سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / سلیمانی و رئیسی؛ دو شهیدی که شاخص انتخاب مردمند

سلیمانی و رئیسی؛ دو شهیدی که شاخص انتخاب مردمند

فرمایشات امیرالمؤمنین علیه‌السلام میزان مسئولان نظام اسلامی است که می‌توان به واسطه آن از یک سو رفتار مسئولان را سنجید و از دیگر سو در انتخاب مسئول اصلح از آن بهره گرفت. شهیدان سلیمانی و رئیسی اشتراک‌هایی داشتند، لذا محبوب دل‌ها شدند.

نامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر یکی از میراث‌های گرانسنگ و ماندگار شیعه است. امام در این نامه به مهم‌ترین شاخصه‌های مسئولان نظام اشاره می‌کنند و در واقع می‌توان گفت این نامه، آیین حکمرانی اسلامی است. مضمون این نامه بیشتر در مورد چگونگی رفتار حکومت و مسئولان حکومتی با شهروندان مسلمان و غیرمسلمان و وظایف حکومت برای آبادانی مملکت و شکوفایی جامعه است.

بنابراین نامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام تراز مسئولان نظام اسلامی است که می‌توان به واسطه آن از یک سو رفتار مسئولان را مورد سنجش قرار داد و از دیگر سو در انتخاب مسئول تراز اسلام از آن بهره گرفت. به عنوان نمونه در فرازی از این فرمایش می‌خوانیم «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ؛ یعنی رحمت، محبت و لطف به مردم را پوشش قلب خودت قرار بده.»

قلب مرکز ایمان و مرکز مهر و محبت هر انسانی است. وقتی امام می‌فرماید رحمت، محبت و لطف به مردم را برای قلب خود پوشش قرار بده، یعنی با ایمان کامل، سراسر وجودت را اینگونه قرار بده. فرد مسئولی که دارای چنین ویژگی باشد، به طور قطع در اعمال و کردار او نمایان می‌شود و همگان این حس ملاطفت را احساس می‌کنند.

 امام خمینی (ره) اولین چهره‌ی سیاسی پس از استقرار جمهوری اسلامی در جامه عمل پوشاندن به این آموزه‌های علوی بود. روح صفا و صداقت و مهربانی امام با مردم و زاویه داشتن نسبت قشر اعیانی و کاخ‌نشنیان کاملاً نمایان بود. همین رفتارهای امام تأثیر عمیقی در روح و جان برخی مسئولان نظام می‌گذاشت و سبب رشد بیشتر آنها می‌شد که از جمله آنها مقام معظم رهبری بود. وقتی به دیده انصاف به رفتارهای رهبر انقلاب در قبال مردم به ویژه اهل فرهنگ نگاه کنیم، از اولین خصیصه‌هایی که در ایشان برای مخاطبان جلب توجه می‌کند، تواضع و ملاطفت همراه با روحیه‌ای پدرانه است. همین خصلت‌ها سبب گرد آمدن اقشار مختلف جامعه حول ایشان شده است.

اگر بخواهیم به صورت مصداقی به دیگر چهره‌های سیاسی با شاخصه‌های علوی اشاره کنیم،‌ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید خدمت آیت الله رئیسی بودند.

این دو شهید بزرگوار در خصلت‌هایی مثل تواضع، مهرورزی، محبت و دلسوزی نسبت به مردم مشترک بودند و لذا محبوب دل‌ها شدند و نامشان تا ابد در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.

در آیه۹۶ سوره مریم می‌خوانیم «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا»؛‌ یعنی قطعاً کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، به زودی [خدای] رحمان برای آنان [در دل‌ها] محبتی قرار خواهد داد.»

جالب است که تمام این چهره‌های موفق سیاسی اهل مطالعه‌ی قرآن و نهج‌البلاغه به ویژه نامه امیر مؤمنان به مالک اشتر بودند و به مناسبت‌های مختلف از آن یاد می‌کردند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در ایام منتهی به انتخابات، مردم به آن دست از مسئولانی گرایش یابند که ضمن داشتن این روحیه‌های آسمانی، آشنا به امور اجرایی نیز باشند و جمع بین تخصص و تدین را مدنظر خود قرار دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طرح / به یاد شهید حسین امیرعبداللهیان

نابودی اسرائیل غاصب صهیونیستی

شاهد تحقق استراتژی ژنرال سلیمانی هستیم

آلون بن دیوید تحلیل‌گر اسرائیل، بعد از چهار سال از ترور ژنرال سلیمانی شاهد تحقق راهبرد او علیه اسرائیل هستیم،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.