سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / بچه‌درس‌خوان‌ها در مدرسه انقلاب

بچه‌درس‌خوان‌ها در مدرسه انقلاب

ماجرای نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، روایت تلاش است؛ حکایت پشتکار دانش‌آموزانی که با شور و شوق، پای کار آمدند و «دیروز»، «امروز» و «فردا» را روایت می‌کنند

روایت این نمایشگاه، روایت تلاش است؛ حکایت پشتکار دانش‌آموزانی که با شور و شوق، پای کار آمدند و «دیروز»، «امروز» و «فردا» را روایت می‌کنند. همه در تکاپو هستند و هر دانش‌آموزی، گوشه‌ای از کار را به عهده گرفته است و تلاش می‌کند بهترین‌ فعالیت را انجام دهد.

اما در این میان یک جعبه پُر از قرص که روی میز یکی از غرفه‌ها قرار دارد، توجه‌ها را جلب می‌کند؛ جعبه‌ای تزئینی که معلوم است با هدفی روی میز گذاشته شده است و سؤالی را ایجاد می‌کند که ارتباط این قرص‌ها با نمایشگاه چه می‌تواند باشد!

این غرفه، «مهدویت» نام دارد و فاطمه‌زهرا اسدی، راوی فعال آن است؛ او که دانش‌آموز پایه یازدهم رشته تجربی است، مدت‌هاست درباره «مهدویت»، تحقیق و بررسی کرده و معتقد است چون شناخت خوبی دارد، می‌تواند دانسته‌هایش را با دیگر دانش‌آموزان در میان بگذارد.

*روی هر کاغذ، نام یک شهید

خودش می‌گوید که تلاش کرده است تا خلاق باشد و در غرفه «مهدویت»، نوآوری داشته باشد؛ یکی از کپسول‌ها را باز می‌کند و نشان‌مان می‌دهد؛ یک تکه کاغذ کوچک در آن است که روی هر کاغذ، نام یک شهید است. البته روی میز، خلاقیت‌های متعدد وجود دارد؛ از بسته‌های شکلات شکل تا کاغذهای لوله‌ای که هدیه‌هایی است که علاقه‌مندان می‌توانند با انتخاب هر کدام از آنها، وارد دنیای دوست‌داشتنی امید و خودباوری شوند.

خانم اسدی می‌گوید: «راستش دلم می‌خواست کار نو و ویژه انجام دهم این شد که مدل غرفه را سعی کردم، جذاب کنم؛ مثلا تلاش کردم وصیت‌نامه شهدا را در قالبی جدید ارائه کنم یا خرید اقلام برای نیازمندان را پیش‌بینی کردم.

وی ادامه می‌دهد: «در آیه 55 سوره مائده آمده است که فرد منتظر، دوستدار خداوند، اهل ایمان، جهادگر و فروتن است».

این دانش‌آموز که دارای معدل 19.84 است، می‌گوید: «درس برایم اهمیت دارد و اول درس‌هایم را خوب می‌خوانم؛ البته امتحانات‌مان را دادیم و معتقدم هرچیزی به موقعش خوب است؛ در دوران کرونا، آموزش‌ها به صورت مجازی بود که بسیار سخت‌ بود اما اگر کسی بخواهد به هدفش برسد، تلاش می‌کند تا موانع را از جلوی مسیرش بردارد».

* فرزندان حاج قاسم

غرفه «حاج قاسم» یکی از غرفه‌های مورد علاقه دانش‌آموزان است؛ نرگس علی‌میرزا دانش‌آموز پایه یازدهم رشته ادبیات، راوی این غرفه است؛ او می‌گوید: «احساس کردم همه بچه‌ها باید با ویژگی‌های حاج قاسم آشنا شوند. ایشان ویژگی‌های زیادی داشتند و در کلام نمی‌گنجد؛ ارادت به اهل بیت(ع)، عبادت خالصانه، مردمی بودن، مبارزه با استکبار، ساده‌زیستی، ارتباط با جوانان، روحیه شهادت طلبی، ولایت‌مداری و دفاع از مظلومان از جمله ویژگی‌های حاج قاسم است».

