سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / چگونه خاموشی‌ها در دولت سیزدهم رفع شد؟

چگونه خاموشی‌ها در دولت سیزدهم رفع شد؟

مردم به دلیل ناترازی برق و عدم افزایش ظرفیت تولید در دولت گذشته، خاموشی‌های طولانی‌مدت و بدون برنامه را تجربه می‌کردند، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و تلاش برای تامین برق پایدار، از بروز خاموشی‌ها جلوگیری شد و در سه سال گذشته در تابستان قطعی برق نداشتیم.

: تابستان ۱۴۰۰ و سال‌های قبل از آن بروز خاموشی‌های گسترده و قطع طولانی مدت برق در روز سبب نارضایتی مردم و بخش صنعت شده بود و مردم هر روز منتظر بودند تا خاموشی‌ها فعالیت آنها را متوقف کند. این خاموشی‌ها ناشی از ناترازی در تولید و مصرف بود و سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه ظرفیت تولید برق صورت نگرفته بود.

ناترازی حاصل عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی دو دولت قبل شکل گرفته بود که از سال ۱۳۹۶ آغاز و در سال ۱۴۰۰ این ناترازی‌ها تبدیل به قطعی برق به ویژه در بخش خانگی شد؛ به طوری که در تابستان ۱۴۰۰ از ۲۹ اردیبهشت تا پایان شهریورماه به صورت گسترده و بدون برنامه خاموشی‌ها را داشتیم.

تابستان ۱۴۰۰ روزهای سخت و تلخ خاموشی‌ها باعث نارضایتی مردم شده بود و روزانه دو یا سه نوبت قطعی برق در بخش خانگی رخ می‌داد؛ در بخش تولید و صنعت نیز، میزان خاموشی‌ها بسیار بیشتر از بخش خانگی بود، با این حال از ابتدای خرداد تا ۱۵ مهر سال ۱۴۰۰ که دوره گرم سال محسوب می‌شود تقریباً ۴۸ میلیارد کیلووات مصرف برق خانگی بوده است.

بنا بر این گزارش، در دولت هفتم و هشتم ۶۰ درصد و نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۲۳ درصد رشد تولید برق داشتیم و دولت سیزدهم با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق دولت را تحویل گرفت. این در حالی بود که در پایان دولت دهم ناترازی در تولید و مصرف برق نداشتیم و در دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش شدید سرمایه‌گذاری و رشد اندک ظرفیت تولید برق شاهد ناترازی بودیم.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی دولت سیزدهم معتقد است اگر شرایط گذشته تداوم می‌یافت می‌بایست میزان ناترازی‌ها از ۲۰ هزار مگاوات هم فراتر می‌رفت و خاموشی‌ها گسترده‌تر می‌شد.

به هر حال این خاموشی‌های گسترده تداوم داشت تا دولت سیزدهم به ریاست رئیس جمهور شهید سکان امور را به دست گرفت. رئیس جمهوری از همان نخستین روزهای کاری تلاش برای کاهش و رفع خاموشی را وجه همت خود قرار داد.

بر این اساس دولت سیزدهم با اتخاذ دو سیاست راهبردی کار خود را شروع کرد و رفع ناترازی با سیاست افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفت؛ با این حال تابستان دو سال گذشته بدون خاموشی سپری شد و حتی با افزایش تامین برق صنایع شاهد رشد تولید بودیم.

برای افزایش ظرفیت نیروگاهی سه محور مهم در دستور کار قرار گرفت؛ محور نخست توسعه نیروگاه‌هایی که در حوزه کار وزارت نیرو بود و برنامه‌ریزی شد که ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه کشور اضافه شود و امروز به بیش از ۹ هزار مگاوات از برنامه‌ریزی رسیدیم.

محور دوم استفاده از ظرفیت صنایع انرژی‌بر برای سرمایه‌گذاری بود که در این محور هم ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شد و عملیات اجرایی آن با سرعت انجام شد و پیش‌بینی این است که تا اوج بار مصرف تابستان ۲۸۰۰ مگاوات از این ظرفیت به بهره‌برداری برسد و تا امروز بیش از ۸۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

محور سوم استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای رفع ناترازی بود عدم استفاده از سوخت، عدم استفاده از آب نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به نیروگاه‌های اقتصادی و ارزشمند تبدیل کرده است.

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ۱۰ هزار مگاوات در کشور در دولت سیزدهم شد که تا امروز بیش از ۱۰ هزار مگاوات را قرارداد شده است. افزایش توان و راندمان نیروگاه‌های موجود از برنامه‌های وزارت نیرو بود که از این محل بیش از دو هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه شد.

در طول دو سال گذشته عملکرد در حوزه ظرفیت نیروگاهی سبب شد هیچ خاموشی بروز نکند و این خدمتی ماندگار از رئیس جمهور شهید است.

اکنون بعد از گذشت بیش از یک هزار روز خدمت دولت سیزدهم، افزایش ظرفیت تولید برق منجر به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی، ایجاد برق پایدار در شبکه و جلوگیری از تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های پیش از شروع دولت شده است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اقتصاد ایران از وضعیت اضطرار خارج شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی

اصلاح طلبان موج جدید تخریب دولت رئیسی را آغاز کردند/ اعتراض بی‌کارنامه‌ها به کارنامه پربار دولت سیزدهم

اصلاح طلب غربگدای مفلس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.