سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آقای ربیعی! ریشه اصلی گرانی‌ها تحریم داخلی است نه تحریم خارجی

آقای ربیعی! ریشه اصلی گرانی‌ها تحریم داخلی است نه تحریم خارجی

سخنگوی دولت در حالی گفته است ریشه اصلی اکثر گرانی‌ها تحریم است که تحریم داخلی موجب دپو شدن میلیون‌ها تن کالا در گمرکات کشور شد و دولت همزمان با انتخابات آمریکا دستور‌ ترخیص آنها را صادر کرد!

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در مورد وضعیت قیمت‌ها در کشور گفت: روزانه قیمت کالاهای اساسی در اختیار اعضای دولت قرار می‌گیرد، از رنج مردم ما در رنجیم، در این شرایط که با محدودیت‌های زیاد ارزی رو‌به‌رو هستیم، با تمام قدرت در حال تلاش برای ایجاد ثبات در بازار هستیم و ریشه اصلی اکثر گرانی‌ها تحریم است.

صحبت ربیعی مبنی بر اینکه ریشه اصلی اکثر گرانی‌ها تحریم است، از جهتی درست است و آن «تحریم داخلی» است. پس از ماه‌ها دپوی میلیون‌ها تن کالای اساسی در گمرکات، دولت همزمان با انتخابات آمریکا، با برگزاری جلساتی، دستور ‌ترخیص آنها را صادر کرد!

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست گفت: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا بر اساس مصوبه ستاد، نزدیک به ۱۵۰ شهر و کلانشهر در حالت قرمز قرار دارند که تعطیلی‌های گسترده در آن شهرها ایجاد خواهد شد.

 وی اظهار داشت: این بدین معنا است که تعدادی بیکار و تعدادی با مشکلات و فشار اقتصادی و معیشتی رو‌به‌رو خواهند شد. رئیس‌جمهور؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرده تا پایان هفته برنامه‌ای برای کسانی که در این مدت بیکار می‌شوند تدوین کنند تا بعد از تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرایی شود. اگر مردم همراهی نکنند این تعطیلات فایده‌ای ندارد.

ربیعی با‌ اشاره به مصوبات هیئت دولت در هفته گذشته، گفت: دولت مصوب کرد که انجام تست تشخیص کرونا با تکیه بر تولید کیت‌های داخلی به ۱۰۰ هزار عدد در روز افزایش یابد و در مراکز دولتی رایگان صورت بگیرد. بیماران کرونایی که بستری می‌شوند، در صورت نداشتن دفترچه بیمه سلامت، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت بورس، اظهار داشت: رصد بازار سرمایه و حمایت از این بازار به‌صورت مداوم در دستور وزرای ذی‌ربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رئیس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است. تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: بانک مرکزی در این راستا به صندوق‌هایی که مدیریت آنها توسط بانک‌ها می‌باشد، افزایش سقف داد. سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های ثابت و سهامی ‌مختلف افزایش یافت؛ به طوری که در بانک‌ها از ۱۰هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوق‌ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان، شاهد این افزایش بودیم.

ربیعی ادامه داد: این تصمیم فرصت خوبی را به سرمایه‌گذاران جدید می‌دهد که با مراجعه به بانک‌ها و به‌صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سخنگوی سازمان انتقال خون اخیرا اعلام کرده که ذخائر خون کشور وضعیت مناسبی ندارند و با کمبود مواجه هستند. مراکز انتقال خون در بالاترین سطح، پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند و با توجه به نیاز برخی بیماران مانند تالاسمی ‌که مصرف‌کننده همیشگی خون هستند، از مردم درخواست می‌کنم سنت حسنه اهدای خون را بیشتر از قبل انجام دهند.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال اخلال برخی‌ها در بورس و عدم همراهی برخی حقوقی‌ها و حقیقی‌های پرقدرت بازار در اجرای مصوبات شورای عالی بورس، گفت: اخلال در بورس قطعا می‌تواند اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب شود. شورای عالی بورس دقت زیادی در این زمینه دارد که دامنه فعالیت جریان‌های مخل اقتصادی در بورس محدود شود و امکان فعالیت نداشته باشند.

ربیعی ادامه داد: اما درخصوص حقوقی‌ها، نکته مهمی‌که باید مورد توجه قرار گیرد، رابطه مکملی حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار سهام می‌باشد. فروش سهام در شرایطی که تقاضا زیاد است و برعکس خرید سهام در شرایطی که عرضه زیاد است توسط حقوقی‌ها، نمی‌تواند به‌عنوان اخلال مطرح شود. البته، عدم همکاری حقوقی‌ها در زمینه بازارگردانی مورد توجه بوده که اخیرا تعدادی از مدیرانی که همکاری لازم را نداشته و مقاومت می‌کردند، اخطار کتبی گرفته‌اند و با واکنش مناسب مشکل در حال کاهش است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها 80 میلیارد دلار ذخیره کرد

ایران یک شبکه مالی جهانی برای دور زدن تحریم‌ها دارد

هیل نشریه کنگره آمریکا: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

کنگره آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.