سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / موظف نبوده و نیستیم به درخواست‌های آژانس درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهیم

موظف نبوده و نیستیم به درخواست‌های آژانس درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهیم

نمایندگی ایران در آژانس با بیان اینکه ایران موظف نبوده و نیست به درخواست‌های آژانس انرژی اتمی درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهد، اعلام کرد: متأسفانه آژانس تمامی اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را معتبر می‌داند و این امر باعث نتیجه‌گیری‌های آژانس براساس مفروضات نادرست و غیرقابل اعتماد شده است.

، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه‌ فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح‌آمیز بوده، عنوان کرد که ادعاهای مطرح شده از سوی شخص ثالث بدنیت صحت نداشته و هیچ توجیهی ندارد.

براساس اعلام این ‌نمایندگی، ایران به طور داوطلبانه اجازه دسترسی به آژانس داد و اطلاعات و توضیحاتی در مورد مکان‌های مورد ادعا را ارائه کرده است. این در حالی بود که آژانس اسناد معتبری را درباره ادعای «مواد هسته‌ای اعلام نشده و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای» به ایران ارائه نکرد و ایران موظف نبوده و نیست به درخواست‌های آژانس درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهد. با این حال، متأسفانه آژانس تمامی اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را معتبر می‌داند و این امر باعث نتیجه‌گیری‌های آژانس براساس مفروضات نادرست و غیرقابل اعتماد شده است.

نمایندگی ایران در آژانس همچنین درباره بازرسان لغو انتصاب شده، تصریح کرد: آژانس باید به طور کامل به حقوق ایران براساس موافقتنامه پادمان جامع از جمله ماده ۹ آن احترام بگذارد.

هرگونه تلاش برای به‌خطر انداختن حقوق حاکمیتی کشورهای عضو در مغایرت با موافقت‌نامه پادمان جامع پادمانی مربوطه غیرقابل قبول است و نباید سابقه‌ای ایجاد کند که حقوق کشورهای عضو را به مخاطره اندازد.

در یادداشت توضیحی این نمایندگی خاطرنشان شده است: در جریان سفر مدیرکل و معاون مدیرکل آژانس در امور پادمانی به ایران و دیدار با مقامات عالی‌رتبه، هر دو طرف ضمن تبادل‌نظر در مورد موضوعات مختلف از جمله اجرای بیانیه مشترک توافق کردند که پس از عبور از شرایط خاص ناشی از شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سایر همراهان در یک حادثه هوایی به رایزنی‌های خود در زمان مناسب ادامه دهند.

نمایندگی ایران در آژانس با بیان اینکه در موارد متعددی رسماً اعلام شد که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد، یادآور شده است: دلیلی برای هرگونه تفسیر نادرست از اظهارات فردی عمومی وجود ندارد.

از مدیرکل انتظار نمی‌رود که براساس دیدگاه‌های افراد، نتیجه‌گیری کرده یا بیانیه‌ای را ارائه دهد. هرگونه نتیجه‌گیری مبتنی بر اظهارات عمومی، نه حرفه‌ای است و نه حقوقی.

در این یادداشت عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع (CSA) تاکنون با آژانس همکاری کاملی داشته کرده است.

باید مجددا ًتاکید شود که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و توسط آژانس راستی‌آزمایی شده است.

براساس اعلام این نمایندگی، جمهوری اسلامی ایران به حق انتظار دارد که آژانس گزارش‌های خود درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را بر اساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به طور عینی انجام دهد.

در این یادداشت مجدداً تأکید شده است که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و از یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی عبور کرده است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، ایران به صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش همکاری‌های ارائه شده به آژانس یادآوری می‌کند که این همکاری‌های سازنده نباید توسط منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود. بر این اساس، آژانس موظف است در پرداختن به چنین موضوعاتی با هدف جلوگیری از تحریف تصویر بزرگتر همکاری بین ایران و آژانس، به شیوه‌ای مجددانه عقلانیت خود را نشان دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است

امام خامنه‌ای ،رهبر معظم انقلاب

به نفع حسن روحانی است ردصلاحیت شود/ رئیسی آدم صادق و بسیار پرتحرکی است

محمد علی وکیلی عضو اصلاح طلب هیئت رئیسه مجلس دهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.