سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / واکنش یک فعال‌ حقوق بشر آمریکایی به نامه رهبر انقلاب

واکنش یک فعال‌ حقوق بشر آمریکایی به نامه رهبر انقلاب

مارز پرادو می‌گوید که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تأیید جنبش انتفاضه دانشجویی آمریکایی در اکتبر ۲۰۲۳، این حرکت را شاخه‌ای از جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دانستند.

در پنجم خردادماه جاری، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نامه‌ای سرگشاده خطاب به دانشجویان آمریکایی نوشتند. این نامه نه تنها از نظر لحن و محتوا با نامه‌های سرگشاده قبلی ایشان به مخاطبان غربی متفاوت است. بلکه، فرصتی برای تقویت گفت‌وگو فراهم می‌کند.

این در حالی است که بازدید توییت حساب کاربری رهبر معظم انقلاب با موضوع نامه به جوانان آمریکایی به بیش از ۱۵ میلیون رسیده است و در این اثنا این توییت با واکنش سیاستمداران مختلفی مانند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شده است.

اما چرا در شرایط کنونی رهبرمعظم انقلاب، جوانان آمریکایی را مورد خطاب قرار دادند؟

چه رخدادی در آمریکا در حال جریان است که زندگی آمریکایی ها را قرار است تحت شعاع قرار دهد، به همین منظور با فعال حقوق بشر آمریکایی مارز پرادو گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم:

آتش به اختیار جوانان آمریکایی در حمایت از آزادی فلسطین

*آقای پرادو به نظر شما بیانیه اخیر رهبر انقلاب چه زوایایی را آشکار می‌کند؟

ـ نامه سرگشاده امام خامنه‌ای صرفاً خطاب به نسل جوان غربی و دانشجویان امروزی مخالف نسل‌کشی اسرائیل نیست، علاوه بر آن و شاید مهم‌تر از آن قدردانی از تلاش داوطلبانه یا به قول معروف آتش به اختیار جوانان آمریکایی در حمایت از آزادی فلسطین و حق مقاومت فلسطین در مبارزه مسلحانه است.

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در صحبت با آنچه در غرب به عنوان «اردوگاه‌های همبستگی غزه» و بخشی از «انتفاضه دانشجویی» بزرگ‌تر شناخته می‌شود، ابتدا با ابراز همدردی با آن‌ها صحبت می‌کنند. سپس همبستگی خود را در تلاش‌های آن‌ها اعلام می‌کنند که شامل فراخوان‌هایشان برای بایکوت، لغو سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در سرزمین‌های اشغالی و تحریم‌ها علیه اسرائیل(BDS)  است ـ جنبشی که ۲ دهه از عمرش می‌گذرد و منشأ آن در خود فلسطین اشغالی است ـ سپس، با آنچه ایرانیان لحن پدرانه می‌نامند، با ورق زدن صفحات زمان، دانشجویان را به خاطر حضور در «سمت درست تاریخ» تحسین و از آن‌ها قدردانی می‌کند.

وقتی جوان آمریکایی بخشی از «جبهه مقاومت» می‌شود

نکته قابل توجه در مقدمه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به (انتفاضه دانشجویی)، اذعان معظم‌له به استفاده از روش دفاعی و اقدام مستقیم و کنش فعالانه در دفاع از فلسطین است. ایشان سپس از جنبش دانشجویی به عنوان «شاخه‌ای» در شجره‌نامه «جبهه مقاومت» علیه رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند. به نظر می‌رسد این تصدیق و تایید پیام جنبش انتفاضه دانشجویی در اکتبر ۲۰۲۳ باشد.

این اشاره امام به «میراث اسلامی، یهودی و مسیحی» فلسطین، بسیاری از انقلابیون ایران را نیز مخاطب قرار داده است. این نشان می‌دهد که رهبر خردمند افق بالاتری را می‌بینند.

گذشته از این، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تسلطی که بر تاریخ دارد، ضمن تبیین فرافکنی‌ها و مقصر جلوه دادن قربانیان به عنوان «تروریست»، به تاریخ رژیم صهیونیستی و تاریخ طولانی استعمار و پاک‌سازی قومی اشاره می‌کنند. ایشان در این نامه به اختصار درباره وارونه‌کردن ارزش‌های اخلاقی و دینی توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا از طریق فضای رسانه‌ اشاره می‌کنند. همچنین در این نامه مقام معظم رهبری به همدستی آمریکا در دستیابی رژیم صهیونیستی به تسلیحات هسته‌ای اشاره می‌کنند.

