سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / از مجاهدت در جنگ تحمیلی تا ممارست در خنثی‌سازی تحریم‌ها

از مجاهدت در جنگ تحمیلی تا ممارست در خنثی‌سازی تحریم‌ها

رستم قاسمی پس از سال‌ها مجاهدت در جبهه‌های نبرد و ممارست در صحنه مدیریت و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، در حالی که در جنگ تحمیلی 2 بار به درجه جانبازی نایل آمده بود دارفانی را وداع گفت.
در 15 اردیبهشت 1343 در روستایی به نام «سرگاه» از توابع شهرستان «مهر» در استان فارس پسری به دنیا آمد که پدرش به سبب علاقه به افسانه‌های کهن ایرانی نامش را «رستم» گذاشت.
رستم قاسمی که پیش از انقلاب در سنین نوجوانی و آغاز جوانی قرار داشته ضمن شرکت در برخی تظاهرات در برخی دیگر از کارهای اقشار انقلابی که علیه رژیم شاهنشاهی فعالیت می‌کردند شرکت داشت. کارهایی که به اقتضای سنش بود مانند توزیع عکس امام خمینی(ره).
با پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌ای جدید از زندگی «رستم قاسمی» آغاز شد؛ دوره‌ای که بخشی از آن به مجاهدت در جنگ تحمیلی گذشت و دوره دیگری از آن به ممارست در خنثی‌‌سازی تحریم‌ها. وی در سال 1360 وقتی که 17سال داشت به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌ها شتافت.
قاسمی نخستین‌بار در زمان دفاع مقدس مجروح شیمیایی شد. وی برای بار دوم در سال 1365 در شب عملیات کربلای 4 به شدت از ناحیه کمر و پا مجروح شد به طوری که تا مدت‌ها مجبور بود از ولیچر استفاده کند.
با پایان یافتن جنگ تحمیلی، مسئولیت بخش عمده‌ای از باز‌سازی کشور را برعهده گرفت و در ادامه مجری ساخت تونل‌های عظیم انتقال آب در کشور شد. مسئولیت حفر تونل‌های مترو‌، ریاست کارگاه سدهای کارون و کرخه و معماری و مجری لایروبی خلیج‌فارس و ساخت تاسیسات عظیم ساحلی را نیز برعهده داشت.
همین تجارب ارزشمند او در دوران باز‌سازی کشور سبب شد تا در سال 1386 مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به وی سپرده شود. قاسمی در دوران تصدی مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کارنامه ارزشمندی از خود به‌جا گذاشت که برخی از آنها عبارتند از:
 مجری پروژه‌های مهم پارس جنوبی در فازهای مختلف
خط انتقال گاز (خط هفتم گاز) از عسلویه به ایرانشهر (خط صلح)
مدیر پروژه فازهای ۱۵-۱۶ پارس جنوبی
خط انتقال گاز از اهواز به ایلام (خط ۶)
مجری الفین پنجم (۵۰۰ هزار تنی اتیلن) عسلویه
اتیلن مرکزی در استان فارس
خط انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به ری و چذابه به ری
انجام پروژه‌های بالادستی نفت، مهندسی و حفاری، شامل: لرزه نگاری چنگوله، سوسنگرد، خشت و…
مجری پروژه‌های انبارهای نفت در نکا، خارک و بسیاری از شهرهای کشور
مجری پروژه‌های مهم از جمله راه، سد، راه‌آهن و…
نو‌سازی سکوها و تاسیسات نفتی در جزایر سیری، خارک و…
احداث بنادر بزرگ خدماتی و نفتی در ماهشهر، خارک و…  و ده‌ها پروژه بزرگ دیگر
اما شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که نقش ویژه‌ای است که قاسمی در اجرای پروژه‌ای افتخار‌آمیز و در قامت پروژه‌های عظیم ملی داشت که همه آن را با عنوان پالایشگاه «ستاره خلیج‌فارس» می‌شناسند. پروژه‌ای که ایران را در تولید بنزین به خودکفایی و حتی با اجرای فازهای بیشتر این پروژه ایران به صادرکننده بنزین تبدیل شد.
آن مرحوم در سال 1390 و در دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیرنفت انتخاب شد. در دوره تصدی او در این وزارتخانه نیز کارنامه‌ای خوب از خود به‌جا گذاشت. این مدیریت درخشان وی سبب شد تا پس از پیروزی روحانی در انتخابات 1392 قاسمی با حکمی به سمت مشاور معاون اول روحانی در زمینه روابط اقتصادی با عراق منصوب شود. همچنین تجارب او باعث شد تا او در سال 1394 مامور فروش نفت ایران شود و تا سال 1399 فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه فروش نفت داشت.
