سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گفت‌و‌گوی چهره به چهره با مردم در مترو و افطاری صمیمانه با دانشجویان در خوابگاه

گفت‌و‌گوی چهره به چهره با مردم در مترو و افطاری صمیمانه با دانشجویان در خوابگاه

رئیس‌جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیئت دولت و در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات مردم عصر پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به استان البرز سفر کرد

این سفر اما نسبت به سفرهای دیگر استانی دولت متفاوت بود چرا که رئیسی با مترو خود را از تهران به البرز رساند و در طول مسیر به گفت‌وگوی صمیمی با مردم پرداخت. رئیسی در بدو ورود به این استان مورد استقبال نماینده ولی فقیه‌، استاندار و جمعی از مسئولین استانی قرار گرفت.
رئیس‌جمهور همچنین در ساعات پایانی این سفر در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه خوارزمی واقع در حصارک کرج حضور یافت و در این جمع صمیمی افطار کرد و پای سخنان دانشجویان نشست.
دیدار با اقشار مختلف مردم، برگزاری شورای اداری، بازدید از پروژه‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به استان البرز بود.
رئیس‌جمهور را در این سفر وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، ورزش و امور جوانان و معاون امور زنان و خانواده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون اجرایی رئیس‌جمهور همراهی می کردند.
اقدامات انجام شده برای توسعه البرز کافی نبوده است
رئیسی در ابتدای این سفر و در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران اقدامات انجام شده در طول سال‌های گذشته برای پیشرفت استان البرز را ناکافی دانست و گفت: استان البرز از مراکز تحقیقاتی متعدد و زمینه‌های مناسب فعالیت‌های فناورانه و نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و کارآمد برخوردار است که پتانسیل‌های بسیار خوبی برای تسریع در پیشرفت استان هستند.
رئیس‌جمهور افزود: استان البرز از ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش کشاورزی و صنایع تبدیلی، فعالیت شهرک‌های صنعتی و صنایع مختلف و نیز توسعه گردشگری برخوردار است. حضور اقوام و گویش‌های متنوع از سراسر کشور که به حق این استان را شایسته برخورداری از عنوان «ایران کوچک» کرده‌ است نیز مزیت دیگری برای استان البرز به حساب می‌آید.
تسریع در تکمیل بیمارستان نیمه‌کاره کمال‌شهر کرج
به دستور رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان البرز از پروژه در حال احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج بازدید کرد.
وی در جریان بازدید از بیمارستان در حال احداث ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج، با اشاره به پیشرفت ۱۸ درصدی این پروژه گفت: بنای دولت این است که ابتدا آن دسته از طرح‌ها که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند را به اتمام برساند، اما با توجه به اینکه این بیمارستان در یکی از مناطق محروم استان قرار گرفته تصمیم گرفته شد، با تخصیص اعتبارات لازم و اقدام جهادی مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر تکمیل شده و در خدمت مردم قرار گیرد.
رئیس‌جمهور بر ضرورت تسهیل دسترسی مردم استان البرز به خدمات درمانی، افزود: استان البرز بیش از ۶۰ درصد از نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و این به هیچ‌وجه شایسته نیست که مردم این استان در صف درمان قرار بگیرند و در زمینه دسترسی به خدمات درمانی با مشکل مواجه باشند.
احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج از سال ۹۶ آغاز شده اما با توجه به عدم تأمین منابع تاکنون فقط ۱۸درصد پیشرفت داشته است.وزیر بهداشت در جریان این بازدید قول داد که بیمارستان مورد نظر، با تخصیص اعتبارات لازم و عزم جهادی وزارت بهداشت، حداکثر در دو سال آینده تکمیل شده و در اختیار مردم کمال‌شهر کرج قرار بگیرد.
دولت سهم خود از تامین مالی قطار شهری کرج را پرداخت می‌کند
رئیس‌جمهور همچنین در جریان بازدید میدانی از قطار شهری کرج ، ضمن ابراز ناخشنودی از تطویل بیش از حد احداث پروژه قطار شهری در کرج، صرف مدت ۱۵ سال برای پروژه که هنوز نیمه‌تمام است را غیرقابل قبول خواند و از مدیران پروژه خواست برای تکمیل بخش‌های باقیمانده پروژه برنامه زمان‌بندی دقیق ارائه کنند.
رئیسی با تاکید بر رفع موانع موجود بر سر تامین اعتبار تکمیل این پروژه، از دست‌اندرکاران و مدیران آن خواست، پیشنهادات خود را برای روش‌های تامین مالی پروژه به دولت ارائه کنند و افزود: دولت تلاش خواهد کرد سهم خود از تأمین مالی این پروژه را هر چه سریع‌تر پرداخت کند.
