سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / مردم باید قید خانه‌دارشدن در دولت اصلاح‌طلبان را بزنند

مردم باید قید خانه‌دارشدن در دولت اصلاح‌طلبان را بزنند

مسعود پزشکیان؛ کاندیدای اصلاح‌طلبان، از جریانی به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمده که گزینه اولشان عباس آخوندی؛ عامل دو جهش قیمت مسکن در طول 30 سال گذشته بوده و با توجه به حضور این فرد و همراه همیشگی او، حسین عبده تبریزی، در ستاد انتخاباتی نامزد اصلاح‌طلب، در صورت رأی‌آوری این جریان، مردم باید قید خانه‌دار شدن در دولت اصلاح‌طلبان را بزنند.
مسعود پزشکیان؛ نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری که در گذشته وزیر بهداشت بوده، پیش از این با انتقاد از طرح‌های مسکنی مهر و نهضت ملی مسکن، گفته بود: مشکل اساسی ما با ساخت این تعداد مسکن حل نمی‌شود. آن همه پول و امکانات به دست احمدی‌نژاد آمد اما نتوانست دو میلیون مسکن را تا آخر بسازد، بقیه‌اش را دولت روحانی انجام داد(!) و هنوز هم تتمه‌اش مانده است. چطور می‌خواهند در هر سال یک میلیون مسکن بسازند؟ اصلاً مصالحش را دارند و جایگاهش را مشخص کرده‌اند؟
او افزوده بود: ما قانون‌گذاران، سیاستمداران و حاکمان باید سیاستی را برای حل این مشکل در نظر داشته باشیم. رئیس‌جمهور محترم قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که عملاً غیرممکن است اما می‌شود حداقل تلاش کرد به آن سمت برویم اما متأسفانه این تلاش را نمی‌بینیم.
حالا باید ببینیم پزشکیان که از طرح مسکن مهر و نهضت ملی مسکن انتقاد کرده چه راهکارهایی برای خانه‌دار کردن مردم دارد. او اگر چه در مقطعی از قانون مالیات بر عایدی سرمایه دفاع کرد اما در مواضع انتخاباتی اخیر نشان داده است که همچون سایر حوزه‌ها برنامه و ایده‌ای برای مسکن هم ندارد و کار را به کارشناسان خواهد سپرد.
پزشکیان مورد حمایت جریانی است که عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی و عامل هشت برابر شدن قیمت مسکن در دولت روحانی و مفتخر به نساختن مسکن مهر، گزینه اولش بوده و بیم آن می‌رود که در مسند ریاست جمهوری از راهکارهای مسکنی آخوندی استفاده کند و به کابوس مردم تبدیل شود.
عامل جهش مسکن در 2 دوره
گفتنی است، قیمت مسکن از همان ابتدای دولت روحانی به دلیل مخالفت عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی با ادامه طرح مسکن مهر، رشد شدیدی داشت به‌طوری که از سال 92 تا 1400 بیش از هشت برابر شد. آخوندی این طرح را مزخرف خواند اما خودش هیچ راهکار بدردبخوری برای خانه‌دار شدن مردم نداشت.
این مسئله که موجب انتقاد شدید مردم شده و کلیت دولت وقت را زیر سؤال برده بود بالاخره موجب اعتراض در درون دولت روحانی هم شد و اگرچه نهایتاً عباس آخوندی در مهرماه 1397 مجبور به استعفا شد اما آثار سیاست‌های او تا همین الان‌‌گریبان‌گیر مستاجران بی‌مسکن و مالکان بدمسکن است که نمی‌توانند صاحب خانه مناسب شوند.
آخوندی در سال‌های 72 تا 76 هم وزیر مسکن و شهرسازی بود که طبق آمار رسمی، در آن دوره هم قیمت مسکن جهش سه برابری داشت. در واقع او عامل دو جهش قیمتی مسکن در 30 سال اخیر است. بررسی متوسط قیمت مسکن از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، بیشترین افزایش قیمت مربوط به دولت‌های ‌هاشمی و روحانی و با یک وزیر مشترک (آخوندی) بوده است.
کارشناس مسکن اصلاح‌طلبان!
