سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / چین اگر به تایوان حمله کند وارد جنگ می‌شویم / پکن: مراقب حرف‌زدنت باش!

چین اگر به تایوان حمله کند وارد جنگ می‌شویم / پکن: مراقب حرف‌زدنت باش!

پس از اینکه «جو بایدن» در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت در صورت حمله چین به تایوان، کشورش به پکن پاسخ مستقیم نظامی می‌دهد، مقام وزارت خارجه چین از بایدن خواست مراقب حرف زدنش باشد. ساعاتی بعد کاخ سفید اظهارات بایدن را تصحیح کرد!
تمرکز بر روی چین از جمله سیاست‌های کلی آمریکا و مطابق با استراتژی امنیت ملی این کشور عنوان شده و با رفت و آمد و رؤسای جمهور نمی‌تواند تغییرکند چرا که سرعت پیشرفت چین در سال‌های اخیر غرب (با محوریت آمریکا) را شدیداً نگران کرده است، از آن رو که پیشرفت چین را مساوی با افول خود تفسیر می‌کنند. کارشناسان بارها یادآوری کرده‌اند، چین و آمریکا قطعاً در یک رویارویی تندِ «اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی» هستند. یکی از محورهای رویارویی پکن-واشنگتن که حدود 3 سال است ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و شدت فراوانی یافته، مسئله جزیره تایوان و آب‌های مورد مناقشه اطراف آن است. حالا در پی حمله روسیه به اوکراین این رویارویی شکل دیگری پیدا کرده است.
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه در توکیو حمایت علنی خود را از تایوان اعلام کرد و گفت: «اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده به صورت نظامی در رابطه با این موضوع مداخله و از تایوان حمایت خواهد کرد.» بایدن خاطرنشان کرد که پس از حمله روسیه به اوکراین، محافظت از این جزیره (تایوان) «مسئولیت بسیار خطیری» است: «ما در قبال تایوان متعهد شده‌ایم. هرگونه زور و اجبار چین علیه تایوان نامناسب و ناپسند تلقی خواهد شد. چین با اقدام خود کل منطقه را تحت تاثیر قرار و اتفاقی مشابه اوکراین رخ خواهد داد.»
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز دیروز به این اظهارات واکنش نشان داد: «موضوع تایوان و اوکراین کاملاً متفاوت است و مقایسه آنها پوچ است…تایوان بخشی از خاک چین است و ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهیم.» به گزارش تسنیم این مقام چینی در ادامه عنوان داشت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم هنگام صحبت در مورد موضوع تایوان مراقب باشد.» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین به تهدیدهای شدید اللحن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کشورش اشاره کرد و گفت: آمریکا می‌داند که چین قادر به حفاظت از خاک خود است.
کاخ سفید اصلاح کرد
پس از آن‌که رئیس‌جمهور آمریکا تمایل خود برای استفاده از زور برای دفاع از تایوان در مقابل هرگونه حملات نشان داد، یک مقام کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ‌ تغییری در سیاست آمریکا در قبال تایوان به وجود نیامده است.
او که خواست نامش فاش نشود، گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت، سیاست ما تغییر نکرده است. وی بر سیاست چین واحد و تعهد ما در قبال صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید کرد.» این مقام کاخ سفید در ادامه افزود: «وی (بایدن) همچنین بر تعهد ما طبق قانون روابط تایوان برای ارائه ابزار نظامی برای دفاع از خود، تأکید کرده است.»(نه مداخله نظامی مستقیم) به نظر می‌رسد بار دیگر زوال عقلی روی اظهارات بایدن تاثیر گذاشته است.
گفتنی است، تایوان برخوردار از جزایر و محدوده‌ای قابل توجه در دریای چین جنوبی است. با نظرداشت رهیافت کلان چین برای تسلط بر دریای چین جنوبی از جمله اقدام این کشور به ساختن جزایر مصنوعی، تسلط بر جزائر مورد مناقشه و تقویت حضور نظامی اش در این منطقه بنابراین بعید است پکن حاضر به چشم پوشی از این بخش از خاک خود در دریای چین جنوبی بشود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مرا لحظه ای نمی خوانی

ويدئو/ اگر تو خالق خود را خدا نمیدانی

حضرت آیت الله خامنه‌ای: امیدواریم خداوند رئیس جمهور را به آغوش ملت برگرداند

سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در جلفا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.