سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / شنبه‌های امید و افتخار؛ افتتاح بزرگ‌ ترین پارکینگ زیرزمینی پایتخت/ زاکانی: تهران به شدت نیازمند پارکینگ است

شنبه‌های امید و افتخار؛ افتتاح بزرگ‌ ترین پارکینگ زیرزمینی پایتخت/ زاکانی: تهران به شدت نیازمند پارکینگ است

در نظر داریم تا نهضت پارکینگ سازی را در شهر تهران ایجاد کنیم تا فضاهای شهری از وجود خودروهای پارک شده رها شوند. علاوه بر اینکه در حال سامان دهی پارک حاشیه ای هستیم و شهروندان می توانند بدون دغدغه به صورت هوشمند خودروهای خود را پارک کنند.
  با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، عباس شعبانی معاون فنی و عمران شهرداری تهران، مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک، شهردار منطقه ۱۴ و جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه در منطقه ۱۲ تهران افتتاح شد.

پارکینگ امیرکبیر با هدف بهبود وضعیت معابر در مرکز شهر، با ظرفیت ۵۵۱ واحد و در مساحت ۲۰ هزار متر مربع راه اندازی شده که ۶ آسانسور برای آن در نظر گرفته شده است.

آغاز نهضت پارکینگ‌سازی در پایتخت
علیرضا زاکانی در حاشیه آیین افتتاح پارکینگ طبقاتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران گفت: تا کنون در شهر تهران ۱۵۰ پارکینگ ساخته شده و ساخت ۲هزار و ۵۰۰ فضای پارک دیگر نیز در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۴ پروژه پارکینگ سازی به عقد قرارداد رسیده است و ۸ پروژه دیگر نیز در حال بررسی های کارشناسی است.

شهردار تهران ادامه داد: به زودی ساخت ۳ هزار مترمربع پارکینگ را در جنوب شهر در منطقه ۲۰ آغاز می کنیم که تحول بزرگی را در این محدوده ایجاد می کند.

شهردار پایتخت بیان کرد: در نظر داریم تا نهضت پارکینگ سازی را در شهر تهران ایجاد کنیم تا فضاهای شهری از وجود خودروهای پارک شده رها شوند. علاوه بر اینکه در حال سامان دهی پارک حاشیه ای هستیم و شهروندان می توانند بدون دغدغه به صورت هوشمند خودروهای خود را پارک  کنند.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه پارک هوشمند در حال تامین زیرساخت ها و طراحی های جدید هستیم، تاکید کرد: تمام این امکانات در یک اپلیکیشن زیست بومی جمع آوری می شود تا شهروندان بتوانند انتخاب کنند.

تمامی انتصابات در شهرداری تهران توسط کمیته ارزیابی انجام شده است
شهردار تهران در ادامه درباره انتشار نامه ای از سوی اعضای شورا درباره اعتراض نسبت به انتصابات گفت: تمام انتصابات در شهرداری تهران توسط کمیته ارزیابی انجام شده است. ماحصل این انتصابات این بود که ۹۷ درصد از کسانی که انتخاب شده از افرادی بودند که درون شهرداری بودند.

وی افزود: توجه به کانون ارزیابی به عنوان یک انتخاب دقیق و از طرفی دقت در استفاده از ظرفیت های درون شهرداری مساله ای را ایجاد کرد مبنی بر اینکه ما طبق قاعده ای که هر سال حکم یک ساله را مد نظر قراردادیم، شرایط جدیدی برای سال دوم شکل بگیرد و یک تغییرات حداقلی ایجاد شود.

زاکانی ادامه داد: به عنوان مثال شهرداران ۱۵ منطقه تثبیت و شهردار ۴ منطقه جابه جا شدند. شهردار ۳ منطقه تغییر کرد که ۲ نفر از درون شهرداری هستند و یک نفر شهردار یکی از کلانشهرها بود.

