سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / پول پاشی گسترده در شرق سوریه برای احیای داعش!

پول پاشی گسترده در شرق سوریه برای احیای داعش!

پس از هشدارهای متعدد دبیرکل حزب‌الله درباره تلاش آمریکا برای احیای داعش، منابع محلی از افزایش فعالیت‌ و ظهور و بروز عناصر داعش در مناطق شرقی سوریه خبر می‌دهند.
گروه تروریستی داعش که با کمک کشورهای غربی عربی و صد البته رژیم صهیونیستی توانست بسیاری از مناطق سوریه و عراق را اشغال کند و به همان سرعت نیز این مناطق را از دست بدهد. در چند ماه اخیر اما بارها خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه این گروه وحشی در تلاش برای احیاء خود است. در همین راستا، منابع محلی در مناطق شرقی سوریه از تحرکات تروریست‌های داعش خبر داده و می‌گویند که آنها از کشته شدن «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده خود تأثیر نپذیرفته و در مدت اخیر حضور و بروز بیشتری داشته‌اند.
به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، در روزهای گذشته برخی ساکنان مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد (قسد) پیام‌ها و نامه‌های تهدیدآمیزی از طرف داعش دریافت کرده‌اند که در آن خواسته شده با نیروهای کُرد همکاری نکرده و به داعش پول پرداخت کنند. این پیا‌م‌ها نشان می‌دهد که گروهک داعش در منطقه حضور دارد و آماده حملات جدید در سایه ترس و واهمه ساکنان از بازگشت تروریست‌ها است؛ به خصوص در استان دیرالزور که تروریست‌ها در برهه‌ای که مناطقی از این استان را در اشغال خود داشتند توانسته بودند برخی شخصیت‌ها و شرکت‌ها را مجبور به همکاری با خود کرده و کسانی که حاضر به همکاری نشده بودند را اعدام یا ترور کنند که موجب ترس و واهمه اهالی از عدم همکاری با داعش شده بود.
در ماه‌های اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها درباره تلاش آمریکا جهت احیای عناصر داعش در شرق سوریه و در عراق هشدار داده است.
سوءاستفاده داعش از وضعیت بد اقتصادی
طبق این گزارش، جرأت و جسارتی که تروریست‌های داعش در ایام اخیر از خود بروز داده‌اند به این مسئله باز می‌گردد که آنها با بهره‌برداری از فقر و وضعیت بد اقتصادی ساکنان محلی توانسته‌اند از برخی از آنها عضوگیری کنند. در شرایطی که ساکنان این مناطق بارها در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و فساد اداری علیه شبه‌نظامیان قسد دست به تظاهرات زده‌اند. برخی سران عشایر در شرق سوریه پیام‌های تهدیدآمیز از داعش دریافت کرده‌اند. در این میان اطلاعات دقیقی از تعداد عناصر داعش وجود ندارد.
«ولادیمیر فورونکوف» مسئول سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم در ماه جاری میلادی گفته بود که تعداد تروریست‌های داعش به ۱۰ هزار نفر در عراق و سوریه می‌رسد و کشته شدن سرکرده آنها تأثیری در فعالیتشان نداشته است. تروریست‌ های داعش پیش از این با حمله به زندان «الصناعه» در منطقه «غویران» شهر الحسکه که هزاران داعشی در آن زندانی بودند، توانستند ده‌ها نفر از آنها را قبل از اینکه شبه‌نظامیان کُرد با حمایت ائتلاف آمریکایی بتوانند شرایط را تحت کنترل در آورند، فراری بدهند.
هنوز مشخص نیست که چه تعداد از داعشی‌ها موفق به فرار شده‌اند و آیا از فرمانده‌هانشان نیز در بین فراری‌ها بودند یا نه. ناظران معتقدند که داعش همچنان از تاجران نفت و کارخانه‌دارها و مغازه‌داران باج می‌گیرد که بخش اصلی درآمدش از این راه است.
از سوی دیگر، «کاظم الموسوی» کارشناس امنیتی عراق، حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در مناطق مرزی عراق با سوریه را نشان از وجود یک طرح تروریستی برای مورد هدف قرار‌دادن همزمان عراق و سوریه دانست.
او به وبگاه المعلومه گفت که نشانه‌ها حاکی از تحرکات آمریکایی‌ها برای باز‌سازی شاکله تروریست‌های داعش پیش از تشکیل دولت جدید عراق دارد و سناریوی پیش رو به نوع جهت‌گیری دولت آتی بستگی دارد که آیا در کنار سیاست‌های آمریکا یا علیه آن‌ خواهد ایستاد.
در حال حاضر نظامیان آمریکایی در پایگاه «التنف» در جنوب شرق سوریه در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن، و همچنین در استان الحسکه در شمال شرق سوریه و نقاطی در استان دیرالزور مستقر هستند.
مقامات امنیتی عراق مرز این کشور با سوریه را عمق راهبردی داعش برای گسیل تروریست‌ها به عراق می‌دانند.
«کاظم الموسوی» در ادامه گفت که تروریسم امروز در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و سعی می‌کند تا از طریق حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای عربی خلیج‌فارس اقدام به عضو‌گیری از خارج عراق و گسیل آنها به داخل این کشور برای بحران‌آفرینی کند. او تاکتیک داعش در آن صورت را دوری از جنگ مستقیم و حمله به نیروهای امنیتی در قالب هسته‌های کوچک دانست.
الموسوی در این باره به فرار صدها تروریست داعش از زندان الصناعه در ماه گذشته اشاره کرد و آن را طرح آمریکایی‌ها دانست. در این راستا منابع سوری به کمک آمریکا برای انجام این فرار اشاره دارند. به گفته این منابع هواپیماهای شناسایی وابسته به ائتلاف آمریکا مسیر فرار عناصر داعش را پوشش دادند و امنیت تروریست‌های داعشی فراری را تأمین کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حسین ابراهیم مکی،از فرماندهان حزب‌الله لبنان در راه قدس به شهادت رسید

حزب‌الله لبنان

چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟

پلیس وحشی آمریکا و 3000 استاد و دانشجوی معترض

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.