متأسفانه در موضوع سوریه و جبهه مقاومت فضای کاملاً بستهای را شاهدیم که فریادزنانه میگویم شبکهها و مستندسازی روسیه صدها قدم از ما جلوتر بوده است.
کارگردان و مستندسازی که وقتی نام عماد مغنیه میآید همه خواه ناخواه به تصاویر دیدهنشده از آرشیو حزبالله لبنان میرسند، پروژهای برونمرزی که ایمان گودرزی خودش با سرمایه شخصیاش راهی لبنان شد و این مستند را به سرانجام رساند.
این مستند درباره زندگی شهید عماد مغنیه فرمانده صاحبنام لبنانی است. در این مستند تصاویر بکر و دستاولی از آرشیو حزبالله لبنان در اختیار گروه مستندساز قرار گرفته است. در این مستند ضمن پرداختن به شخصیت شهید عماد مغنیه، تاریخچهای هم درباره لبنان و پیشرفت حزبالله لبنان از ابتدا تا امروز، بهخوبی برای مخاطبان بهتصویر کشیده شده است.
او نگاتیو را برای پاسخ به شبهات و ابهامات دفاع مقدس ساخت و برای تجلیل از اقتصاد مقاومتی، “از زمین خاکی” را به آنتن شبکه مستند رساند، مجموعهای 26قسمتی در حوزه اقتصاد مقاومتی ساخته شد و شعار سال «جهش تولید» را مدنظر قرار داد.
نمایی از برنامه “نگاتیو”
مجموعه “نگاتیو” به فصل سوم رسیده است و تا فصل ششم ادامه خواهد داشت. این مجموعه علاوه بر دفاع مقدس، به انقلاب اسلامی و شهدای ترور نیز میپردازد. هر قسمت از این مستندها 10 دقیقه است. محمدعلی صمدی بهعنوان پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس در برنامه حضور خواهد داشت و به سؤالات مطرحشده پاسخ خواهد داد،
به همین بهانه و البته شنیدن دغدغهها و گلایههای ایمان گودرزی مستندساز و کارگردان این مجموعهها رفتیم و البته او حرفهایی گفتنی درباره شهدای مدافع حرم و اتفاقات سوریه و جبهه مقاومت داشت که در ادامه میخوانید.
گفتوگو را با ایمان گودرزی درباره “نگاتیو” و سوژه این برنامه مستندگونه تلویزیونی آغاز کردیم که او چنین پاسخ داد: در چهلمین سال بزرگداشت دفاع مقدس، در اتاق فکرمان تصمیم گرفتیم از آرشیوهای خیلی خوبی که از حوزه دفاع مقدس و جنگ داریم استفاده کنیم، متأسفانه این آرشیوها چه پخششده و چه پخشنشده، خوب دیده نشده است. بازخوانی این تصاویر و آرشیوها یاد یکسری از عزیزان و اتفاقات و شهدای بزرگ را میتواند زنده کند.
پاسخ به شبهات و ابهامات
وی خاطرنشان کرد: در این فضا به برخی از آدمهای جنگ میپردازیم که بین ما زندگی میکنند؛ در این برنامه اشاره به افرادی داریم همچون سردار قاآنی که بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شدند، یا حاج علی فضلی، سردار محسن رضایی و آقای شمخانی که برخی از آنها همانهاییاند که در مسیرند و برخی هم از مسیر خارج شدهاند. ما اینها را دستمایه کار قرار دادیم و کنار نمایش این آرشیوها، تاریخی را از آن روزها بیان میکنیم تا به یکسری از ابهامات و شبهات پاسخ داده شود.
گودرزی درباره فصلهای برنامه “نگاتیو” تأکید کرد: فصل اول را با 28 قسمت شروع کردیم وقتی آرشیوها را پیدا کردیم و دکور خوبی که شکل و شمایلِ نگاتیو را به خودش گرفت فضا را برای ساخت فصلهای بعدی فراهم کرد، برنامهای که کارشناس برنامه، تصاویر آرشیوی را داخل دستگاه میگذارد و بنابر موضوعات مطرحشده آن آرشیوها، تاریخ را آنطور که بوده است مطرح میکند.
