سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟ (بخش چهارم)

رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟ (بخش چهارم)

*به نام خداوند مهربان*

*رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟*

*بخش چهارم: کشتن مدافعان از خاک وطن توسط رضاشاه:*

– میرزا کوچک خان جنگلی:
در سال ۱۳۰۰ رضا خان سردار سپه به نیروهای جنگل حمله کرده و آنها را وادار به عقب‌نشینی کردند.
میرزا به همراه گائوک آلمانی معروف به هوشنگ، جهت رفتن به نزد عظمت خانم فولادلو حاکم خلخال، که همیشه از میرزا حمایت می‌کرد، به طرف کوه‌های تالش حرکت کردند، ولی گرفتار بوران و طوفان گردیدند و سرانجام زیر فشار سرما و برف درحالی که میرزا، هوشنگ را به کول گرفته‌بود، از پای درآمدند.
سر یخ زده میرزا کوچک خان آن روحانی انقلابی و سردار جنگل را بریده و در رشت برای تماشای عموم قرار دادند. خالو قربان سربریده میرزا را به تهران برد و به رسم ارمغان تقدیم رضاشاه کرد و به درجه سرهنگی نائل آمد.

– سرکوب اقبال‌السلطنه ماکویی، از سرحدداران ایران در مرزهای شمال‌غربی کشور اعزام نیرو برای سرکوب او و غصب تمامی اموال و داراییش:
اقبال‌السلطنه ماکویی، از افراد بسیار وفادار به دولت مرکزی بود و خیلی تلاش داشت تا قره سو را که رضاخان به ترک ها بخشیده بود و اراضی ایران که روس‌ها در خلال جنگ‌هایی علیه ایران به اشغال درآورده و به عثمانی داده بودند را پس بگیرد و این موضوع را با رضاخان مطرح کرد ولی رضاخان، برای سرکوب او به آن مناطق نیرو می‌فرستاد. رضا خان علاوه‌بر مبارزه با ماکویی، دارایی‌های فراوان وی را هم غارت کرد تا جایی که شهید مدرس و دو سه نفر دیگر از نمایندگان مجلس به رضاخان اعتراض کردند و طرح استیضاح وی را به‌خاطر نقض قانون اساسی و همین‌طور غصب اموال اقبال‌السلطنه ماکویی مطرح کردند.

– عباسقلی گلشاییان در خاطرات خود می‌گوید ما در جلسه‌ای با فرماندهان نظامی نشسته بودیم. آنها به ما گزارشی از مناطقی که توسط روس‌ها اشغال شده است، دادند. رضاشاه رو به فرماندهان نظامی پرسید آیا در این مناطقی که اشغال شده می‌توانیم اعمال حاکمیت کنیم؟ آنها گفتند نه، این مناطق اشغال شده است و ایشان در بعد از جواب نظامیان گفت آخر زمین‌هایم در این مناطق قرار دارد! گلشاییان می‌گوید ما با تعجب به یکدیگر نگاه کردیم که کشور اشغال شده است و رضاخان به فکر زمین‌های خودش است. اشغال ایران برایش مهم نیست، اشغال زمین‌ها برایش اهمیت بیشتری دارد.

– کشتن تیمورتاش وزیر دانشمند و وطن پرست دربار:
تیموتاش وزیر دربار عیسی صدیق را مأمور کرد تا به آمریکا سفر کرده و پس از مطالعه در «تأسیسات علمی دنیای جدید»، طرحی برای تأسیس دانشگاه در کشور به دولت تقدیم نماید. به دستور رضاشاه تیمورتاش زندانی و در زندان به او سم تزریق کردند و موثر نشد و با بالش او را خفه کردند.

– قتل عام مسجد گوهرشاد حرم امام رضا(ع):
به دستور رضاشاه مردمی که داخل مسجد گوهرشاد حرم امام رضا(ع) بودند را از همه طرف محاصره کرده و با تیربار حدود 1600 تن را قتل عام کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دیوانه درقفس

ويدئو/ ربع پهلوی ملعون

اعترافات مخالفان نظام درباره رضا ربع پهلوی

ويدئو/ فقدان شخصیت علمی وپختگی لازم رضا پهلوی برای رعبری جامعه اپوزسیون ازدیدگاه معاندان جمهوری اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.