سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سخنرانی امیرالمومنین ع در آستانه یکی از جنگ ها

سخنرانی امیرالمومنین ع در آستانه یکی از جنگ ها

1⃣ره آورد نماز 

مردم! (خواندن و اقامه نماز) را برعهده گيريد، و آن راحفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد، و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد، 《نماز دستوری  است كه در وقتهای خاص بر مومنان واجب گرديده است》، آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرانمی دهيد، آن هنگام كه از آنها پرسيدند: چه چيز شما را به دوزخ كشانده است؟ گفتند: 《ما از نمازگزاران نبوديم.》همانا نماز! گناهان را چونان برگهای پاييز فرو می ريزد، و غل و زنجير گناهان را از گردنها می گشايد، پيامبر اسلام (صل الله علیه و آله وسلم) نماز را به چشمه آب گرمی كه بر در سرای مردی جريان داشته باشد، تشبيه كرد، اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرك و آلودگی در بدن او نماند. همانا كسانی از مومنان حق نماز را شناختند كه زيور دنيا از نماز بازشان ندارد، و روشنایی چشمشان يعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان می فرمايد: 《مردانی هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا، و برپا داشتن نماز، و پرداخت زكات باز نمی دارد》 رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت، زيرا خداوند به او فرمود: 《خانواده خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش.》 پس پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم)

پی در پی خانواده خود را به نماز فرمان می داد، و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود.

2⃣ ارزش و ره آورد زكات

همانا پرداخت زكات با نماز، عامل نزديك شدن مسلمانان به خداست، پس آن كس كه زكات را با رضايت خاطر بپردازد. كفاره گناهان او می شود، بازدارنده و نگهدارنده انسان از آتش جهنم است، پس نبايد به آنچه پرداخته با نظر حسرت نگاه كند، و برای پرداخت زكات افسوس خورد، زيرا آن كس كه زكات را از روی رغبت نپردازد، و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنت پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) نادان است، و پاداش او اندك، و عمل او تباه و هميشه پشيمان خواهد بود.

3⃣ مسووليت ادای امانت

يكی ديگر از وظائف الهی، ادای امانت است، آن كس كه امانتها را نپردازد زيانكار است. امانت الهی را بر آسمانهای برافراشته، و زمينهای گسترده، و كوههای بپا داشته، عرضه كردند، كه از آنها بلندتر، بزرگتر، وسيع تر يافت نمی شود، اما نپذيرفتند اگر بنا بود كه چيزی به خاطر طول و عرض و توانمندی و سربلندی از پذيرفتن امانت سر باز زند آنان بودند، اما از كيفر الهی ترسيدند، و از عواقب تحمل امانت آگاهی داشتند، كه ناتوانتر از آنها آگاهی نداشت، و آن انسان است، كه خدا فرمود:《همانا انسان ستمكار نادان است.》

4⃣ دانش الهی

همانا بر خداوند سبحان پنهان نيست آنچه را كه بندگان در شب و روز انجام می دهند، كه دقيقا بر اعمال آنها آگاه است، و با علم خويش بر آنها احاطه دارد، اعضا شما مردم گواه او، و اندام شما سپاهيان او، و روان و جانتان جاسوسان او، و خلوتهای شما بر او آشكار است.

نهج_البلاغه، خطبه199

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سياست دروغين معاويه؛ بخشی از سخنرانی امیرالمومنین ع پس از جنگ صفین

بخشی از سخنرانی امیرالمومنین ع پس از جنگ صفین در شهر کوفه در سال ٣٨ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.