در انتخاب مدیران، اولویت با نیروهای بومی است
رئیس‌جمهور بعد از ظهر پنج‌شنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان البرز با اشاره به اینکه امروز مسئولیت بسیار سنگینی برعهده همه مسئولان در جمهوری اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: امروز همه ما باید متوجه باشیم که با وجود آنکه دشمن نمی‌خواهد ایران پیشرفت کند و قدرتمند شود، اما وظیفه ما آن است که با تلاش مضاعف و مجاهدانه برای تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنیم.
آیت‌الله رئیسی یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت اعتماد مردم به نظام را ارتقای کارآمدی نظام اداری برشمرد و گفت: مردم متدین و حاضر در صحنه باید ببینند که نظام اداری جمهوری اسلامی ایران سالم، کارآمد و بدون فساد است. نظام اداری کشور باید در همه سطوح صادقانه به مردم خدمتگزاری کرده و کارها را بدون پیچیدگی و تأخیر به پیش ببرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه گفتمان دولت روشن و محور عمل دولت اجرای عدالت در همه سطوح است، افزود: توصیف و توضیح عدالت کار سختی نیست، اما مهم آن است که مردم در عمل احساس کنند که عدالت اجرا شده است. دولت بنا دارد در عمل عدالت را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فردی در نظام اداری در مقررات جذب نیروی انسانی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد و همه عرصه‌های دیگر اجرا کند؛ این خواست همه مردم، هدف انقلاب اسلامی و تکلیف قانون اساسی برای ما است.
رئیسی اظهار داشت: دولت در مسیر اجرای عدالت خواست مردم را محور قرار خواهد داد و هرجا که خواست و منافع مردم در تقابل با خواست و اراده خواص قرار گیرد، خواست عمومی مقدم خواهد بود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مردم از فساد و تبعیض ناراضی بوده و لذا دولتمردان باید اساس کار خود را بر رفع فساد و تبعیض از نظام اداری کشور قرار دهند، گفت: دولت باید براساس عدالت عمل کند و مردم نیز به طور دقیق بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند.
رئیسی افزود: هر جا که احساس می‌کنید ایجاد تغییر و جایگزینی نیروها ضرورت دارد، ابتدا متعهد به استفاده از ظرفیت‌های بومی باشید. اگر افرادی که در عرصه‌های مختلف مشغول کار هستند، قابل اعتماد و کارآمد هستند، آنها را تثبیت کنید و اگر غیر از این است هر چه زودتر آنان را با افراد کارآمد و شایسته با اولویت استفاده از نیروهای بومی جایگزین کنید.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به تشریح برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۰ برای پرداخت ارز ترجیحی تقریباً تمام شده بود، اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا بدون وارد شدن شوک به بازار موضوع تأمین کالاهای اساسی را مدیریت کند که در این مسیر مقام معظم رهبری نیز به دولت کمک زیادی کردند.
رئیس‌جمهور افزود: هیچ عدم هماهنگی در این زمینه در بخش‌های مختلف دولت وجود نداشت و موضع دولت در این زمینه از ابتدا کاملاً روشن و مشخص بود. تیم اقتصادی دولت سیزدهم با هماهنگی بالا در راستای تحقق سیاست‌های دولت و تقویت اقتصاد ملی مشغول به کار است.
رئیسی درباره سند تحول دولت مردمی نیز اظهار داشت: ۱۶ اندیشکده و بیش از ۵۰۰ صاحبنظر عرصه‌های مختلف درباره این سند نظر کارشناسی دادند.
ضرورت سفرهای استانی
برای بررسی وضعیت میدانی استان‌های کشور
رئیس‌جمهور همچنین شامگاه پنج‌شنبه که در جلسه شورای اداری استان البرز سخن می‌گفت، تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور و محرومیت‌زدایی از نقاط کم‌برخوردار را با پشت‌میزنشینی و مدیریت تمرکزگرا ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: پس از برگزاری دور اول سفرها حتماً دور دوم سفرها را نیز برای رسیدگی و بررسی وضعیت و نحوه اجرای مصوبات دور اول سفرها برگزار خواهیم کرد.
رئیسی در ادامه با اشاره به مشاهدات و بررسی‌های خود در سفر به استان البرز، با بیان اینکه کارهای بسیاری برای پیشرفت استان البرز انجام شده، اما کارهای زیادی نیز باقی مانده است، خاطرنشان کرد: امروز ضرورت متحول کردن وضعیت بر کسی پوشیده نیست، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تحول با کار عادی رقم نمی‌خورد، بلکه نیاز به حرکت جهشی و کار جهادی دارد. البته این به معنای نادیده گرفتن برنامه‌ریزی، تأمین اعتبارات و حرکت براساس برنامه نیست، اما همه اینها وقتی به نتیجه می‌رسد که مجاهدانه کار کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه به برخی مشکلات استان از جمله کمبود تخت‌های بیمارستانی در البرز، کمبودهای سرانه آموزشی و نیاز به احداث مدارس جدید مشکلات ناشی از مهاجر‌پذیری استان، مشکلات ناشی از قرار گرفتن زندان‌های موجود در استان بر حریم شهرها به دلیل توسعه این شهرها، لزوم ارتقاء شاخص‌های امنیتی بویژه در ارتباط با سرقت و قاچاق مواد مخدر، لزوم چاره‌اندیشی برای جلوگیری از خشک شدن تالاب صالحیه در استان البرز اشاره و تأکید کرد که در این سفر تصمیمات خوبی برای رفع این مشکلات اتخاذ شده است.
