سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صدها تن سرم متروکه در گمرک امحا شد؛ مقصر رسوب و عدم ترخیص بعد از ۵ سال مشخص نشد

صدها تن سرم متروکه در گمرک امحا شد؛ مقصر رسوب و عدم ترخیص بعد از ۵ سال مشخص نشد

سازمان اموال تملیکی ۲۸۰ تن سرم تاریخ مصرف گذشته را بعد از ۵ سال از تاریخ ورود، در محوطه گمرک ایران امحا شد.

 عملیات امحای 280تن سرم  تاریخ گذشته در گمرک تهران انجام شد. بر این اساس عملیات امحای 280 تن سرم تاریخ منقضی شده متروکه، توسط سازمان اموال تملیکی با حضور مجتهدی رئیس این  سازمان، قاسمخانی مدیر کل گمرک تهران، رعنایی مدیر حراست گمرک تهران، بهرامی مدیر اموال تملیکی استان تهران مقام قضایی و نماینده وزارت بهداشت در گمرک تهران انجام شد.

این سرم ها که در سال 95 و حدود پنج سال پیش وارد کشور شده بود و صاحب کالا قبل از منقضی شدن آن نسبت به انجام تشریفات کامل ترخیص اقدام نکرده بود  و متروکه شده و امکان استفاده آن وجود نداشت صبح امروز با حضور رئیس سازمان اموال تملیکی و نهادهای مرتبط در گمرک تهران امحا شد. نکته قابل توجه اینکه، ظاهرا تاریخ انقضا این سرمها سال 2019 بوده است. این درحالی است که عدم ترخیص این سرمها در یکی دو سال گذشته و همزمان با اوج گیری کرونا حاشیه ساز شده بود.

گفتنی است، رییس جمهور و وزیر اقتصاد در خصوص تعیین تکلیف سریع کالاهای متروکه ، از ابتدای دولت سیزدهم و روزهای اخیر هشدارهای جدی به دستگاه‌های مرتبط داده بودند.

اما در خصوص این عملیات امحا به چند موضوع مهم باید توجه شود، نکته اول اینکه، امحا سرمها در محوطه گمرک تهران و درکنار محل دپو صدها دستگاه کانتینر رسوبی در این گمرک انجام شد. بر اساس قواعد گمرکی بعد از اعمال تشریفات متروکه کالا بایستی به انبارهای سازمان اموال تملیکی منتقل و عملیات امحا معمولا در محوطه های متعلق به این سازمان انجام می‌شود.

از سوی دیگر ذکر این نکته نیز قابل توجه است که سازمان اموال تملیکی در حالی  بعد از 5 سال از تاریخ ورود کالا به کشور، اقدام به امحا این  280 تن سرم تاریخ مصرف گذشته، کرده  که هنوز علت اصلی تاخیر در تعیین تکلیف و امحا این کالاها مشخص نشده استدر واقع بعد از این عملیات امحا نیز روشن نیست که کدام دستگاه عامل طولانی شدن فرایند و تشریفات گمرکی این کالاها بوده است.

  مسئولان گمرک و سازمان اموال تملیکی نیز تا حدودی موید همین نکته بود و در واقع از سال 97 یعنی دو سال پس از ورود کالا به کشور، عملا فرایند تعیین تکلیف (ترخیص، امحا یا …) با سوالات و ابهاماتی خاص رو به رو شده بود. در این بین سازمان غذا و دارو نیز بایستی درخصوص علل عدم صدور مجوزهای مربوطه شفاف سازی کند.

 

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.