وقتی پزشکیان می‌گوید کار مسکن را به کارشناسان واگذار می‌کند؛ با توجه به نقش و جایگاه عباس آخوندی در جریان اصلاح‌طلب و همچنین دیدار خصوصی آخوندی و پزشکیان پس از اعلان اسامی کاندیداها و حمایت آخوندی از پزشکیان، در صورت رأی‌آوری کاندیدای اصلاح‌طلبان و روی کار آمدن دولت اصلاح‌طلبان، مردم باید قید خانه‌دار شدن خود و فرزندانشان را بزنند؛ چرا که در دولت اصلاح‌طلبان عباس آخوندی یا فرد مورد نظر و همفکر او وزیر راه و شهرسازی خواهد شد. عباس آخوندی به صراحت گفته بود که افتخار می‌کنم که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم و بی‌عملی و ترک فعل او، موجب ناامیدی مردم از خانه‌دار شدن شد.
 کارنامه شریک عباس آخوندی
چند روز قبل حسین عبده تبریزی؛ شریک و همراه قدیمی عباس آخوندی به عنوان مشاور دست راست پزشکیان در میزگرد تلويزيونی شرکت کرد. این در حالی است که فرشید ایلاتی؛ کارشناس مسکن درباره عبده تبریزی و آخوندی گفته است: عباس آخوندی به همراه پسرش که جانورشناس است و مشاورش عبده تبریزی، با هم کار ساخت و ساز انجام می‌دهند.
او با بیان اینکه اهمال آخوندی در مسکن مهر، زمینه طلاق بسیاری از خانواده‌ها را رقم زد، افزود: خیلی از پیمانکاران وقتی آخوندی به مسکن مهر گفت مزخرف، پروژه‌ها را رها کردند. عباس آخوندی از افراد پشت پرده بانک اقتصاد نوین است و این روند همچنان ادامه دارد.
گفتنی است، عبده تبریزی در اواخر دوره ریاست جمهوری خاتمی دبیرکل بورس تهران بود؛ دوره‌ای که به گفته صاحبنظران با ایجاد حباب عمدی در بورس، ضربه بزرگی به سهامداران و بازار سرمایه وارد شد. او در دهه 80 بانک اقتصاد نوین را تأسیس کرد و دو سال رئیس هیئت‌مدیره این بانک بود؛ بانکی که همچون سایر بانک‌های خصوصی با پشتوانه قدرت خلق پول و ورود به بازار دارایی‌ها، روی قیمت ملک در کل کشور تاثیرگذار بود. او در حالی درباره تورم صحبت می‌کند که خودش و بانکش روی یکی از پیشران‌های تورم؛ یعنی مسکن، تأثیرگذاری قابل توجه داشتند.
ضرورت ادامه مسیر دولت سیزدهم
دولت سیزدهم با پیگیری ویژه آیت‌الله رئیسی در 16 جلسه شورای عالی مسکن، ساخت دو میلیون و 630 هزار واحد را با وجود سنگ‌اندازی‌ها در تأمین زمین و تسهیلات آغاز کرده و 550 هزار واحد را تحویل داده است و قطعاً با افزایش عرضه این واحدها و زمین رایگان و تسهیلات ارزان از یک طرف و کنترل بازار ارز و نرخ تورم و برخورد با قیمت‌سازی مشاوران املاک و سکوهای اینترنتی (که همواره عامل افزایش قیمت در برخی مناطق تهران؛ بدون وجود تقاضا و افزایش نرخ ارز هستند) قیمت مسکن مهار شده و مردم صاحب مسکن مناسب خواهند شد.
طرح مسکنی شهید رئیسی، مردم را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد و نقش زیادی در کاهش تورم مسکن داشت. ادامه این طرح و افزایش عرضه زمین رایگان به مردم برای خانه‌سازی، مورد تأکید کاندیداهای جبهه انقلاب قرار گرفته است و امید است که با همت دولت انقلابی بعد، خانه‌دار شدن محقق شود. این موضوع امیدهای زیادی در دل مردم به‌ویژه مستأجران زنده کرده است که روزی صاحب‌خانه شوند، اما به نظر می‌رسد در صورت پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلبان و به تعبیری، تشکیل دولت سوم حسن روحانی با حضور افرادی مثل عباس آخوندی، دوباره به دوره نساختن و جهش‌های قیمتی مسکن بازمی‌گردیم و امید مردم برای خانه‌دار شدن ناامید خواهد شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

همه جزئیات درباره اخراج محمد فاضلی از دانشگاه

مسعود پزشکیان و همراهان غربگدای مفلس

۶.۵ میلیون نفر در دولت سیزدهم از فقر نجات یافتند

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.