نخواستیم فقط آرشیو نشان دهیم
این مستندساز و کارگردان با اشاره به جزئیات این برنامه، گفت: نخواستیم صرفاً در این برنامه آرشیوِ دیدهنشده یا دیدهشده نشان دهیم بلکه خواستیم با نمایش این آرشیوها، جزئیات بیشتری از اتفاقات را در اختیار مخاطب قرار دهیم که چطور شد این عملیاتها و اتفاقات به وقوع پیوستند و حتی در فصل سوم به فکر ساخت فصلهای متعدد تا حداقل 6 فصل هستیم. بازخوردها به ما میگوید حرفهای جدید و اطلاعات دقیق انتقال پیدا کرده است و باید همین مسیر را با قدرت و دقت بیشتری ادامه دهیم.
وی درباره انتخاب نام “نگاتیو” برای این برنامه، افزود: نام این مستند را نگاتیو گذاشتیم چون فیلمهای آن موقع روی 8 یا 16 میلیمتری ضبط میشد. بازخوانی آنها مجدداً روی نگاتیو است؛ به همین دلیل نگاتیو گذاشتیم و گرافیک برنامهمان هم براساس نگاه نگاتیو است.
تلویزیون حمایت میکند
گودرزی در پاسخ به این سؤال که چقدر مستندسازان در تلویزیون مورد حمایت قرار میگیرند تا کارهای جدیدی ارائه دهند، تصریح کرد: دوستانی که کار کردند و سابقه خوبی برای تلویزیون دارند عمدتاً مشکلی برای کار جدید با رسانه ملّی و سازمانهای فرهنگی و هنری نداشته و ندارند و مورد حمایت هم قرار میگیرند؛ البته بستگی به آن سوژهها و نوع نگاهشان دارد و همچنین کلیشهای نباشد و روایت درستی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر منظورتان حمایت مالی است در این حوزه متأسفانه مشکل بودجه و دیر پرداختن اقساط داشتیم اما خوشبختانه بوده و این حمایتها کموبیش اتفاق افتاده است. در مورد بچههایی که تازه شروع کردند مورد حمایتهای صددرصدی قرار نمیگیرند. مشکلی روی بحث تولید نداریم اگر طرحهای خوبی باشد و تلویزیون و دستگاههای دیگر فرهنگی و هنری استقبال میکنند.
تیمبازیهایی که اجازه نمیدهند!
این مستندساز و کارگردان با اشاره به اینکه یکسری تیمبازیهایی متأسفانه نمیگذارند نگاههای جدید و اندیشههای بِکر و بدیع وارد ساخت برخی از کارها خصوصاً سوریه و اتفاقات جبهه مقاومت بیفتد، تأکید کرد: متأسفانه یکسری تیمبازیهایی در فضای فرهنگی میبینیم و فضا را بسته میگذارند و اجازه نمیدهند نگاههای جدید و بدیع وارد شوند.
گودرزی اضافه کرد: متأسفانه در موضوع سوریه و جبهه مقاومت فضای کاملاً بستهای را شاهدیم که هر مستندسازی در آن قرار بگیرد. فریادزنانه میگویم در حوزه جبهه مقاومت فضای کاملاً بستهای قرار دارد و حتی میتوانم بگویم روسیه چقدر در جبهه مقاومت بوده و جریان رسانهایاش خیلی قوی بوده و شبکهها و مستندسازی روسیه صدها قدم از ما جلوتر بوده است.
وی تأکید کرد: برای جا انداختن علل ورود کشورمان برای مقابله با تروریسم داعش و کمک به سوریه، نقد جدّی وارد است، بچههایی که رفتند و با جیب خودشان هزینه کردند تا این اتفاقات را بهشکل مستند نمایش دهند. متأسفانه کارهایی بهصورت شخصی هم پیش رفتند، این نگاه بسته اجازه نمیداد آنطور که باید و شاید دیده شود، کار دست یکسری از افراد بود و راه نمیدهند؛ بهعبارتی یا باید در داخل این گروهها باشید یا کار نکنید!
کارگردان مستند “عماد” تأکید کرد: این انحصارطلبیها لطمه زده است و نتوانستیم علل حمایتمان از کشور سوریه را به مردم انتقال دهیم و هنوز در بستر مخاطبینمان در کف جامعه سؤالات جدّی مطرح است و هنوز رسانه ما نتوانسته به این شبهات پاسخ دهد، هر موقع خواستیم در این زمینه کاری کنیم با فضای کاملاً بسته و مافیایی روبهرو شدیم؛ نمیخواهم نامی از کسی ببرم اما واقعاً رفتار انحصاریشان باعثِ شده است مفاهیم و اتفاقات مدافعان حرم مظلوم باقی بماند.
مستند میتواند استراتژی بسازد