وی برای اینکه بتواند راوی خوبی باشد، مطالعات زیادی داشته است و می‌افزاید: «اول از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» شروع کرد و کلی مطلب و کتاب خواندم. دلم می‌خواست حاج قاسم را به خوبی معرفی کنم و امیدوارم تلاشم نتیجه دهد».

خانم علی‌میرزا که معدلش 19.80 است، بیان می‌کند: «یکی از مواردی که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده، امید است و فکر می‌کنم در این راستا باید جهاد علمی کنیم و وظیفه ما جوانان این است که در آینده میهمن‌مان را سرافراز کنیم. در این راستا باید دشمن را بشناسیم و اجازه ندهیم که در ذهن و فکر جوانان نفوذ کند».

*لشکر فرشتگان با محوریت معرفی حضرت زهرا(س)

«لشکر فرشتگان» غرفه دیگری است که مورد علاقه دانش‌آموزان است؛ این غرفه را «فاطمه بایندریان» که دانش‌آموز پایه دهم رشته ادبیات است، روایت می‌کند؛ او می‌گوید: «غرفه لشکر فرشتگان با محوریت معرفی حضرت زهرا(س) است. در این غرفه در کنار معرفی حضرت زهرا(س)، به معرفی بانوان شهید نیز می‌پردازیم».

وی که معدلش 19.76 است، ادامه می‌دهد: «قبل از اینکه فعالیت فرهنگی انجام دهیم، درس‌هایمان را می‌خوانیم و برای انجام این فعالیت‌ها لحظه‌شماری می‌کنیم».

نمایشگاه شامل سه بخش «دیروز»، «امروز» و «فردا» است. بخش «دیروز» دو غرفه شامل «۹۸ درصدی‌ها» با موضوعات «خاطرات انقلابی مادران و پدران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها»، «وابستگی و عدم استقلال کشور به بیگانگان»، «شعارهای انقلاب اسلامی و آرمان‌ها»، «غیرت ملی و حفظ ضمانت ارضی کشور»، «محدودیت حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی در دوران قبل از انقلاب»، « خیانت مسؤولان در دوران قبل از انقلاب»، «فساد اجتماعی حاکم در دوران قبل از انقلاب»، « عدم امنیت اجتماعی مردم» و «فاصله طبقاتی بین مردم و طبقه حاکم» و غرفه «نقش نوجوانان در شکل گیری انقلاب» با موضوعات «نقش نوجوانان در شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی» و «حضور دانش‌آموزان در موقعیت‌های مهم و حساس تاریخ انقلاب اسلامی» است.

