سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / پشت‌پرده خداحافظی سعد حریری از سیاست به روایت روزنامه العهد لبنان

پشت‌پرده خداحافظی سعد حریری از سیاست به روایت روزنامه العهد لبنان

نشریه «العهد» لبنان در گزارشی به نقش پررنگ ولی‌عهد سعودی در تعلیق فعالیت سیاسی رئیس‌جریان غربگرای المستقبل لبنان اشاره کرد.
«سعد الحریری»، رئیس‌جریان المستقبل، لبنان دوشنبه هفته جاری (چهارم بهمن) با صدور بیانیه‌ای انصراف از مشارکت در انتخابات پارلمانی پیش روی این کشور و تعلیق فعالیت خود در عرصه سیاسی را اعلام کرد. در این گزارش آمده، الحریری به دلیل فشارهای سنگین سعودی به نقطه ناامیدی رسیده و این فشارها علی‌رغم تمام تلاش‌های الحریری کم نشد؛ تلاش‌های حریری برای اعلام همبستگی با سعودی در هر مناسبتی از قبیل هر اقدام نظامی یمنی علیه ریاض و نیز هر اظهارنظر سیاسی در لبنان که شامل انتقاد از سعودی بود.
به گزارش فارس از العهد، دو دلیل برای کنار گذاشتن سعد الحریری از حلقه لطف خاندان سلطنتی سعودی وجود دارد؛ اول: «سعودی-داخلی» و دوم: «سیاسی-لبنانی» که مربوط به موضع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی درخصوص حزب‌الله می‌شود.
اما دلیل اول؛ شکی نیست که خاندان الحریری از زمان «رفیق الحریری» پدر سعد، نقش سیاسی خود را در سایه روابط محکم با ملک «فهد بن عبدالعزیز» پادشاه اسبق عربستان به دست آوردند روابطی که منجر به شراکت تجاری شد و شرکت «سعودی اوجیه» متعلق به رفیق الحریری به سرعت رشد کرد و درآمد آن به میلیاردها دلار رسید به نحوی که در مقدمه شرکت‌های بزرگ در جهان عرب بود. 
این روابط تا پس از ترور رفیق الحریری در سال ۲۰۰۵ محکم ماند و سعد مسئولیت‌های سیاسی و مالی را به جای پدر تحویل گرفت. اما امور با روی کار آمدن نسل دوم در خاندان سلطنتی سعودی شروع به تغییر کرد و پس از افشای یک فایل صوتی از الحریری که به مذاق «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی خوش نیامد روابط این دو عوض شد. 
«محمد بن سلمان» هم که پس از بن نایف ولی‌عهد شد به الحریری مانند کسی نگاه می‌کرد که بر اساس منافعش با تعدادی از شاهزادگان که در مسیر رسیدن بن سلمان به قدرت ایستاده‌اند، هم‌پیمان 
شده است.
دلیل دوم اصرار بن‌سلمان برای مقابله سعد الحریری با حزب‌الله بود اما «سمیر جعجع» رئیس‌حزب «القوات اللبنانیه» در تخریب جایگاه الحریری نزد ولی‌عهد سعودی نقش داشت و جای وی را به عنوان مهره بهتر برای مقابله با حزب‌الله گرفت.
سفیر سعودی در لبنان که در محل اقامتش را به روی الحریری قفل کرده در خفا و آشکار به محل اقامت سمیر جعجع می‌رود.
در همین رابطه هفته جاری فیلمی در شبکه‌های اجتماعی درباره تجمع حامیان سعد الحریری در «بیت الوسط» (محل اقامت الحریری در غرب بیروت) منتشر شد که به عربستان سعودی ناسزا می‌گفتند.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.