سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / صحبت های رئیسی در روشنگری پیوستن به شانگهای و توطئه دشمن و اغتشاشات

صحبت های رئیسی در روشنگری پیوستن به شانگهای و توطئه دشمن و اغتشاشات

رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و خارجی کشور سخن گفت.

این هفتمین گفت‌وگوی تلویزیونی آیت‌الله رئیسی با ملت ایران از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی است. رئیس‌جمهور پیش از این در چهارم تیرماه امسال در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور از جمله روند اجرای طرح اصلاح و پرداخت عادلانه یارانه کالاهای اساسی و سایر مسائل روز در حوزه داخلی و خارجی سخن گفته بود.

سیدابراهیم رئیسی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول، به رویدادهای فرهنگی اخیر اشاره کرد و گفت: خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که ظرف ۱۰ روز گذشته رخ داد؛ یک رویداد فرهنگی و بزرگ و بی‌نظیر اربعین که بیش از سه و نیم میلیون نفر از مردم کشورمان و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین‌(ع) ادای احترام کردند و رویدادی بزرگ را رقم زدند.

وی افزود: آنچه در مشهد مقدس رخ داد، چهار و نیم میلیون نفر در مشهد مقدس از سراسر کشور و جهان اسلام زائر امام رضا‌(ع) شدند رویداد بزرگی بود که عشق مردم به اهل بیت را نشان داد و دولت هم وظیفه داشت با همه ظرفیت در جهت تسهیل و خدمات‌رسانی به زائران اقدام کند.

وی افزود: خدا حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند که گفت ما ملت امام حسینیم و این عشق به اهل بیت در میلیون‌ها زائری که به عتبات رفت امری نیست که بشود در نظر نگرفت.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به حضور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در شانگهای و نیوریوک موضوعات مهمی مطرح و پیگیری شد، عضویت ایران در شانگهای مهم است و از نظر اقتصادی به زیر ساخت‌های آسیا وصل شدیم. اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان و اقتصاد جهان را در اختیار دارند و ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و زیرساخت‌ها می‌تواند به توسعه اقتصادی ما کمک شایانی داشته باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه به دیدار خود با همتای روسی اشاره کرد و گفت در حوزه‌های مختلف با روسیه کار می‌کنیم نمونه آن مسیر کریدور شمال- جنوب، حوزه نفتی و انرژی است که اقدامات مشترک در حال انجام است و در حوزه‌های امور فضایی و تجاری موضوعات دنبال می‌شود.

وی به نخستین سفر خود به تاجیکستان اشاره کرد و یادآوری اینکه روابط تجاری ایران با این کشور تا ۶ برابر افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: همکاری‌های مختلفی با کشورهای همسایه داریم و اعتماد متقابل بین ما و اعضای شانگهای ایجاد شده و به دنبال ارتقا آن هستیم.

رئیس‌جمهوری به سفر نیویورک و نشست‌ها و دیدارهای جانبی آن با سران کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین و آفریقایی اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها و دیدارها بر تضمین‌هایی که جمهوری اسلامی ایران باید بگیرد، مورد تاکید قرار گرفت. نکته‌ای که به آقای ماکرون گفتم این بود که شما چقدر از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید.

آیت‌الله رئیسی افزود: در نشست با دبیرکل سازمان ملل نیز وی بر ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت و به ایشان نیز تاکید کردم که سعی کنید سازمان ملل سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌های بزرگ.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در نشست با رئیس‌جمهور فرانسه موضوع حقوق بشر به صورت کلی بیان شد، اظهار داشت: به آقای ماکرون موارد نقض حقوق بشر در غرب و اروپا و استانداردهای دوگانه آنان در موضوع حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی درباره موضوعات هسته‌ای مطرح شده در سفر نیویورک اظهار داشت: ایران در آخرین پاسخ خود بر دریافت تضمین اعتماد‌آور تاکید دارد. از نظر ما مسایل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است؛ حل و فصل شدن مسایل پادمانی و رفع تحریم‌ها برای برخوردار شدن مردم ایران از منافع اقتصادی آن دیگر خواسته‌های ما در مذاکرات هسته‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه در دیدارهای دو جانبه همه کشورها بر توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران به رغم تحریم‌ها تاکید داشتند، اظهار داشت: قصد ما تعامل با همه کشورهاست و شرق و غرب فرقی نمی‌کند.

آیت‌الله رئیسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر سردار سلیمانی اظهار داشت: نکته‌ای که می‌خواستم یادآوری کنم این بود که موسس داعش آمریکایی‌ها بودند و قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و این فرد به دست آمریکایی‌ها و رئیس‌جمهور سابق این کشور به شهادت رسید؛ می‌خواستم بگویم که به غلط مدعی حقوق بشر هستید، کسی که مبارزه با تروریسم بود را به شهادت رساندید؛ دوم اینکه مظلومیت مردم ایران و شهید سلیمانی را نشان دهم و سوم پیگیری عادلانه عاملان این اقدام تروریستی را خواستار شدم.

رئیس‌جمهور درباره فراخوان‌های عناصر ضدانقلاب گفت؛ این فراخوان‌ها هیچ تردیدی در من و همراهانم ایجاد نکرد؛ بعد از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم؛ معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی‌اثر و بی‌رمق است.

رئیسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موضوع اعلام سکته قلبی مرحومه مهسا امینی اظهار کرد: من در سفر به سمرقند متوجه موضوع حادثه پیش آمده برای خانم امینی شدم و گفتم که وزارت کشور موضوع را پیگیری کند اما وقتی که برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند که من با خانواده ایشان تماس گرفتم و ابزار همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من، که برای هر ایرانی متأثر‌کننده است و کسی نیست که متأثر نشود.

وی یادآور شد: در تماس تلفنی گفتم که حتماً این موضوع پیگیری می‌شود که اگر قصوری باشد حتماً پیگیری خواهد شد و خانواده آن مرحومه نیز گفتند که این تماس برای ما قوت قلب بود. همچنین در دولت و مجلس این موضوع پیگیری شد و پزشکی قانونی هم آن را پیگیری کرد. در این موضوع آنچه که وظیفه مدیریتی ما در دولت است این است که آن را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول قصدم در این قضیه شفافیت و اجرای عدالت است و منتظر هستیم که نظر قطعی از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخی نهادها در زمینه علت فوت گزارش‌هایی داده‌اند اما گزارش نهایی از سوی پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده است و حتماً در این زمینه قوه قضائیه باید نظر حقوقی بدهد اما ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

رئیسی همچنین اظهار کرد: وقتی نسبت به روش اجرای قانون، پیشنهادات و انتقاداتی مطرح است؛ نظرم این است که ما نسبت به روش اجرای قانون یا نحوه اجرای یک تصمیم، نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌های مختلف را بشنویم که هیچ‌گونه اشکالی هم ندارد و نباید از آن وحشت داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رییسی پیش از عزیمت به پاکستان، تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس‌ جمهور عازم پاکستان شد

وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.