پس از آن برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 رستم قاسمی جزو نفراتی بود که ثبت‌نام کرد اما پس از آنکه سیدابراهیم رئیسی برای انتخابات ثبت‌نام کرد وی با انتشار متنی اعلام  کرد که به نفع آیت‌الله رئیسی کنار می‌کشد. در همان روزهایی که کشور گرماگرم موضوعات انتخاباتی برای ریاست جمهوری بود روزنامه کیهان با مرحوم رستم قاسمی گفت‌وگویی را انجام داد که در 2 خرداد 1400 منتشر شد.
در همان مصاحبه خبرنگار کیهان از وی می‌پرسد «اگر صلاحیت آقای قاسمی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان احراز نشود، این نتیجه از سوی شما پذیرفته می‌شود؟»
و آن مرحوم در پاسخ می‌گوید: «من قانون کشور را قبول دارم
پس از پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری رستم قاسمی به‌عنوان وزیر راه و شهر‌سازی به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت. هفته اول شهریور 1401 رستم قاسمی در پی بروز حادثه، تحت عمل جراحی دیسک قرار گرفت تا اینکه 22 آبان 1401 خبر آمد او به جهت بیماری از وزارت استعفا کرده است.
سرانجام در 17 آذر 1401 رستم قاسمی در سن 58 سالگی و پس از سال‌ها مجاهدت در جبهه‌های نبرد و ممارست در صحنه‌های مدیریت به علت ابتلا به بیماری «سرطان روده» دار فانی را وداع گفت.
رستم قاسمی که در زمان دفاع مقدس به درجه جانبازی نایل آمده بود در شمار لیست ترور موساد نیز قرار داشت و حتی مورد ترور رسانه‌ای دشمنان نیز قرار گرفت. چندی قبل بود که عکس‌های خصوصی وی را به جهت ترور شخصیت منتشر کردند که همین موضوعات نشان می‌دهد دشمنان از قاسمی کینه به دل داشتند. کینه‌ای که ماحصل اثرگذاری او در پیشرفت ایران بوده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پی درگذشت مرحوم رستم قاسمی پیام تسلیتی صادر کرد: «عروج مظلومانه سردار عالی‌قدر و مجاهد سرافراز سرتیپ پاسدار مهندس رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهر‌سازی و از فرماندهان جهادی و پیشتاز در صحنه‌های نیاز انقلاب و میهن اسلامی در ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‌، موجب اندوه و تأثر فراوان آحاد همرزمان وی گردید.»
در ادامه این پیام می‌خوانیم: «بی‌تردید خدمات و نقش‌آفرینی‌های مجاهدانه‌، مخلصانه و ارزشمند وی در سنگر‌ها و مسئولیت‌های خطیر به‌ویژه در هشت سال دفاع مقدس و سپس در عرصه‌های سازندگی و آبادانی کشور در قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و یاری‌بخشی به جبهه مقاومت و نیز تلاش تحسین‌برانگیز در کم‌اثر ساختن توطئه تحریم دشمنان علیه ملت ایران که تاثیرات راهبردی آن موجب افتخار پاسداران انقلاب است، برای همیشه راهنمای مشتاقان عزت‌، عظمت‌، پیشرفت و اعتلای ایران و ایرانی خواهد بود.»
در پایان این پیام آمده: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این ضایعه را به محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)‌، خانواده مکرم و آحاد همکاران و همرزمان ایشان در نیروهای مسلح و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن فقید سعید رضوان و رحمت واسعه الهی و همنشینی با حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و برای عموم مصیبت‌دیدگان و سوگواران او صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌کند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حبیب صحاف قاری پیشکسوت قرآن کریم درگذشت

استاد حبیب صحاف از پیشکسوتان عرصه قرآن کریم در ۸۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

محمد اسدی جوزانی نقاش انقلاب و دفاع مقدس درگذشت

محمد اسدی جوزانی، نقاش متعهد و شناخته‌شده هنر انقلاب و دفاع مقدس دار فانی را وداع گفت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.