سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جذب قطعی ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ سال اخیر

جذب قطعی ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ سال اخیر

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت برای مقاوم‌کردن اقتصاد کشور در برابر فشارهای خارجی، افزود: در طول دو سال گذشته بیش از هشت میلیارد دلار جذب قطعی سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم.
سید احسان خاندوزی در گفت‌وگو با رادیو درباره رویکرد دولت در مقاوم کردن اقتصاد در برابر تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: برای سیاستگذاران کشور در مبارزه با استکبار و آمریکا مهم این است که بتوانند اقتصاد ایران را در مقابل هرگونه فشار خارجی مقاوم کنند. این‌که اقتصاد ایران با وجود فشارهای خارجی مسیر خود را ادامه داده است و نه ‌تنها بقای اقتصادی داشته بلکه توانسته رشد و توسعه را هم همراه خود داشته باشد به این معناست که تمام تیرهای دشمنان به سنگ خورده است.
وی افزود: ما برای اینکه این اتفاق بیفتد ذیل رهنمودهای رئیس‌جمهور در حوزه اقتصادی دولت تلاش کردیم چند مسیر را در دو سال گذشته جدی‌تر از قبل در دستور کار قرار دهیم؛ اول مسئله ارتباطات بین‌الملل و منزوی نشدن و محصور نشدن تجارت خارجی ما اعم از نفتی و غیرنفتی است. وزیر اقتصاد ادامه داد: توانستیم با همین سیاست همسایگی و ارتباط با شرکای راهبردی که علاقه‌مند به کار اقتصادی جدی با جمهوری اسلامی هستند هم صادرات نفتی و هم صادرات غیرنفتی را به اعدادی برسانیم که در تمام سال‌های پیش از آن محقق نشده بود.
خاندوزی افزود: محور دوم سرمایه‌گذاری است که پایدارتر از تجارت و صادرات و واردات است؛ بنابراین اگر بتوانیم پیوند برقرار کنیم مانند کسی که در کشور ما آمده و نهالی را کاشته تا سال‌های سال نسبت به سرمایه‌گذاری خود حساس است و از آن مراقبت می‌کند بنابراین تا سال‌ها به این تعامل اقتصادی نیاز دارد.
او یادآور شد: در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی کشور، در طول دو سال گذشته بیش از هشت میلیارد دلار جذب قطعی سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم. این رقم در حد تفاهم‌نامه و امضا نبوده بلکه منجر به سرمایه‌گذاری واقعی و شروع عملیات در کشورمان شده که بیش از پنج سال گذشته است.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: محور سوم، بودجه مقاوم است که دولت در تأمین کسری‌های خود با یک عطسه اروپا و آمریکا دچار سرماخوردگی نشود و بتواند درآمدهای پایدار داخلی داشته باشد و با اقداماتی که در زمینه کاهش کسری بودجه رخ داده است و همچنین تحقق درآمدهای مالیاتی، شناسایی فرارهای مالیاتی و مولد‌سازی دارایی‌های دولت تلاش شده است بودجه مقاوم محقق شود.
 میزان سرمایه‌گذاری خارجی در 5 سال اخیر
گفتنی است آمار منتشر شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد از سال 2018 تا سال 2020 جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران روندی نزولی را طی می‌کرد اما در دوره فعالیت دولت سیزدهم طی سال‌های 2021 و 2022 این روند معکوس شده و شاهد رشد دوباره سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور بوده‌ایم.
بر اساس آمار این نهاد، ایران در سال 2018 دو میلیارد و 373 میلیون دلار، در 2019 یک میلیارد و 508 میلیون دلار و در سال 2020 یک میلیارد و 342 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده بود. در سال 2021 اما میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به یک میلیارد و 425 میلیون دلار و در سال 2022 به یک میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یافته است.
ایران در میان کشورهای جهان از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه 79 طی سال 2022 قرار داشته و در میان 16 کشور منطقه از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2022 در رتبه چهارم قرار گرفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وزیر اقتصاد: فساد چای از دولت قبل شروع شد/ برکناری تمام مدیران بانک آینده/ انتشار نام ابربدهکاران مالی

وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم هر فصل نام ابربدهکاران مالی را منتشر می‌کنیم.‌

وزیر اقتصاد: تراز تجاری ایران ‌‌۱۰ میلیارد دلار مثبت شد/ تدابیر دولت برای جلوگیری از صادرات خام

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.