سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / ۱۷ نوشیدنی‌ مناسب برای دفع سنگ کلیه

۱۷ نوشیدنی‌ مناسب برای دفع سنگ کلیه

استفاده از انواع نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر این مشکل خلاص شوید و درد و ناراحتی کمتری را تجربه کنید.

نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های گیاهی برای دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه به تجمع رسوبات در کلیه گفته می‌شود که معمولا با مصرف مایعات و نوشیدنی‌های مفید از طریق ادرار دفع می‌شوند. اما برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم و کدام نوشیدنی‌ها موثرتر هستند؟ در ادامه به ۱۷ نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه اشاره شده است.

۱- آب

بهتر است در همین ابتدا بدانید که آب یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌ها برای افراد مبتلا به سنگ کلیه است.

هیدراته کردن بدن یک راهکار موثر برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه است. اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، باید آنقدر آب بنوشید که ادرار شما همیشه رنگ روشنی داشته باشد. تیره بودن رنگ ادرار نشان می‌دهد که بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد. از آن جایی که املاح آب و سنگ کلیه رابطه مستقیمی با هم دارند، بهتر است برای جلوگیری از سنگ کلیه حتما از آب تصفیه شده یا جوشیده شده استفاده کنید.

۲- سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است و از همین رو مصرف این سرکه موجب نرم شدن سنگ‌های موجود در کلیه می‌شود و تجزیه شدن آن‌ها کمک می‌کند. برای درمان سنگ کلیه می‌توانید یک تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید و بنوشید. مصرف سرکه به بهبود هضم کمک می‌کند و مانع ایجاد سنگ‌های جدید در کلیه نیز می‌شود.

 

۳- ماءالشعیر

آبجو یا ماءالشعیر بهترین نوشیدنی برای کلیه است که از تخمیر دانه جو تهیه می‌شود و مقدار ویتامین B فراوانی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص این نوشیدنی درمان سنگ کلیه است. آبجو خاصیت قلیایی دارد و از ایجاد سنگ در کلیه جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود تا سنگ کلیه راحت‌تر از بدن دفع شود. جالب است بدانید که این نوشیدنی سنگ‌ها را در خود حل می‌کند و از همین رو نقش مهمی بر درمان سنگ کلیه دارد.

۴- آب مرکبات

مصرف آب مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و گریپ فروت نیز موجب می‌شود تا به راحتی از شر سنگ کلیه خلاص شوید. مرکبات حاوی سیترات هستند و از همین رو به تجزیه کلسیم در کلیه‌ها کمک می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب همراه با آب لیمو ترش تازه یا مقداری آب پرتقال برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید است.

۵- آب زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان و ماده ضد التهاب است که مصرف آن می‌تواند خطر عفونت کلیه را کاهش دهد. مصرف آب زغال اخته به جذب و پاکسازی سموم و مواد زائد موجود در کلیه‌ها کمک می‌کند و با جذب اگزالات و کاهش جذب کلسیم در روده مانع ایجاد سنگ کلیه می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه موجب بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود و از همین رو فواید زیادی برای سلامت کلیه دارد. برای تهیه آب زغال اخته باید هسته آن را جدا کنید و سپس میوه را در مخلوط کن میکس کنید.

۶- شیر زردچوبه

زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای کاهش التهاب در بدن است و از همین رو مصرف آن فواید زیادی برای بهبود عملکرد کلیه‌ها دارد. مصرف زردچوبه موجب کاهش فشار خون می‌شود و یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که موجب بروز ناراحتی‌های کلیه می‌شود، فشار خون بالا است. برای درمان سنگ کلیه و همچنین سلامت کلیه‌ها می‌توانید نصف قاشق زردچوبه را با یک لیوان شیر و مقداری عسل ترکیب کنید و شب‌ها بنوشید.

۷- چای

چای خاصیت ادرارآور دارد و از همین رو مصرف آن به دفع سموم کلیه کمک می‌کند. از طرف دیگر مصرف زیاد چای به دلیل افزایش حجم ادرار موجب کم آبی بدن می‌شود و از همین رو بعد از مصرف چای باید از مقدار آب بیشتری استفاده کنید. چای سرشار از کافئین است و کافئین به دفع کلسیم در بدن کمک می‌کند. برای درمان سنگ کلیه بهتر است روزانه از چند فنجان چای کمرنگ استفاده کنید.

