سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نقش نهاد سلطنت انگلیس در تجارت برده

نقش نهاد سلطنت انگلیس در تجارت برده

تنها یک ماه مانده به تاج‌گذاری رسمی «چارلز سوم» به‌عنوان پادشاه انگلیس، نشریه گاردین با انتشار سلسله گزارش‌هایی از نقش سلطنت این کشور در تجارت برده، پرده برداشت.
بر اساس سندی که دکتر «بروک نیومن»، تاریخدان انگلیسی در اختیار گاردین قرار داده، در سال ۱۶۸۹ میلادی مبلغ یک هزار پوند از سهام یک شرکت آفریقایی فعال در زمینه تجارت برده، به «ویلیام سوم»، پادشاه وقت انگلیس، داده شده است.
در این سند نام «ادوارد کولستون» دیده می‌شود؛ تاجری که آن زمان، از تجارت برده‌های آفریقایی به غرب پول خوبی به جیب زد و به همین خاطر مجسمه او در جریان اعتراضات ضد نژادپرستانه سه سال پیش، در شهر بریستول به زیر کشیده شد.
گاردین به طور مفصل ارتباط خاندان سلطنتی انگلیس با برده‌داری را مورد بررسی قرار داده و نوشته بخش بزرگی از ثروت این خاندان و کشور از طریق تجارت برده تأمین شده است. بر اساس یکی از گزارش‌های گاردین، «الیزابت اول» که در سال‌های ۱۵۵۸ تا ۱۶۰۳ سلطنت کرد در ازای سهمی که «جان‌هاوکینز»، تاجر برده، به وی از سفرش به آفریقا داده بود، یک کشتی بزرگ سلطنتی هدیه داد.
«نیک هزلوود» در کتابش با عنوان «The Queen›s Slave Trader» نوشته است که‌ هاوکینز در سفر به آفریقا هزاران نفر از مردم این منطقه را اسیر و ۶۰۰ نفر دیگر را نیز از کشتی‌های پرتغالی تصاحب کرد. در این میان واکنشِ «چارلز سوم»، پادشاه جدید انگلیس که تنها یک ماه به تاج‌گذاری رسمی‌اش (در 16 اردیبهشت) مانده، جالب توجه است.
او که می‌خواهد موضعی قابل قبول بگیرد که مورد پذیرش افکار عمومی باشد، حمایت خود را از تحقیق درباره پیوندهای تاریخی خاندان سلطنتی با برده‌داری اعلام و از جنایات صورت گرفته در این زمینه ابراز «تأسف» کرده است؛ اما از طرف دیگر او برای منزه کردن دامنِ به خون آلوده سلطنت، «نقش مرکزی»[!] سلطنت را در این زمینه نپذیرفته است. این درحالی ‌است که به گفته مورخان، در طول ۲۷۰ سال از تاریخ انگلیس، ۱۲ حاکم این کشور از برده داری حمایت کرده و یا از آن سود برده‌اند؛ در واقع پادشاهان و ملکه‌ها خود متهم هستند.
تظاهرات علیه پادشاه انگلیس
خبر دیگر از خاندان سلطنت انگلیس و مصائبش آن‌که مخالفان نظام سلطنتی روز پنجشنبه همزمان با سفر چارلز سوم پادشاه این کشور به شهر یورک بار دیگر تجمع اعتراضی برپا کرده و خواستار برچیده شدن نظام سلطنتی شدند.
شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود «چارلز پادشاه من نیست» و «قدرت را به مردم بدهید». معترضان همچنین با سردادن شعارهایی خواستار برچیده‌شدن نظام سلطنتی و تأسیس حکومت جمهوری در انگلیس شدند. این حرکت اعتراضی درست یک ماه پیش از مراسم تاج‌گذاری رسمی چارلز به عنوان پادشاه انگلیس صورت می‌گیرد.
معترضان می‌گویند که قصد دارند تا به تظاهرات خود علیه نظام سلطنتی، تا روز برگزاری مراسم تاج‌گذاری ادامه دهند. چارلز و همسرش «کاملیا» برای شرکت در مراسم مذهبی مسیحیان موسوم به «پنجشنبه مقدس» به شهر یورک سفر کرده‌ بودند. پادشاه انگلیس امیدوار بود که سفر او به یورک مانند سفر پیشین او در ماه نوامبر (آبان-آذر) که به سمتش تخم مرغ پرتاب شد، مختل نشود که البته چندان هم این سفر مطابق میل پادشاهِ «نورسیده» انگلیس پیش نرفت.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.