سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / یک میلیون و صد هزار آمریکایی از کرونا مُردند /بایدن: دنیا وصله شلوار جین ما هم نمی‌شود!

یک میلیون و صد هزار آمریکایی از کرونا مُردند /بایدن: دنیا وصله شلوار جین ما هم نمی‌شود!

بایدن در اظهاراتی عجیب و البته مُفت و بی‌ارزش گفته بقیه دنیا «وصله شلوار جین آمریکا هم نمی‌شوند» و این اظهارات در حالی از سوی او صورت می‌گیرد که این کشور با عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رو به رو است و مدیریت افتضاح بحران کرونا نیز در این کشور بیش از 1 میلیون و 120 هزار فوتی بر‌جای گذاشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا که اخیرا مسئله باد معده اش خبرساز شده و تصاویر با هوا دست دادنش، آبروی این کشور پر مدعا را برده بود، در شرایطی که کشور تحت مدیریتش با عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رو به رو است در جریان بازدید از ایالت «کنتاکی»، به سنت اظهارات عجیب و غریب خود که همه را متحیر می‌کند گفته: «بهترین روزهای ما در پیش است. و من این را از ته قلبم می‌گویم. بچه‌ها، مدت زیادی است که این کار را انجام می‌دهم. بهترین روزهای ما در راه است. آنها تمام نشده‌اند. برای مدت طولانی- منظورم همین است- من هرگز، هرگز، هرگز به‌اندازه امروز نسبت به چشم‌انداز آمریکا خوش بین نبودم. هرگز. هرگز. من به بیش از 140 کشور در سراسر جهان سفر کرده‌ام. به قول همسایه قدیمی ما، بقیه دنیا، وصله روی شلوار جین ما هم نیستند، اگر ما کاری را که می‌خواهیم و باید انجام دهیم، انجام دهیم.» به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز » بسیاری از از کاربران فضای مجازی جدای از این که در درک این جملات بایدن با مشکلاتی رو‌به‌رو شده‌اند این اظهارات ساکن فعلی کاخ سفید را نیز مسخره و بسیاری نیز علیه آن موضع گرفته‌اند. این موضع‌گیری‌ها آن‌قدر زیاد شده که احتمالا کاخ سفید را مجبور به ارائه توضیحاتی با هدف «ماله» کشی کند. برای این که بدانیم، وضعیت آمریکا در دنیا چگونه است و آیا تمام دنیا وصله شلوار جین آمریکایی‌ها می‌شود یا نه، بیایید اخبار این روزهای این کشور را به نقل از رسانه‌های همین کشور مرور کنیم.

وضعیت کرونا

در این کشور طی دوران کرونا بر اساس آمارهای وبگاه «ورلد امترز» بیش از 103 میلیون نفر مبتلا شده و بیش از یک میلیون و120 هزار نفر نیز جان باخته‌اند. این کشور در حال حاضر نیز روزانه چیزی حدود 200 کشته بر اثر کرونا دارد و این آمار رسمی است و بر اساس گزارش‌های رسانه‌های این کشور آمار واقعی فوتی‌ها بیش از 3 برابر آمارهای رسمی است.

امنیت

 کشورینگه دنیا سال گذشته بر اساس گزاش «آرشیو خشونت مسلحانه اسلحه» بدترین سال از نظر جابه‌جا شدن رکورد خشونت‌های مسلحانه در کشور نیز بوده است به طوری که در 650 تیراندازی بیش از 40 هزار نفر مرده‌اند. بر اساس گزارش این وبگاه کودکان آمریکایی از قربانیان اصلی تشدید خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند. به طوری که «در سال ۲۰۲۲ میلادی 6 هزار و ۲۳ کودک در رده سنی ۱۷ سال و کمتر در اثر تیراندازی کشته یا زخمی شده‌اند.» راجع به کشتارهایی که در آمریکا صورت می‌گیرد می‌شود یک گزارش جداگانه و قطور نوشت.

اقتصاد

بایدن در حالی مدعی است که بقیه دنیا وصله شلوار آمریکا نیز نمی‌شوند که این کشور در بحران اقتصادی فرو رفته طوری که اخیرا تارنمای موسسه گالوپ در گزارشی در این زمینه نوشت: بحران اقتصادی باعث شده اکثریت آمریکایی‌ها با چشم‌اندازی تیره نسبت به مسائل کشورشان وارد سال ۲۰۲۳ شده‌اند.»پیشتر نشریه «فوکوس» نیز در گزارشی در همین زمینه نوشته بود: «در آمریکا، تورم ادامه دار عواقب جدی به همراه داشته است. به دلیل قیمت بالای مواد غذایی، مسکن، انرژی و بیمه درمانی، آمریکایی‌های مستأصل تلاش می‌کنند تا با دو شغل تمام وقت زندگی خود را تامین کنند. برخی حتی پلاسمای خون یا سلول‌های تخمک خود را برای گذران زندگی می‌فروشند کلینیک‌های باروری در شبکه‌های اجتماعی نیز به زنان جوان برای تخمک‌هایشان پول می‌دهند. در ازای آن تا 30 هزار دلار پول به زنان داده می‌شود.»

وضعیت سیاسی

نکته جالب این که بایدن این اظهارات را در آستانه سالگرد رسوایی تاریخی حمله به کنگره در ششم ژانویه 2021 (17 دی 1399)بر زبان رانده است. در این روز همزمان با شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر2020(13 آبان 99) در کنگره آمریکا، «ترامپ» نامزد شکست خورده انتخابات از هوادارانش خواست تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کنند. اما آنان در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی،  توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند. در جریان این حمله‌، پنج نفر از جمله یک پلیس کشته شدند.