رئیسی همچنین با اشاره به درخواست استاندار البرز برای ارتقاء تقسیمات کشوری در استان و تبدیل ۳ شهر به شهرستان از استاندار خواست که گزارش این موضوع را به هیئت دولت ارایه کند تا در اسرع وقت بررسی‌های لازم در این باره انجام و در صورت تایید کارشناسی، در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.
درخواست هزینه‌کرد براساس مدل دولت قبل!
انتشار یک نامه پیش از سفر روز پنجشنبه
آیت‌الله رئیسی به استان البرز در مورد هزینه‌های
۸۰۰ میلیون تومانی سفر رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به کرج حاشیه‌هایی را به همراه داشت و بازتاب گسترده‌ای را نیز در محافل رسانه‌ای کشور رقم زد به طوری که شخص ایشان در جلسه شورای اداری استان البرز به آن اشاره‌ای داشت.
رئیس‌جمهوری در بخشی از اظهارات خود در این جلسه بیان کرد: مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگه‌ای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمی‌دانیم؛ چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار مهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم.
وی ادامه داد: این هزینه کجا می‌رود؛ نکند به نام ما و به کام دیگران شود!
در این باره دیروز نکات بیشتری روشن شد. از جمله اینکه رئیس شورای شهر کرج گفت: لایحه پیش‌بینی هزینه‌های سفر رئیس‌جمهور به البرز، به‌دلیل نداشتن مستندات برگشت خورده و تصویب نشده بود.
وی در ادامه افزود: درخواست هزینه کرد ۸۰۰ میلیونی برای استقبال از سفر یک‌روزه رئیسی، بر مبنای سفرهای رئیس جمهور سابق بوده است!
دولت با حمایت اقتصاد روستاها
به دنبال حل ریشه‌ای مشکل مهاجرت و حاشیه‌نشینی
رئیس‌جمهور شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری پایان سفر به استان البرز با بیان اینکه نمی‌توانیم روند برگزاری سفرهای استانی را کند یا متوقف کنیم، گفت: بنا داریم در کوتاه‌ترین زمان وضعیت همه استان‌ها را بررسی کنیم و لذا با وجود آنکه در ماه رمضان بودیم، برگزاری این سفر ضروری بود.
رئیس‌جمهور در ادامه استان البرز را دارای ظرفیت‌های چشمگیر صنعتی، کشاورزی و گردشگری دانست و گفت: استان البرز در عین حال پذیرای تعداد زیادی مهاجر است اما شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌های این استان متناسب با حجم بالای افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت به استان نیست.
وی وجود بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی و نیز
۳۰ مرکز تحقیقات مهم در استان البرز، تصریح کرد: واحدهای صنعتی و تحقیقاتی در استان، نماد توانایی و دانایی هستند که ایجاد ارتباط و پیوند بین آنها می‌تواند به تحقق اهداف شعار امسال یعنی حمایت از رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش و رونق فعالیت واحدهای دانش‌بنیان کمک کند.
رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دولت برای ساماندهی مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی در استان البرز، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت و حاشیه‌نشینی افراد فعال نبودن اقتصاد روستاها و شهرهای کوچک است.
رئیس‌جمهور افزود: امروز عمده روستاهای کشور از آب، برق، گاز، راه و امکانات بهداشتی ضروری برخوردار هستند، اما روستانشینان و ساکنین شهرهای کوچک به دلیل فعال نبودن اقتصاد در محل زندگی‌شان تمایل به مهاجرت پیدا می‌کنند.
رئیسی تصریح کرد: دولت با تخصیص تسهیلات لازم و اعمال حمایت‌هایی نظیر خرید تضمینی محصولات و افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش دارد اقتصاد روستاها را بالنده‌تر و فعال‌تر کند تا روستائیان به زندگی در روستاها ترغیب شوند. در همین سفر بیشترین بخش اعتبارات برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش مؤثر اجتماعی می‌داند

دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

عملیات «وعده صادق» جلوه روشنی از عقلانیت انقلابی بود

شاهد تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در کشور هستیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.