وی بیان کرد: ما از همه برای انتصابات پیشنهاد می گیریم به ویژه از شورای شهر و تمامی پیشنهادها در کانون انتصابات مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت انتخاب آخر انجام می شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ما برای انتخاب شهرداران مناطق ۳۳ پارامتر در نظر گرفته بودیم، بیان کرد: با توجه به این تغییراتی که انجام شده ما از شهرداران جدید پروژه می خواهیم.

وی افزود: اکنون که در اواخر ماه هفتم سال هستیم ما از ۵۴۰ هزار تن آسفالت ریزی در تهران عبور کرده ایم. این درحالی است که در سال گذشته ۵۸۰ هزار تن آسفالت ریزی تا پایان سال انجام شده بود و امسال در مهرماه توانستیم از این مرز بگذریم.

راه اندازی کارخانه تولید آسفالت بزرگ مقیاس تا بهمن ماه
زاکانی یادآور شد: پیش بینی می کنیم تا بهمن ماه کارخانه تولید آسفالت بزرگ مقیاس در تهران ایجاد کنیم تا به انداژه ظرفیت موجود امکان تولید آسفالت داشته باشد

شهردار تهران تاکید کرد: علاوه براینکه در نظر داریم تا در شرق تهران نیز کارخانه آسفالت احداث کنیم تا هزینه حمل و نقل بر شهرداری تهران تحمیل نشود.

به اعتقاد وی؛ یک تحول بزرگی در سطح ارائه خدمات در شهر تهران ایجاد شده است که مابه ازای همت عالی مدیران است.

زاکانی در پاسخ به این سوال که سطل زباله ها چه زمانی به سطح شهر باز می گردد، گفت؛ به زودی این کار انجام می شود. البته موضوع ساماندهی مخازن زباله نیز انجام می شود.

زاکانی درباره پارکینگ طبقاتی امیرکبیر هم گفت: عملیات ساخت این پارکینگ از ۱۳ سال پیش شروع شده بود و با یک پیشرفت کمتر از ۷۰ درصد تحویل ما شد. طی ۸ ماه کار جدی ۳۰ درصد باقیمانده نیز به اتمام رسید تا امروز شاهد افتتاح آن در این نقطه پر نیاز شهر باشیم.

پارکینگ امیرکبیر اولین پارکینگ هوشمندی است که تاییدیه آتش نشانی دارد
وی بیان کرد: این پارکینگ حدود ۲۰ هزار مترمربع زیر بنا دارد و اولین پارکینگ هوشمندی است که تاییدیه آتش نشانی را دارد. حتی پارکینگ های خصوصی نیز چنین قابلیتی ندارند. به طوری که هر بخشی از آن دچار حادثه شود بتوان آن را به صورت صد در صد مهار کرد و از سرایت آن به سایر بخش ها جلوگیری کرد.

شهردار تهران یادآور شد: حدود ۵۵۰ جای فضای پارک دارد و اولین پارکینگ زیر سطحی است که روی آن یک محیط عمومی شهری است و در بالای آن ساخت و سازی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: امسال به جز این پارکینگ، ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ فضای پارک دیگر را شروع کرده ایم که حدود هزار مورد آن قبل آغاز سال جدید در چند نقطه از شهر تحویل می شود. امیدواریم با این نهضت پارکینگ سازی بتوانیم بخشی از نیازهای شهر را جبران کنیم.

شهردار پایتخت در ادامه گفت: تهران به شدت نیازمند پارکینگ است و در حال حاضر در کنار خیابان های عمومی پارک خودرو صورت می گیرد و عملا سطحی از خیابان که متعلق به عموم مردم است اشغال می شود. باید بتوانیم با نهضت پارکینگ سازی در تهران فرصت های جدیدی خلق کنیم و شرایط خیابان ها و معابر اصلی مان را از پارک خوردو نجات دهیم چرا که هزینه سنگینی با ایجاد یک متر خیابان انجام می شود و وقتی بخش عمده ای از آن را در اختیار توقف خوردو قرار می‌دهیم، امکان بهره مندی عمومی را از شهروندان می گیریم.