خش «امروز» شامل غرفه‌ «چالش‌های امروز انقلاب اسلامی» با موضوعات «عدالت اجتماعی، آموزشی و اقتصادی»، «کادرسازی و تربیت نیروی متعهد متخصص»، «عدم توانایی استفاده از علم و تخصص دانشمندان جوان و فرار مغزها»، «فراموشی هویت ملی و دینی»، «فاصله مسؤولان و مردم»، «مسأله نفوذ دشمن در مسائل حساس نظام(سیاسی، فرهنگی، اجتماعی) و «ارائه راهکاربرای برون‌رفت از چالش‌های فوق»، غرفه «دستاوردها» با موضوعات «نظامی و دفاعی»، «علمی»، «اقتصادی»، «ورزشی»، «حوزه زنان»، «بهداشت و سلامت»، «اجتماعی» و «صنعتی»، غرفه «نقد و مطالبه‌گری» با موضوعات «مطالبه و آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی از مسؤولان»، «مسؤولیت‌ اجتماعی نوجوان در اصلاح وضع موجود»، «نقد به سیستم تعلیم و تربیت(آموزش و پرورش، تشکل‌های دانش‌آموزی، حوزه‌های علمیه، رسانه ملی)» و «مطالبه از مسؤولان شهر برای نوجوانان و مسؤولان انجمن»، غرفه «سبک زندگی(مقایسه سبک زندگی غربی و اسلامی) با موضوعات «اهمیت به مسأله خانواده محوری»، «ازدواج و تشکیل خانواده»، «توجه به مسأْله پیری جمعیت در سال‌های پیش‌رو»، «احترام به محیط زیست، مواجهه اسلام با همزیستی انسان و حیوان و…» و «تبیین مسأْله ساده‌زیستی و زیبایی در سبک زندگی ایرانی اسلامی»، غرفه «هنر و نوجوانان» با موضوعات «موسیقی»، «سینما»، «ادبیات»، «طنز»، «شعر»، «تئاتر و هنرهای نمایشی»، «دیدارهای رهبری با هنرمندان»، «ترسیم وضعیت موجود و نقش نوجوان برای رسیدن به وضع مطلوب هنر انقلاب اسلامی» و «الگوهای هنر انقلاب در هر رشته» و غرفه «رسانه و فضای مجازی» با موضوعات «مجاهدان سایبری»، «سواد رسانه‌ای»، «مهارت‌های زندگی در فضای مجازی(کنشگری، خود کنترلی، تنوع در استفاده از انواع رسانه، مدیریت زمان)» و «سبک زنگدی نوجوان تراز انقلاب اسلامی در فضای مجازی» است.

* برگزاری نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در 6 هزار مدرسه

اینجا نمایشگاه مدرسه انقلاب است که از ابتدای دهه مبارک فجر در 6 هزار مدرسه کشور، فعالیت خود را آغاز کرده است؛ در نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب در ابتدا گروه‌های دانش‌آموزی شکل می‌گیرند و هر کدام از این گروه‌ها با انتخاب حداقل دو موضوع از هر یک از بخش‌های «دیروز»، «امروز»، «فردا» و یک موضوع از بخش «مکتب حاج قاسم»، به مطالعه و تحقیق و همچنین تولید محصولات نمایشگاهی بر پایه ابتکارات دانش‌آموزی می‌پردازند و در نهایت هم با افتتاح نمایشگاه‌ها، دانش‌آموزان درباره موضوع غرفه روایت‌گری می‌کنند.

محسن جعفری مسؤول دبیرخانه دهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب به خبرنگار فارس می‌گوید: «همانطور که از سِمت بنده مشخص است، امسال دهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب است و هر سال این نمایشگاه‌ها پر قدرت در دهه مبارک فجر برگزار می‌شود».

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب تا 30 بهمن برپاست، ادامه می‌دهد: «امسال، این نمایشگاه‌ها با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب برپا شده است و محور اصلی محتوای نمایشگاه مدرسه انقلاب، متن بیانیه گام دوم انقلاب است».

بخش «فردا» نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، شامل غرفه «مهدویت» با موضوعات «نوجوانی با طعم انتظار(ویژگی‌های نوجوان منتظر)، «مهدی‌یار(نقش نوجوان در جامعه مهدوی)»، «موکب‌ انصارالمهدی(نذر مادی و معنوی برای حضرت مهدی(عج)» و «قرار عاشقی(قرارها و عهدها با امام زمان)، غرفه «جهاد اقتصادی و علمی» با موضوعات «ارزش پولی ملی»، «اقتصاد غیرنفتی»، «اقتصاد دانش‌بنیان»، «فناوری‌های نوین»، «کارآفرینی»، «تجارت الکترونیک»، «هوش مصنوعی» و «اقتصاد مقاومتی»، غرفه «نقش نوجوان در ساخت ایران قوی» با موضوعات «تبیین مراحل رسیدن به ایران قوی» و تبیین نقش نوجوان در تحقق ایران قوی»، غرفه «لشکر فرشتگان(ویژه دختران)» با موضوعات «ارائه الگوهای زنان مجاهد مسلمان و بیان روایت‌های آنان»، «ارائه پرونده سرگذشت پژوهی انجمن مدرسه» و «تولیدات هنری و رسانه‌ای در خصوص شهید یا بانو مجاهد انجمن اسلامی مدرسه» و غرفه «همکلاسی آسمانی(ویژه پسران)» با موضوعات «ارائه الگوهای شهدای دانش‌آموز و بیان روایت‌های آنان»، «ارائه پرونده سرگذشت پژوهی انجمن مدرسه» و «تولیدات هنری و رسانه‌ای در خصوص همکلاسی آسمانی انجمن اسلامی مدرسه» است.

