سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / شهید طهرانی مقدم چگونه با رحلت امام (ره) کنار آمد؟

شهید طهرانی مقدم چگونه با رحلت امام (ره) کنار آمد؟

رحلت امام خمینی(ره) آن هم پس از اتمام جنگ برای سربازان روح‌الله بسیار سخت و دشوار بود،‌حسن طهرانی مقدم،‌ در آن شرایط،‌ بیش از یک هفته به خانه نرفت و برخی از بچه‌های مهندسی رزمی موشکی هم در آماده سازی مزار و مرقد امام،‌ شبانه‌روز در تکاپو بودند.

کتاب «مرد ابدی» که به‌تازگی به قلم معصومه سپهری ، زندگی‌نامه مفصل و جامعی است از زندگی سردار رشید اسلام، شهید حسن طهرانی‌مقدم. کتاب، روایتی است از شکوه زندگی مردی که 32 سال برای عزت ایران و اسلام جنگید و پس از جنگ هم پوتین‌هایش را درنیاورد.

حسن طهرانی مقدم 6 آبان 1338 در محله سرچشمه تهران متولد شد. در 21سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اطلاعات منطقه 3 سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد. بعد از عملیات ثامن‌ الائمه(ع)، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد. در پاییز 1360 طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به‌صورت سنجیده و مدون تقدیم حسن باقری کرد. آبان سال 1362 مأموریت راه‌اندازی و سازماندهی “فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه” به طهرانی‌مقدم محول شد و به این ترتیب 21 اسفندماه 1363 اولین موشک ایران به کرکوک شلیک شد. پس از صدور فرمان تاریخی امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران،‌ شهید مقدم در سال 1364 به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. عمده کارهای تحقیقاتی ساخت موشک «شهاب3» را شهید مقدم انجام داده بود. او در اول مهر سال 84 به‌عنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد. در 25 آذرماه سال 85 به‌عنوان مشاور فرمانده‌کل سپاه در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد و سرانجام 10 آبان 1390 به شهادت رسید.

تلاش 12 ساله سپهری در نگارش این کتاب و نگاه جامع نویسنده به بخش‌های مختلف زندگی شهید طهرانی‌مقدم سبب شده است «مرد ابدی» از وجوه مختلف نظامی، اجتماعی و فرهنگی برای مخاطب و به‌ویژه نسل جوان، اثری خواندنی و کاربردی باشد. این کتاب به‌همت انتشارات خبرگزاری تسنیم و با همکاری شهید کاظمی منتشر شده است.

در جلد دوم این مجموعه درباره رحلت امام خمینی و تاثیری که بر حسن طهرانی مقدم داشته می‌خوانیم: «اولین بهار پس از جنگ با تلخ‌ترین حادثه برای مردم ایران به سر رسید،‌ رحلت امام خمینی در 14 خرداد 1368 برای مردم انقلابی ایران،‌ تلخ‌ترین اتفاق بود. سوگ امام ملت ایران را باز گرد هم آورد تا باشکوه‌ترین صحنه‌های وفاداری را در بزرگ‌ترین تشییع تاریح دنیا برای رهبران رقم بزنند.

سپاهیانی که خود را فرزندان امام روح‌الله می‌دانستند،‌ روزهای بسیار سختی را سپری می‌کردند، هم باید مراقب مرزها و دشمن بیرونی بودند و هم مراقب تحرک منافقان داخلی. حسن در آن شرایط،‌ بیش از یک هفته به خانه نرفت و برخی از بچه‌های مهندسی رزمی موشکی هم در آماده سازی مزار و مرقد امام،‌ شبانه‌روز در تکاپو بودند.

محمد قاسم سلگی که همسرش او را در مراسم تدفین  کنار مزار امام در صفحه تلویزیون دید،‌ تا دو هفته بعد،‌ به خانه نرفت. مردمی که خاک مزار امام را بر سر می‌ریختند و روز و شب تا چهلم امام،‌ آنجا را در حلقه ماتم خود گرفته بودند. امکان هر کاری را سخت کرده بودند. بچه‌های مهندسی سپاه ابتدا با قراردادن چند کانکس در محل مزار توانستند بین مردم و مزار اندکی فاصله ایجاد کنند. رفته رفته تا چهلم امام آنجا را آماده کردند. حاج محمد صنیع خانی مسئول ترابری سپاه با همه وجود در همه مراحل آماده‌سازی مرقد امام حاضر بود. هیچ‌کس در وفاداری این سپاهیان جان بر کف به امامشان شک نداشت.

حسن مقدم مثل همه جوانانی که گوش به فرمان امام و عاشق و دلباخته او بودند،‌ عزادار امام و گوش به فرمان ولی‌فقیه بود،‌ او در اتفاقات سنگین اندوهش را به نمازهای نیمه شب و خلوت کوهستان می‌برد. بعد از انتخاب آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب،‌ حسن هم در حلقه فرماندهان سپاه به محضر ایشان رسید. برای او ولایت فقیه معنای مقدسی بود که حاضر بود همه زندگی‌اش را فدای آن کند.

در یکی از دیدارهای فرماندهان سپاه با مقام معظم رهبری اجازه صحبت گرفت و گفت:‌ آقا ما چون شما را بارقه‌ای از ولایت امیرالمومنین(ع) می‌بینیم در رکابتون هستیم و دوستون داریم. دوست داریم همون کاری رو که اگر در زمان حضرت امیرالمومنین(ع) بودیم، می‌کردیم برای شما انجام بدهیم. میان همه فرماندهان سپاه لحن صمیمی و ادبیات حسن مقدم خاص و بی‌نظیر بود.»

مجموعه 3جلدی «مرد ابدی» در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نمایشگاه عرضه و با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه‌رو شد، استقبالی که موجب شد کتاب کمتر از یک هفته به چاپ دوم برسد.

همچنین در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه و غرفه انتشارات شهید کاظمی‌،‌ معصومه سپهری نویسنده ضمن معرفی کتاب توضیحاتی را درباره روند انتشار کتاب خدمت رهبر انقلاب ارائه کرد

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دو گزینه پیش روی مردم ادامه راه شهید رئیسی یا عقبگرد به دولت قبل

عقبگرد به سوء مدیریت‌های متمادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم حسن کلید

اصرار شهید رئیسی بر اقامه نماز اول وقت

برنامه انتخاباتی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.