سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / ناگفته‌هایی از دوران پهلوی به روایت “آقای ایرانشهر”

ناگفته‌هایی از دوران پهلوی به روایت “آقای ایرانشهر”

کتاب “آقای ایرانشهر” در کنار روایت یک سفرنامه جذاب، به لحاظ ارائه اطلاعاتی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی مناطق دورافتاده در رژیم پهلوی مفید است.

چهارمین چاپ از کتاب “آقای ایرانشهر” از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

رحیم مخدومی در کتاب “آقای ایرانشهر” روایتی از تبعید آیت‌الله خامنه‌ای به ایرانشهر در دوران پهلوی ارائه کرده است. کتاب که نثری ساده و شیرین دارد، در قدم نخست روایتگر روزهایی است که معظم‌له به اجبار ساکن ایرانشهر می‌شوند اما این سکونت اجباری و تبعید، مایه خیر و گره‌گشایی برای مردم منطقه است.

هرچند کتاب مخدومی در ابتدای امر تلاش دارد بخشی از زندگی رهبر معظم انقلاب را به تصویر بکشد و مخاطب را با بُعد سیاسی و مبارزاتی ایشان در گذشته آشنا کند، اما در لایه‌های بعدی حقایق دیگری را نیز بر اساس روایت شاهدان عینی به تصویر می‌کشد. از جمله این موارد، می‌توان به اوضاع سیاسی و نحوه مقابله رژیم شاه با مبارزان انقلابی اشاره کرد.

نکته بعدی که می‌توان از کتاب “آقای ایرانشهر” دریافت کرد، اوضاع اجتماعی و اقتصادی استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطقه ایرانشهر در دوره حکومت پهلوی است. نبود ساده‌ترین امکانات لازم برای زندگی، این منطقه را به یکی از مناطق برای تبعید انقلابیون و مبارزان سیاسی در حکومت پهلوی تبدیل کرده بود

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعرخوانی/ هر کس به ولایت تو ایمان دارد

آقای هادی فردوسی در محضر رهبر معظم انقلاب

تأثیر مهم پیام امام خمینی (ره) در آزادی پاوه و نقش شهید چمران در این ماجرا

ويدئو/ شهید مصطفی چمران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.