همچنین در سال تحصیلی جاری بخش جدیدی به نام «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب داریم که غرفه «پسران و دختران حاج قاسم» با موضوع ارائه شخصیت شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی تراز انقلاب اسلامی با شاخصه‌های مردمی بودن، مقاومت و رهبری جبهه مقاومت، خدمات رسانی، ولایت‌مداری، توسل و معنویت، دنیای مادی حاج قاسم، شجاعت، دشمن‌شناسی و اخلاق است.

* غرفه سبک زندگی

غرفه سبک زندگی، یکی از غرفه‌های نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب است که ملیکا کربلایی، دانش‌آموز پایه یازدهم انسانی، روایتگر آن است؛ او می‌گوید: «در حال حاضر شاهدیم که سبک زندگی غربی تلاش دارد که سبک زندگی اسلامی را خدشه‌دار کند و ما جوانان وظیفه داریم که با رسانه‌هایی که توسط جامعه غربی اداره می‌شود و تلاش می‌کند تا سبک زندگی غربی را به خانواده‌های ایرانی تحمیل کند، مقابله کنیم».

وی با بیان اینکه باید مردم را آگاه کرد، اضافه می‌کند: « اینکه جوانان به جای ازدواج کردن، به دنبال زندگی تنها و به جای فرزند به نگهداری حیوانات می‌پردازند، ریشه در همان سبک زندگی غربی دارد».

این دانش‌آموز که او هم معدل 19 است، اضافه می‌کند: «برای اینکه بتوانم راوی خوبی باشم، کلی مطالعه کردم و مقالات و کتاب‌های متعددی درباره سبک زندگی اسلامی خواندم البته، سعی می‌کنم مطالعات جانبی بعد از درس خواندن باشد».

*‌ دستاوردهای بچه‌های ایران؛ از دیروز تا امروز

یک غرفه بسیار جذاب نمایشگاه مدرسه انقلاب، «دستاوردها» است؛ غرفه‌ای که روایتگر آن، فرزانه ایل خراسانی است که در پایه یازدهم رشته حسابداری با معدل 19.95 درس می‌خواند؛ او بیان می‌کند: «ایران اسلامی بعد از انقلاب کلی افتخارات کسب کرده است که شاید برخی دانش‌آموزان از آن آگاه نباشند».

وی اضافه می‌کند: «رتبه 4 جهان در تولید علم، احداث کننده بلندترین سد بتنی جهان و تنها تولید کننده ایمپلنت چشمی در جهان است؛ البته اختراعات و ابتکارات بعد از انقلاب خیلی زیاد است».

به گزارش فارس، نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب تا 30 بهمن در 6 هزار مدرسه کشور دایر است البته اصالت در نمایشگاه مدرسه انقلاب با شیوه حضوری است اما در مناطقی که به دلیل شرایط کرونایی، امکان برپایی حضوری نمایشگاه نیست، بخش مجازی شامل پادکست صوتی، رادیو انقلاب، پویانمایی، فیلم کوتاه، هنرهای نمایشی(تئاتر، عروسک‌گردانی)، نشریه الکترونیکی، کلیپ، سرود، نماهنگ و موشن‌گرافی است که در فضای مجازی در سامانه «شاد» و سامانه «عقیق» بارگذاری می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ دل سراپردهٔ محبتِ اوست

تو و طوبی و ما و قامتِ یار

شعر/ ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت

عیسی دمی خدا بفرستاد و برگرفت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.