زاکانی یادآور شد: با تمهیدی که صورت گرفته شده جایی که امکان احداث پارکینگ در خود بنا وجود دارد، در یک شعاع ۳۰۰ متری امکان ایجاد می کنیم تا هم گره از زندگی و کار مردم باز شود و هم کار شهر معطل عدم امکان تاسیس پارکینگ در یک ساختمان نماند.

در یک دهه اخیر کمبود پارکینگ در شهر تهران بیشتر از هر زمان دیگری شده به طوری که جای پارک در بسیاری از معابر محدوده‌های مرکزی پایتخت کیمیاست. به همین دلیل، مدیریت دوره ششم شهری احداث پارکینگ را در دستور کار خود قرار داده و در فاز نخست برای احداث 2850واحد پارکینگ برنامه‌ریزی شده است و طرح نهضت پارکینگ‌سازی در نقاط مختلف شهر با جدیت دنبال می‌شود. اکنون با بهره‌برداری از پارکینگ طبقاتی امیرکبیر 550واحد پارکینگ به شهر تهران اضافه می‌شود تا شهرداری در اندیشه 2300واحد پارکینگ در پایتخت باشد.

پارکینگ طبقاتی امیرکبیر در منطقه‌14، نزدیک به محدوده طرح ترافیک و در مجاورت ایستگاه مترو و مسیر اتوبوس خیابان ۱۷‌شهریور قرار دارد؛ جایی که سطح رویی آن تبدیل به یک‌ پلازا (فضای همگانی) شده است. پروژه احداث این پارکینگ به همت معاونت فنی و عمرانی و توسط سازمان عمرانی مناطق و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اجرا شده و صبح امروز با حضور شهردار تهران به بهره‌‌برداری می‌رسد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این رابطه گفت: «بهره‌برداری از این پروژه در کنار میدانگاه(پلازای) امیرکبیر گامی مهم در راستای نوسازی بافت فرسوده شهر تهران است، زیرا بهره‌برداری از این پروژه، معضل کمبود پارکینگ در بافت فرسوده منطقه۱۴ را تا حد قابل ملاحظه‌‌ای برطرف خواهد کرد.» عباس شعبانی با اعلام اینکه پارکینگ طبقاتی امیرکبیر مجهزترین پارکینگ پایتخت تجهیزات اطفای حریق است، ادامه داد: «فضای پارکینگ با استفاده از درهای ضد‌آتش، به‌گونه‌ای طراحی و تقسیم‌بندی شده تا درصورت بروز حادثه از احتمال انتقال آتش به سایر بخش‌ها جلوگیری شود.»

دسترسی مناسب
به‌گفته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز پارکینگ امیرکبیر دسترسی خوبی به مرکز شهر و بازار امین‌حضور دارد. سیدمجتبی شفیعی گفت: «یکی از ویژگی‌های این پارکینگ دارا بودن سیستم هوشمند اعلام و اطفای حریق است که تقریبا نسبت به پارکینگ‌های شهرداری بی‌نظیر و نسبت به پارکینگ‌های خصوصی کم‌نظیر است. این پارکینگ در ۳ طبقه طراحی شده و شرایط رفاهی را برای مردم آن منطقه فراهم می‌کند؛ چراکه بیش از ۵۰۰ فضای پارک را از محدوده آزاد می‌کند و باعث رفع مزاحمت از اهالی اطراف آن منطقه می‌شود.»

