سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ایجاد یک میلیون شغل در یک سال و آغاز ساخت 2/6 میلیون مسکن ملی در دولت سیزدهم

ایجاد یک میلیون شغل در یک سال و آغاز ساخت 2/6 میلیون مسکن ملی در دولت سیزدهم

در پی اظهارنظر یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درخصوص میزان اشتغال ایجادی و ساخت مسکن ملی در دولت سیزدهم، وزارتخانه‌های کار و راه بر ایجاد یک میلیون شغل و آغاز ساخت دو میلیون و 600 هزار مسکن ملی در این دولت تاکید کردند.
در پی اظهارنظر یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درخصوص میزان اشتغال ایجادی دولت سیزدهم در مناظره دوشنبه شب، محمود کریمی بیرانوند؛ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در صفحه شخصی خود، با استناد به گزارش مراکز رسمی آماری، ثبت کمترین میزان نرخ بیکاری در دهه‌های گذشته،‌ ایجاد خالص اشتغال ۷۷۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۲، ثبت بیش از ۹۰۰ هزار کد بیمه جدید در سال گذشته و ایجاد یک میلیون شغل جدید و صحت‌سنجی شده در سامانه رصد اشتغال وزارت کار بر اساس کد ملی را از جمله دستاوردهای حوزه اشتغال در دولت مردمی سیزدهم را عنوان کرده است.
وی به گزارش بانک جهانی اشاره و اعلام کرده است طی سال‌های اخیر نرخ بیکاری ترکیه همواره از ایران کمتر بوده ولی در دولت شهید رئیسی نرخ بیکاری ایران از ترکیه کمتر شده و روند کاهشی داشته است.
اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش بیکاری
گفتنی است، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در راستای کاهش نرخ بیکاری، اعطای تسهیلات اشتغال بوده که در این راستا از محل تبصره ۱۸ طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تسهیلات اشتغالزا به ۸۳۰۰ واحد تولیدی پرداخت شده است. همچنین افزایش تولید و فروش نفت و وصول درآمدهای آن، افزایش تولید و صادرات غیرنفتی، آغاز ساخت دو میلیون و 600 هزار مسکن ملی، احیای نزدیک به 9 هزار واحد اقتصادی، افزایش کشت گندم و…، موجب ایجاد رشد و رونق اقتصادی شده و در نتیجه بیکاری را کاهش داده است.
اگر صنایع دانش‌بنیان همچون هسته‌ای، فضائی، نانو و امثالهم که همه عرصه‌های صنعتی، کشاورزی، پزشکی، مخابراتی، مسکن‌سازی و… را دچار تحول بنیادین می‌کند به پیشران تبدیل شود؛ نه تنها مشکل بیکاری رفع می‌شود بلکه کیفیت اشتغال، بخصوص برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، افزایش خواهد یافت و ثروت کشور و مردم، جهش خواهد کرد.
بر اساس آمارها نرخ بیکاری از 9 و شش دهم درصد در ابتدای دولت سیزدهم به هفت و شش دهم درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده که کمترین میزان نرخ بیکاری در سال‌های اخیر بوده و وعده تولید
یک میلیون شغل در سال به تحقق بسیار نزدیک شد و نرخ بیکاری در هفت استان کشور به زیر هفت درصد رسیده است.
نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم‌ از 12 و نیم درصد در پاییز ١٤٠١ به‌ ۱۱ و چهار دهم درصد در پاییز ١٤٠٢ کاهش‌ یافته‌ است.‌ آمار اشتغال ایجادی کشور بر مبنای اطلاعات سامانه ملی رصد اشتغال از ابتدای سال ١٤٠٢ تا اسفندماه معادل ۹۰۵ هزار و ۷۸۳ نفر بوده است.
از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۶ هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده که نسبت به دو سال پایانی دولت دوازدهم رشد ۵۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.
آغاز ساخت 6/2 میلیون مسکن ملی
همچنین وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به ابهام مطرح شده از سوی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره وعده ساخت مسکن در مناظره دوشنبه شب اعلام کرد: فرآیند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد فراتر رفته است که تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، شهیدجمهور با عزم و اراده جدی خود ۱۷ جلسه شورای عالی مسکن را در دولت سیزدهم برگزار کرد که برگزاری این تعداد شورای مسکن در دولت‌های گذشته بی‌سابقه است. از دیگر اقدامات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تامین زمین به مساحت بالغ بر ۴۸ هزار هکتار و به ظرفیت احداث یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی در مناطق شهری کشور است.
گفتنی است، نهضت ملی مسکن، حدود یک‌سال پس از روی کار آمدن آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، آغاز شد. در آن یک‌سال انواع سنگ‌اندازی‌ها بخصوص در تحویل زمین‌های دولتی و تسهیلات بانکی، شروع ساخت مسکن‌ها را به تعویق انداخت اما دولت سیزدهم ناامید نشد و با تلاش خستگی‌ناپذیر در طول دو سال، دو میلیون و 600 هزار واحد را آغاز کرده و این نشان می‌دهد ساخت یک میلیون مسکن یا حتی بیشتر در سال، شدنی است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دولتی که تحویل رئیسی شد؛ به روایت اصلاح طلبان/ رئیسی، دولت را از کجا به کجا رساند؟

روزنامه زنجیره‌ای هم‌میهن

میراث پربار شهید رئیسی برای دولت آینده

دولت سیزدهم پس از هشت سال معطل نگه داشتن کشور به امید برجام، روی کار آمد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.