سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / کتاب گفتمان معاصر شماره ۶

کتاب گفتمان معاصر شماره ۶

آتش به اختیار کار فرهنگی و خودجوش و تمیز

درباره کتاب

گفتمان معاصر، عنوان سلسله‌نوشتارهایی است در تبیین کلیدی‌ترین مفاهیمی که مورد نیاز جامعه‌ی امروز ماست و در بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی مورد توجه یا اشاره قرار گرفته است. این نوشتارها بر آن است که ترسیمی جامع، مستند، کوتاه و ساختارمند در باب این مفاهیم ارائه دهد تا تفسیری متقن و معتبر از این مفاهیم، پیش روی اندیشه‌ورزان و فعالان جبهه فکری انقلاب اسلامی قرار داشته باشد.
یکی از خصوصیات ولایت فقیه به مثابه امتداد خط نبوت و امامت، استخراج و شکوفایی ظرفیت­ها و به تعبیر امیرالمومنین (ع) اثاره‌­ی عقول است، چرا که در اندیشه­‌ی اسلامی، مردم مانند معادن طلا و نقره‌­اند: «الناس معادنٌ کمعادن الذهب و الفضه پس فن­‌آوری استخراج و اکتشاف این معادن، در دست مربیان و رهبران جامعه‌ی اسلامی است. آتش‌به‌اختیار به معنای: کار­فرهنگیِ خودجوش و تمییز، یک راهبرد دائمی و اساسی و الگوی مطلوب مدیریت فرهنگی در جهت شکوفایی ظرفیتهای مردمی است. انقلاب اسلامی ایران از آن­جایی که ماهیتش فرهنگی است_ البته این به معنای تک بعدی بودن آن نیست، بلکه ابعادِ سیاسی، اقتصادی هم در آن ملحوظ است _  اساسا یک کارِ فرهنگیِ خودجوش و تمییز است. به همین خاطر آتش‌به ­اختیار را می­توان، یک راهبرد ضروری در پیدایی و همچنین در پایایی انقلاب دانست نه صرفا یک تاکتیکِ مقطعی و موقّت.
اهمیت این راهبردِ دائمی در گامِ­‌دوم انقلاب، با تأمل در بیانیه­‌ی گام­ِ‌دوم، مشهود است؛ «انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند» یکی از اجزای «نظریه‌­ی نظامِ­‌انقلابی»، «جوشش انقلابی» است و به نظر می­رسد، یکی از لوازمِ «جوشش انقلابی» همان «آتش‌به‌­اختیار» است که نه تنها ناسخ و ناقضِ نظم‌­ِسیاسی و اجتماعی موجود نیست بلکه ضامن و مکملِ آن است. جوششی هدفمند، اندیشه‌­بنیان و بن­‌بست‌شکن که خُلَل و فُرَجِ جامعه‌­ی ولایی را به خوبی پوشش میدهد. و پیوستگی حداکثریِ نظام امت-امامت را تامین می­کند.
به همین خاطر، بازخوانیِ و نصب­‌العین قرار دادنِ فرمانِ آتش‌به‌­اختیار، برای جوانِ مومنِ انقلابی، ضروری می­نماید، مخصوصاً اینکه علی­رغم وضوح این فرمانِ­‌روشن؛ درک­ها و تلقی­های نادرستی از این مفهوم، در فضای نخبگانی و توده­ای صورت گرفت. لذا یک گفتار از کتابچه‌­های گفتمان­‌معاصر، به تبیین این مقوله اختصاص یافت.
بعد از چاپ پنج عنوان کتابچه گفتمان معاصر توسط انتشارات انقلاب اسلامی، گفتمان 6 با عنوان «آتش­‌به­‌اختیار کارخودجوشِ فرهنگی­ تمیز» منتشر شد. این کتابچه حاوی 10 سرفصل زیر میباشد.
1. طرح مسئله
2. چیستی آتش­‌به­‌اختیار
3. ضرورت راهبردِ آتش­‌به­‌اختیار
4. فلسفه‌­ی استفاده از تعابیر نظامی در عرصه­‌ی فرهنگ
5. چراییِ طرح مفهوم آتش­‌به­‌اختیار
6. مرزشناسی آتش­به­اختیار
7. مخاطبِ آتش­‌به­‌اختیار
8. یک آسیب در فرهنگ سیاسی ما
9. چند مصداق آتش­‌به­‌اختیار
10. آتش­‌به­‌اختیار در کلام امام خمینی(ره)

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا می‌گوییم «مرگ بر آمریکا»؟

هادی حکیمیان نویسنده کتاب اسپاگتی با سس قرمز

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

سلمی نمین در مراسم رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.