همچنین سخنگوی شهرداری تهران درباره‌ میزان ارزش پروژه پارکینگ امیرکبیر گفت: «دیدگاه مدیریت ششم درباره پروژه‌های نیمه‌تمام و ضروری شهر، برنامه‌ریزی و اقدام با قید فوریت برای بهره‌مندی شهروندان از اینگونه پروژه‌ها‌ست.  بر این اساس، حدود ۶۰‌میلیارد تومان بابت ۳۰‌درصد پیشرفت فیزیکی پروژه و اتمام آن طی یک‌سال اخیر هزینه شده است. همچنین، براساس برآوردها حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰‌میلیارد تومان ارزش روز پارکینگ امیرکبیر است که امکان استفاده برای عموم شهروندان دارد و به فهرست اموال پایتخت افزوده شده است.» عبدالمطهر محمدخانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان در پی رویدادهای آتی در قالب شنبه‌های امید و افتخار، عنوان کرد: «سیاست هر شنبه یک پروژه بزرگ شهری، باعث تلاش و تکاپوی بیشتر مدیران و کارکنان مجموعه بزرگ شهرداری تهران شده و شهروندان به‌تدریج آثار آن را در سطح شهر و در بهبود خدمات شهری مشاهده خواهند کرد.»

کاهش ترافیک با راه‌اندازی پارکینگ نیایش در منطقه3
فعالیت‌های احداث پروژه پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری-اداری نیایش که به‌دلیل مشکلات مالی نیمه‌کاره رها شده بود، در دوره مدیریت ششم شهری بار دیگر از سر گرفته شده است. با بهره‌برداری از پارکینگ طبقاتی نیایش علاوه بر برطرف‌کردن معضل جای پارک، بار ترافیکی را در محدوده‌های خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، خیابان ظفر و اسفندیار و بلوار نلسون ماندلا (آفریقا) هم کاهش می‌یابد. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، پارکینگ طبقاتی نیایش باید با سرعت بیشتری به فعالیت‌های عمرانی خود ادامه دهد. این پارکینگ 9طبقه‌ دارد که جنب پردیس سینمایی پارک ملت قرار گرفته است. عباس شعبانی معتقد است:‌ «این مجموعه علاوه بر پارکینگ قابلیت این را دارد که اگر زمانی در تونل نیایش با مشکلاتی نظیر تصادف خودرو‌ها مواجه شدیم، از ظرفیت این مجموعه برای تخلیه بار ترافیکی استفاده کنیم.»

شیخ‌بهایی-معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران
جدا از پارکینگ‌های مسقف و زیرزمینی، بخش خصوصی برای احداث پارکینگ‌های مکانیزه با شهرداری تهران همکاری می‌کند. امروز پارکینگ مجهز امیرکبیر هم به بهره‌برداری می‌رسد و بخش زیادی از 6پارکینگ در حال احداث نیز تا اوایل سال آینده تکمیل خواهند شد. به این ترتیب چند هزار عدد فضای پارک خودرو به ظرفیت پارکینگ‌های رمپی و بتنی تهران اضافه خواهد شد که بیش از هزار مورد آن تا قبل از پایان سال‌جاری خواهد بود. ساخت 4پارکینگ درحال انجام است که 3پارکینگ در سال 1401به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر این، مناقصه ساخت 3پارکینگ دیگر هم درحال انجام است و ساخت آنها به‌زودی شروع خواهد شد. در کنار این موارد، تا امروز 18زمین متعلق به شهرداری تهران برای احداث پارکینگ شناسایی شده است که بخش امکان‌سنجی را پشت سر گذاشته‌اند و در مرحله عارضه‌سنجی ترافیکی قرار دارند و بعد از این مرحله وارد فاز طراحی، معماری و سازه می‌شوند. البته شناسایی و امکان‌سنجی زمین‌های بیشتر همچنان ادامه دارد. همچنین علاوه بر پارکینگ‌های رمپی و بتنی، چند سرمایه‌گذار خصوصی هم برای احداث پارکینگ مکانیزه اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است ساخت این پارکینگ‌ها نیز به‌زودی شروع شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مردم بدانند چه اتفاقاتی دارد می‌افتد

زاکانی شهردار تهران

پاسخ‌های مستند شهردار تهران به ابهامات قرارداد توسعه حمل‌ونقل عمومی با چین

شهردار تهران علیرضا زاکانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.