۸- آب چغندر

چغندر یا همان لبو آنتی اکسیدان زیادی دارد و از همین رو مصرف آن موجب پاکسازی کلیه‌ها می‌شود. نوشیدن آب چغندر موجب افزایش میزان اسیدیته موجود در ادرار می‌شود و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

۹- دمنوش برگ توت فرنگی

برگ توت فرنگی بهترین دمنوش برای کلیه و یک درمان فوق العاده موثر برای دفع سنگ کلیه است. برای درمان این مشکل باید ۲۰ گرم برگ توت فرنگی را با حدود نیم لیتر آب ترکیب کنید و روی حرارت بجوشانید. بعد از ۳ تا ۴ دقیقه می‌توانید این دمنوش را میل کنید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید هر ۵ ساعت یک بار از این دمنوش استفاده کنید.

۱۰- دمنوش برگ پنیرک

برگ پنیرک خاصیت نرم کننده دارد و از همین رو مصرف دمنوش آن به از بین بردن سنگ کلیه کمک می‌کند. برای درمان سنگ کلیه می‌توانید ۱۰۰ گرم از برگ پنیرک را در یک و نیم لیتر آب بجوشانید و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه این دمنوش را صاف کنید و در لیوان بریزید. این نوشیدنی باید قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

۱۱- آب هندوانه

هندوانه سرشار از آب و پتاسیم است و از همین رو یکی از آبمیوه‌های مفید برای دفع سنگ کلیه است. مصرف این نوشیدنی به دفع راحت‌تر سنگ کلیه کمک می‌کند و موجب افزایش حجم ادرار می‌شود و خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در این میوه نیز موجب کوچک شدن سنگ‌های موجود در کلیه می‌شود.

۱۲- دمنوش یا آب ریحان

ریحان سرشار از اسید سیتریک است و از همین رو مصرف آب ریحان به تجزیه سنگ کلیه و کاهش درد کلیه‌ها کمک می‌کند. نوشیدن آب ریحان به کاهش التهاب کلیه کمک می‌کند و برای سلامت کلیه‌ها نیز مفید است. اگر تهیه آب ریحان برایتان مشکل است، می‌توانید از دمنوش ریحان استفاده کنید. برای این کار باید برگ‌های تازه یا خشک ریحان را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. در ادامه قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود. روزانه چند فنجان از این دمنوش بنوشید تا سنگ کلیه شما درمان شود. به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید بیشتر از ۶ هفته از دمنوش یا آب ریحان استفاده کنید، زیرا این کار موجب کاهش قند خون، کاهش فشار خون و افزایش خطر خونریزی در بدن می‌شود.

۱۳- آب کرفس

کرفس مفیدترین نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه و دفع سموم در بدن است و مصرف آن خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. مصرف آب یک یا چند ساقه کرفس به صورت روزانه به سم زدایی کلیه‌ها و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک می‌کند.

۱۴- آب انار

آب انار بهترین نوشیدنی برای بهبود عملکرد کلیه‌ها است که به دفع سنگ کلیه نیز کمک می‌کند. مصرف آب انار موجب بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود و با افزایش اسیدیته ادرار، خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

۱۵- دمنوش زنجبیل

زنجبیل فواید زیادی برای پاکسازی کلیه‌ها دارد. مصرف دمنوش زنجبیل موجب افزایش حجم ادرار می‌شود و به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید یک تکه زنجبیل را در قوری بیندازید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. قوری را برای ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود.

۱۶- چای سبز

چای سبز یکی دیگر از انواع نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه است که شکل کریستال‌های اگزالات کلسیم را تغییر می‌دهد و از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کند. مصرف چای سبز موجب دفع راحت‌تر سنگ کلیه می‌شود و برای سلامت کلیه‌ها نیز مفید است.

۱۷- دمنوش گزنه

دمنوش گزنه دشمن سنگ کلیه است و از زمان‌های قدیم برای کاهش التهاب کلیه‌ها و همچنین پاکسازی کلیه‌ها استفاده می‌شود. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن به دفع راحت‌تر سنگ کلیه کمک می‌کند.

در این مقاله به مورد از بهترین انواع نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه اشاره شده است. به خاطر داشته باشید که برای درمان سنگ کلیه باید بیشتر از حالت معمول آب و نوشیدنی‌های مفید مصرف کنید و با گنجاندن مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد کلیه و جلوگیری از بروز عفونت و آسیب به کلیه کمک کنید. اگر تجربه استفاده از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های موثر برای درمان سنگ کلیه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آب به کدام آسیاب می‌ریزید؟

غربگدا های مفلس داخلی

خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید

فوق تخصص طب اورژانس، با اشاره به گرم شدن هوا و پیشگیری از گرمازدگی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.