ثابت قدم باشید

قابل ذکر است در حالی که نزدیک به ۲۰۰ کشور معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)۱۹۶۸ را امضا کرده‌اند ـ ایران، سوریه و لیبی، بخشی از این معاهده امضاکنندگان اصلی در سال ۱۹۷۰ هستند ـ اسرائیل تنها طرفی در منطقه است که سیاست «ابهام» را در مورد زرادخانه خود دارد و دائماً کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

امام خامنه‌ای در پایان؛ نامه سرگشاده خود را با اشاره به چگونگی بیرون آمدن مقاومت از این بستر و اینکه جمهوری اسلامی ایران آن را گسترش و استحکام بخشیده به پایان می‌رساند. ایشان با دعوت از مخاطبان جوان دانشجوی خود به آشنایی با قرآن که بازتاب نامه نزدیک به یک دهه پیش خود (۲۰۱۵) است، پیام نهایی خود را برای انگیزش جوانان با استناد به سوره هود بیان می‌کنند: «همانطور که دستور داده شده‌اید، ثابت قدم باشید».

فرصتی برای برجسته کردن فعالیت دانشجویان آمریکایی برای حمایت از فلسطین

*به نظر جنابعالی این نامه چه تأثیری در میان هموطنان شما به خصوص دانشجویان خواهد داشت؟

ـ در حالی که صداهایی به اصطلاح «اصیل» ایرانی در غرب (کمپرادور، وطن‌فروش) انتقادات خود را از نامه ۲۰۱۵ خامنه‌ای مطرح کردند، به ‌عنوان یک دانشجوی آمریکای شمالی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کند و در حال تحصیل در دانشگاه است، تصمیم گرفتم نامه سرگشاده امام خامنه‌ای را در سال ۲۰۲۴ از زاویه دیگری ببینم.

در واقع، این نامه سرگشاده فرصتی برای برجسته کردن تاریخچه مختصری از همبستگی و فعالیت دانشجویی مبتنی بر فلسطین است. علاوه بر این، این نامه سرگشاده برای مخاطبان جوان جهانی نوشته شده است (به چند زبان است)، به دلیل اینکه یک نامه است و نه یک دفترچه خاطرات، این نامه نشان‌دهنده آمادگی واضح برای گفت‌وگو با جامعه آمریکای است، آن هم بر خلاف مونولوگ. این امر به ویژه در مورد نزدیک‌ترین هم پیمانان انتفاضه دانشجویی در ایران یا همان جوانان انقلابی صادق است.

حمایت از فلسطین در آمریکا ۱۰۰ ساله است

با این حال، متن نامه سرگشاده امام، مستلزم اذعان به این نکته است که چگونه این فراخوان‌های امروزی بخشی از طنین فراخوان‌های «جهانی‌سازی انتفاضه ۲۰۰۲» است و آن از صدای فلسطینیان در ایالات متحده سرچشمه می‌گیرد. این آوارگان فلسطینی تحت تأثیر بی‌عدالتی رژیم اسراییل بر سرزمین و مردم خود قرار گرفته‌اند و آن‌ها را به طرفداری و کنش‌گری سوق می‌دهد – چیزی که در غرب از آن به عنوان «کنش‌گرایی» یاد می‌شود ـ این حمایت مستمر از آوارگان فلسطینی مستقیماً از مقاومت و امید ناشی از مقاومت فلسطین که بیش از یک قرن پیش می‌رود، الهام گرفته شده است.در واقع در برگیرنده واقعه نکبت ۱۹۴۸ یا قبل از آن از اعلامیه بالفور ۱۹۱۷.

