سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / نگاه ویژه شهید رئیسی سبب رونق صنعت فضایی شد

نگاه ویژه شهید رئیسی سبب رونق صنعت فضایی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در دولت قبل دستور عدم پرتاب ماهواره‌ها صادر می‌شد، گفت: رئیس جمهور شهید پرتاب ماهواره را پشتوانه دیپلماسی می‌دانست و معتقد بود پرتاب هر ماهواره‌ای سبب تولید قدرت و ثروت می‌شود و از صنعت فضایی پشتیبانی می‌کرد.

: عیسی زارع‌پور صبح روز (یکشنبه ۲۰ خرداد) در مراسم گردهمایی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی برای پاسداشت زحمات شهید جمهور آیت‌الله رئیسی، اظهار داشت: داغ از دست دادن رئیس جمهور را تسلیت می‌گویم و هر چقدر که می‌گذرد بیشتر جای خالی او را احساس می‌کنیم و هنوز خیلی مانده تا باور کنیم که رئیس جمهور دیگر در کنار ما نیست.

چه کسانی به دلیل ناراحتی غربی‌ها دستور عدم پرتاب ماهواره را می‌دادند

وی با تاکید بر اینکه اگر توجه و نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی نبود حوزه فضایی آن‌قدر پیشرفت نمی‌کرد، افزود: در دولت قبل به حوزه فضایی توجه نمی‌شد و وقتی ماهواره بر ماهواره‌بر سوار می‌شد تا پرتاب شود، دستور عدم پرتاب می‌آمد. پروژه (شریف) دوستی سال ۹۲ تحویل سازمان فضایی شد، اما سه سال طول کشید که تا ماهواره پرتاب شود؛ حتی در سمنان آزمایش‌های سازگاری و مونتاژ انجام شد، اما در لحظات آخر فرمان عقبگرد صادر شد. در این وضعیت رمقی برای تیم سازنده می‌ماند؟

وزیر ارتباطات تصریح کرد: آنها نمی‌خواستند کسی در آن سوی مرزهای کشور ناراحت شود. ماهواره دوباره برگشت به سوله و خاک خورد و بعد از ۲ سال دوباره تست شد و در نهایت نیز پرتاب موفقیت‌آمیزی انجام نشد؛ ما دوره این‌چنینی در کشور داشتیم و کشور یک دهه عقب افتاد.

زارع‌پور تصریح کرد: از این فضا رسیدیم به دوره‌ای که شهید رئیسی کار خود را آغاز کرد. یادم نمی‌رود در روزهای نخست آغاز به کار در وزارت ارتباطات برنامه‌ای را به آقای رئیسی ارائه دادم که به نخبگان توجه ویژه‌تری شود؛ به همین دلیل با همراهی ایشان از دستاوردهای فضایی در نقاط دوردست ۶ ساعت بازدید داشتیم. اگر می‌گوییم که رئیس جمهور پای کار بودند به این دلیل است که جلوه کارهای وی را از نزدیک دیدیم.

وی تاکید کرد: پس از این بازدید و بعد از ۱۱ سال شورای عالی فضایی به ریاست شهید رئیسی احیا شد. نقطه شروع فعالیت فضایی کشور همان جلسه‌ای بود که آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

شهید رئیسی: هر ماهواره‌ای که پرتاب می‌شود تولید قدرت و ثروت می‌کند

وزیر ارتباطات ادامه داد: از زمانی که حوزه فضایی را به خواست بیگانگان گره زده بودند به اینجا رسیدیم؛ به طوری که دی ماه ۱۴۰۰ که نخستین پرتاب قرار بود، انجام شود در جلسه هیات دولت به رئیس جمهور گفتم که برای ما دعا کنند. صبح همان روز برای پیگیری نتیجه پرتاب با من تماس گرفتند و همیشه این کار را می‌کردند.

زارع‌پور اظهار داشت: رئیس جمهور شهید پرتاب ماهواره را پشتوانه دیپلماسی خود می‌دانست و می‌گفت هر ماهواره‌ای که پرتاب می‌شود تولید قدرت و ثروت می‌کند. هر زمان که درباره کار فضایی نزد شهید جمهور می‌رفتم کاملاً پشتیبانی می‌کرد.

اکنون ۱۰ ماهواره در دست ساخت است

وی با بیان اینکه با نگاه ویژه‌ای که در دولت سیزدهم وجود داشت، اتفاقات بسیار خوبی در صنعت فضایی رخ داد، افزود: اکنون ۱۰ ماهواره در دست ساخت داریم که در ۲ سال ۱۰ پرتاب داخلی و ۲ پرتاب بین‌المللی داشتیم. تعداد پرتاب‌هایی که در کمتر از ۳ سال رخ داده، معادل ۳ دولت پیش از دولت سیزدهم است.

وزیر ارتباطات اعلام کرد: چند پرتاب نیز پیش‌بینی شده و پرتاب‌های متعددی در امسال انجام خواهد شد تا این مسیر پرافتخار ادامه پیدا کند و دستیابی به مدار لئو را تثبیت کنیم.

ساخت منظومه فضایی و امضای هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی

زارع‌پور خاطرنشان کرد: در حوزه ایجاد پایگاه فضایی، زمینی بود که ۱۰ سال خاک می‌خورد و در دولت سیزدهم ساخت آن آغاز شد و پیشرفت فیزیکی آن به ۶۰ درصد رسیده است.

وی گفت: ساخت منظومه فضایی و انعقاد بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی همگی از دستاوردهای دولت سیزدهم است. برای نختسین بار در تاریخ کشور به تصاویر رنگی از سطح کشور دسترسی داریم که پیش از این در اختیار نداشتیم و تمام این اتفاقات خوب در سه سال اخیر رخ داده که حاصل نگاه راهبردی رئیس جمهور به این بود.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آنها در زیر شکنجه‌های قرون وسطایی رژیم شاه شهید شدند

آیت‌الله شهید سعیدی

صحبت‌های پوتین درباره شهید رئیسی

پوتین رئیس‌جمهور روسیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.