بسیاری از کارشناسان و نظریه پردازان برجسته غربی یورش طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا را از بارزترین نشانه‌های تشدید شکاف دو قطبی سیاسی در آمریکا می‌دانند که تبعات جبران‌ناپذیری را در سال‌های آینده بر ثبات سیاسی و فرآیندهای سیاسی و اجتماعی این کشور به دنبال خواهد داشت تا چند سال پیش صحبت درباره مفاهیمی مانند تجزیه‌طلبی، فروپاشی، جنگ داخلی و کودتا در ادبیات سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا شبیه طنز به نظر می‌رسید اما طی دو سال گذشته و به دنبال اشغال چند ساعته کنگره توسط طرفداران ترامپ این واژگان به وفور توسط رسانه‌ها و نظریه پردازانی مثل فرانسیس فوکویاما، استفان والت، ریچارد‌هاس و… استفاده شده است. در نهادهای رسمی این کشور نیز مثل پنتاگون یا وزارت خارجه هشدارها نسبت به تاثیرات تشدید شکاف سیاسی در آمریکا بالا گرفته است.

وضعیت یخبخندان و قطعی برق

یخبندان و قطعی برق گسترده در بسیاری از ایالت‌های آمریکا نیز مسئله‌ای است که، این روزها آمریکایی‌های زیادی را خشمگین کرده است. طی روزهای گذشته خبرهای زیادی از یخ زدن و مُردن دهها آمریکایی در خودرو یا زیر پل و کنار خیابان منتشر شد که آبرویی برای آمریکا نگذاشت. کار به جایی رسید که برخی کارشناسان سیاسی به بایدن پیشنهاد دادند، به جای خرج کردن مالیات مردم در اوکراین، به فکر سرپناهی برای کارتن خواب‌ها باشد.

رسوایی بی‌سابقه کنگره

اظهارات توهین‌آمیز بایدن در ارتباط با سایر کشورهای جهان مصادف شده است با ناتوانی بی‌سابقه کنگره این کشور در انتخاب رئیس‌برای مجلس نمایندگان. یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا بعد از 11 تلاش ناکام طی 4 روز گذشته برای انتخاب رئیس‌مجلس نمایندگان تعطیل شد تا یکی از تاریخی‌ترین ناکامی‌های آمریکا طی 164 سال گذشته در آمریکا تجربه شود مسئله‌ای که بایدن آن را مایه شرمساری برای این کشور خواند.

طبق قوانین آمریکا، کنگره این کشور تا زمانی که رئیس‌مجلس نمایندگان مشخص نشود نمی‌تواند آغاز به کار کند.اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با علم به این موضوع به دلیل اختلاف شدید داخلی در بین جمهوری خواهان این مجلس قادر به انتخاب رئیس‌مجلس نشده‌اند. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه نیز در ادامه تلاش‌های سه روز گذشته چهار دور رأی‌گیری جدید برای انتخاب رئیس‌این مجلس برگزار کردند، اما تلاش‌ها و مصالحه‌ها برای عبور از این بن‌بست  ثمربخش نبود؛ «سی‌ان‌ان » در این باره نوشته است این موضوع در 164 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آخرین بار که بیش از 8 بار برای انتخاب رئیس‌مجلس نمایندگان رأی‌گیری شد مجلس

سی و ششم در سال 1859 بود.

«کوین مک‌کارتی»، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان در هر 11 دور رأی‌گیری نتوانسته 218 رأی لازم برای تصدی این سمت را کسب کند. «ترنت کلی»، نماینده جمهوریخواه به خبرنگاران در واشنگتن گفته: « ۲۰ نفر وجود دارند که می‌خواهند ۲۰۱ نماینده بدون قید و شرط تسلیم آنها شوند. من تسلیم نمی‌شوم.»مخالفان« مک کارتی» معتقدند که وی پس از انتخاب به دنبال مقابله با سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا نخواهد بود.«رالف نورمن»، نماینده جمهوریخواه که شش بار به مک کارتی رای منفی داده است، گفت:« آیا او برای ما می‌جنگد؟ آیا او مایل است دولت را تعطیل کند؟ سابقه او این‌گونه نبوده است.»

مایه شرمساری در جهان است

این رسوایی آن‌قدر بزرگ است که همین «جو بایدن» را به واکنش واداشته است. او از نمایندگان این مجلس خواسته آبروی آمریکا را در دنیا نبرند: »درگیری‌های داخلی جمهوری‌خواهان بر سر انتخاب رئیس‌ مجلس مایه شرمساری جهانی است….این نگاه خوبی نیست. این چیز خوبی نیست. این‌جا ایالات متحده آمریکا است و من امیدوارم که آنها خود را جمع و جور کنند. تأخیر در انتخاب یک رئیس‌مجلس- دومین پست در مسیر موفقیت ریاست جمهوری- باعث می‌شود متحدان و دشمنان ما نسبت به بازیابی دموکراسی در آمریکا پس از آشفتگی پیرامون حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ ژانویه- حمله به ساختمان کنگره توسط حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق- تردید کنند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دانشجویان آمریکایی، گسترده‌ترین اعتراضات دانشگاهی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون را رقم زدند

افزایش همبستگی افکارعمومی جهان با فلسطینیان و محبوبیت بیشتر حماس

چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟

پلیس وحشی آمریکا و 3000 استاد و دانشجوی معترض

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.