سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خودکفایی در تولید گندم نان با رشد ۱۲۹ درصدی خرید تضمینی

خودکفایی در تولید گندم نان با رشد ۱۲۹ درصدی خرید تضمینی

دولت سیزدهم، کشور را در تولید گندم نان خودکفا کرد که حاصل اعتمادسازی آیت‌الله رئیسی در کشاورزان با رشد 129 درصدی خرید تضمینی گندم و پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران بود.

دولت سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد و با گذشت ۳۴ ماه از فعالیت خود در حالی با شهادت رئیس‌جمهور به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که به اذعان کارشناسان و آمارهای ارائه‌شده در زمینه خرید تضمینی گندم ۱۲۹ درصد رشد داشته‌ و به تقریباً 10 میلیون و 400 هزار تن رسیده است. این در حالی است که در سال آخر دولت قبل، خرید تضمینی گندم به چهار میلیون و 540 هزار تن رسید و کشور نیازمند واردات

هشت میلیون تن از این محصول اساسی شد که مهم‌ترین عامل آن از نگاه کارشناسان، تعیین نامناسب نرخ خرید تضمینی بود.

طی دو سال گذشته خرید تضمینی گندم روند افزایشی را طی کرده است و در سال ۱۴۰۰ خرید تضمینی گندم چهار میلیون و 540 هزار تن بود اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به هفت میلیون و 500 هزار تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ میلیون و 400 هزار تن رسید و میزان تولید گندم نیز حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شد.

یک دلیل مهم این توفیق آن است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی پنج هزار تومان به ۷۵۰۰ تومان و در ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مجدد این رقم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند. در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که می‌توانست بالاتر هم باشد.

البته مهم‌تر از آن، پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران بود که با پیگیری و جدیت آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم صورت گرفت و موجب اعتمادسازی در کشاورزان شد. این اعتمادسازی، در سال‌های 1402 و امسال نتیجه داد و پیش‌بینی‌ها از رشد تولید گندم در کشور، حکایت دارد.

با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است. در نتیجه اقدامات

انجام شده، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ خرید تضمینی گندم ۱۲۹ درصد افزایش یافته است.

رشد ۶۰۰ درصدی کشت دانه‌های روغنی

آن طور که وزارت جهادکشاورزی گزارش می‌دهد جهش ۶۰۰ درصدی در کشت دانه‌های روغنی در شرایط دیم نیز در این دولت اتفاق افتاده است؛ به طوری که از پنج هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم.

افزایش تولید مرغ با افزایش جوجه‌ریزی تا سقف ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه نیز از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است. همچنین تولید تخم مرغ هم افزایش یافته است. بنابراین، ثبات بازار مرغ و تخم مرغ در شرایط فعلی، محصول افزایش تولید است.

احیای شیر مدارس بعد از ۱۰ سال

یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم احیای طرح توزیع رایگان شیر مدارس بعد از ۱۰ سال بود. طرحی که بنابر گفته کارشناس به دلیل تامین نشدن اعتبارات و اجرای ناقص آن متوقف شده بود ولی با احیای آن در دو سال تحصیلی اخیر، چند میلیون دانش‌آموز دوره ابتدائی در مناطق مختلف کشور به این ماده غذایی مفید دسترسی پیدا کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اصلاح طلبان موج جدید تخریب دولت رئیسی را آغاز کردند/ اعتراض بی‌کارنامه‌ها به کارنامه پربار دولت سیزدهم

اصلاح طلب غربگدای مفلس

صعود فضایی ایران با ۱۲ پرتاب و ساخت پایگاه فضایی چابهار

دولت سیزدهم تصویب سند ۱۰ ساله فضایی کشور، ۱۲ پرتاب فضایی موفق، دستیابی به مدار ۷۵۰ کیلومتری، کپسول زیستی و ساخت پایگاه فضایی چابهار است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.