران

سرود بیداری زنان جهان در تکیه نیاوران

سالن سراسر سکوت می‌شود. قرار است از اثری که بیش‌ترین اقبال عمومی را دارد و شاید تاثیرگذارترین شعر و مداحی تقدیر شود. «رضوانه دباغ» روی صحنه می‌آید تا هدیه‌ای ماندگار را تقدیم خالقان اثری ماندگار کند؛ سجاده‌ای که با گوشه‌ای از چادر مادرش دوخته شده‌ است.
بهمن ماه بود که جشنواره روایت زن(رزان) آغاز شد. جمعی از فعالان حوزه بانوان اعم از دانشجو، طلبه و آنهایی که دغدغه روایت از بانوان را داشتند دور هم جمع شدند تا برای گفتن و شنیدن از روایات زنان جریان ساز تاریخ قدمی بردارند. پیام رهبر انقلاب به کنگره ۷۰۰۰ زن شهید برایشان انگیزه‌ای قوی شده بود. آن جا که می‌گوید:«دنیا سخت محتاج شناختن جهاد بزرگ زن مسلمان ایران است. زن ایرانی می‌تواند الگوی ثانی برای زنان جهان باشد.»

*گامی برای تولید آثار فاخر

«زهرا ضارقی فرد»، مدیرمسئول خانه روایت زن انقلاب اسلامی و دبیر محتوایی جشنواره رزان است. او درباره این رویداد هنری می‌گوید:« رزان با هدف نقد و بررسی روایات مربوط به زنان جریان ساز در تاریخ شکل گرفته‌است که نخستین دوره آن به بررسی آثار در حوزه ستایشگری و مداحی اهل بیت (ع) می‌پردازد و در دوره‌های بعدی به فرم‌های دیگری خواهد پرداخت. این رویداد قصد دارد با تقدیر از تولیدکنندگان محصولات و محتواهای فرهنگی در حوزه ستایشگری و مداحی اهل بیت (ع) و شناساندن بیش از پیش آن به مخاطب با ارائه نظرات و نشست‌های کارشناسانه گامی مؤثر در جهت تولیدات محتوای فاخر بردارد.

*اراده‌ای برای روایت زن مسلمان

عزمشان که برای روایت زن مسلمان جزم شد مرحله اول تشکیل «دبیرخانه» بود. فرم «مداحی» به عنوان فرم دوره اول انتخاب شد و آثاری که در چند دهه اخیر با محوریت روایت  اهل بیت (ع) تولید و اجرا شده‌است، جمع آوری شد. ۷٠٠ محصول که با داوری کارشناسانی از نخبگان، دانشجویان و اساتید حوزه روایت، زن، ستایشگری و شعر و ادب به ۱۰ اثر منتخب رسیدند و قرار شد در گام آخر رأی گیری به مردم سپرده شود و بالاخره یکی از آثار به مرحله تقدیر و تشویق در مراسم اختتامیه رسید.

*حال و هوای «رزان» در تکیه نیاوران

در آغاز مراسم؛«فاطمه رجب نیا»، دبیر جشنواره رزان به تفصیل به معرفی این رویداد هنری و تبیین اهداف آن پرداخت. در سالروز شهادت امام پنجم تماشای تعزیه، جان دیگری داشت. آیین دمام زنی هم که برای اهل دل، همیشه حال و هوای شور و عاشقی دارد و روایت مادر که بسیار شنیدنی بود. مادری که آمده بود تا از پسرش بگوید. از شهید محمود میر حسینی.

*تکه‌ای از یک چادر نماز

*سالن سراسر سکوت می‌شود. قرار است از اثری که بیشترین اقبال عمومی را دارد و شاید تاثیرگذار‌ترین شعر و مداحی تقدیر شود.«رضوانه دباغ» به روی صحنه می آید. دختری که نام و نگاهش یادآور وجود بانویی نمونه است. مادری که در کنار تمام لطافت ها و صمیمیت های مادرانه، صلابت و استقامتش زبانزد است. رضوانه آمده تا هدیه ای ماندگار را تقدیم به خالقان اثری ماندگار کند؛ سجاده ای که با گوشه ای از چادر نماز مادرش مرضیه حدیدچی(دباغ) دوخته شده است.

*پایان انتظار برای شنیدن اثر برتر

در پی رأی حدود ۳۰۰۰ نفر از مردم، مداحی تسبیحات حضرت زهرا (س) به عنوان مداحی برتر با محوریت روایت زن انتخاب شد و از شاعر این اثر،«سید علی حسینی» و مداح،«مهدی رسولی» تقدیر به عمل آمد.در خلال مراسم از اثر فاخر «زینب زینب» با صدای مرحوم مؤذن زاده اردبیلی به عنوان اثری ماندگار و البته معاصر تقدیر به عمل آمد و پایان بخش این آیین پس از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، نوحه سرایی بود و توسل به خاندان عترت و طهارت(ع). تکیه نیاوران در آیین پایانی جشنواره روایت زنان میزبان بانوان مبارز و جهادگر بود و خانواده های معظم شهیدان.

*تندیس و شعاری از جنس بیداری

شعار محفلی که برای روایت زن برپا شد «برای زنان جهان سرود بیداری بخوان» بود و تندیسش نشانی از «شهیده محبوبه آشتیانی»، اولین شهید زن در جریان پیروزی انقلاب  اسلامی که در ۱۷ شهریور آسمانی شد.دبیر محتوایی جشنواره رزان با اشاره به اینکه تصور امروز این است که اگر زنان بخواهند جهان را متحول کنند این کار از بانوان و زنان مسلمان برمی آید تأکید می‌کند: اگر آن چیزی که زن مسلمان در زندگی و جهاد خودش داشته باشد به دنیا شناسانده شود، بیداری در سراسر جهان اتفاق خواهد افتاد.»

*راهی بی پایان

جشنواره رزان رویدادی هنریست برای ارج نهادن به تلاش کسانی که هنرمندانه به دنبال تحکیم پایه‌های آیین در جامعه هستند. تلاشی شایسته برای رسیدن به سعادتمندی با تشویق به خلق آثاری سراسر شور و شعور.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نامزدهای بخش “سودای سیمرغ” جشنواره فجر معرفی شدند

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.