مبارزات فلسطینی با سازماندهی، حمایت، اقدام مستقیم، اشاعه فرهنگی و ایجاد روابط در سراسر جهان، و از همه مهمتر، مقاومت مسلحانه که در اوایل دهه ۱۹۳۰ سرچشمه گرفت، مشخص شده است. به عبارت دیگر، میراث فلسطین با یک مبارزه ۱۰۰ ساله برای رهایی از رژیم اسرائیل آغشته شده است. بدیهی است که این میراث یک قرن مبارزه باعث آگاهی و الهام بخشیدن به جوانان و دانشجویان در سراسر دانشگاه‌های آمریکای شمالی شده است. یک انجمن دانشجویی منحصر به فرد به نام «دانشجویان برای عدالت در فلسطین ۱۹۹۳» SJP صدای پیشرو در حمایت از دانشجویان، در بسیج و هدایت کردن حمایت بسیار مهم بوده است.

چرا دانشجویان آمریکا شاخه‌ای از مقاومت هستند؟

علاوه بر حمایت از آن‌ها، SJP نه تنها یک مؤلفه محوری برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم در مورد ماهیت رژیم اسرائیل بوده، بلکه در تقویت جنبش بایکوت، سلب سرمایه و تحریم (BDS)  علیه اسرائیل نیز موثر بوده است. این جنبش همان چیزی است که خالد قدومی، نماینده حماس در تهران، آن را «سلاح مردم، سلاح انسانیت» نامید. عمدتاً به این دلیل که برای هر کسی که وجدان و اراده دارد قابل دسترسی است.

در واقع، به دلیل کار SJP در دهه گذشته، بسیاری از دانشگاه‌ها مجبور به لغو سرمایه‌گذاری‌های مالی خود در دستگاه رژیم نسل‌کشی شده‌اند. در اکتبر ۲۰۲۳، علیرغم این جنبش، زندگی به عنوان فلسطینی در «تبعید»، SJP خود را بخشی از «جنبش آزادی و مقاومت فلسطین» می‌دانست. واقعاً به همین دلیل است که امام دانشجویان آمریکا را «شاخه» می‌دانند.

شگفتی جوانان انقلابی ایران از خیزش دانشجویان آمریکایی!

و در نهایت ما را به نامه سرگشاده امام بر می‌گرداند. نامه سرگشاده امام این خیزش دانشجویان آمریکایی را به عنوان یک حرکت پیشگامانه برای غربی‌ها معرفی می‌کنند. رهبر فرزانه در نامه سرگشاده خود فرصتی را برای گفت‌وگو میان دانشجویان غرب با هم‌گروهی آشنا در جمهوری اسلامی ایران، یعنی جوانان انقلابی و بسیج دانشجویی ایجاد کرده است.

سال‌هاست که جوانان دانشجوی ایران صادقانه هر ساله برای روز قدس، تجمعات و تظاهرات علیه رژیم اسرائیل در خیابان‌های سراسر ایران برگزار می‌کنند و برای انجام امور خیریه به نیازمندان و مستضعفان بسیج می‌شوند. در واقع، جوانان و دانشجویان ایرانی به شدت علاقه‌مند به درک ریشه‌های اسرائیل و صهیونیسم بوده‌اند. با این حال، از اکتبر ۲۰۲۳ که خیابان‌های آمریکای شمالی مملو از صدها هزار معترض در هفته به هفته شد، دانشجویان در ایران، از جمله جوانان انقلابی، شگفت‌زده و غافلگیر شده‌اند.

چه کسی نمی‌خواهد بخشی از «حماسه فلسطین» باشد!

به عبارت دیگر، با وجود علاقه و درک دشمن صهیونیستی، درک مشابهی از کثرت و تنوع مقاومت، مبارزه و بسیج فلسطینیان وجود نداشت. در واقع، داستان‌های موفقیت‌آمیز تغییر، عاملیت، سازماندهی، فعالیت و همگرایی به رهبری فلسطین دقیقاً همان چیزی است که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا آن را درهم بشکند و محو کند.

مارز پرادو می گوید که حضرت آیت الله خامنه‌ای در تایید جنبش انتفاضه دانشجویی آمریکایی در اکتبر ۲۰۲۳، این حرکت را شاخه‌ای از جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دانستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پیام مهم گردان‌های القسام خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام/ ما به نیابت از امت اسلام مشغول فریضه جهاد علیه دشمنان خدا هستیم

گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین

اعتراف اروپایی ها به وحشی گری صهیونیست ها

ويدئو/ وحشی گری صهیونی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.