سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / عبرت از گذشته و سرمشق از رئیسی معیار اصلی در انتخابات پیش رو

عبرت از گذشته و سرمشق از رئیسی معیار اصلی در انتخابات پیش رو

عبرت از گذشته سیاهی که مدعیان اصلاحات – اعتدال بر کشور تحمیل کردند و سرمشق گرفتن از شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جهادی، مکتبی و کارآمد معیار اصلی در انتخابات پیش‌رو است.

جمعه 8 تیرماه، ملت ایران با اندوهی که از شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور مکتبی و کارآمد در دل دارد، بار دیگر به پای صندوق‌های رأی می‌رود و حضور در صحنه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری را مکمل حماسه تاریخی تشییع رئیس‌جمهور شهید و یارانش قرار می‌دهد. فرآیند انتخابات ریاست جمهوری طبق زمان‌بندی پیش می‌رود و اکنون در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان هستیم. ورود آگاهانه ملت ایران به میدان انتخاب، از اهمیتی سرنوشت‌ساز برخوردار است، از این رو، نگاهی به عملکرد دولت‌های گذشته می‌تواند معیار اصلی را در انتخاب رئیس‌جمهور بعدی و تشکیل دولت آینده نمایان کند.

دولت مدعیان اصلاحات – اعتدال، آمریکا را کدخدای نجات‌بخش می‌دانست و مدعی بود بدون نگاه و کمک این رژیم نمی‌توان قدم از قدم برداشت. دولت مذکور در شرایطی حل مسائل اقتصادی تا حتی آب خوردن مردم را به رفع تحریم به واسطه توافق با آمریکا منوط کرد که ایران در اوج اقتدار قرار داشت و از تحریم‌ها عبور کرده بود. ایران اسلامی در وضعیت به اصطلاح تحریم‌های فلج‌کننده در روز 1/5 میلیون بشکه نفت می‌فروخت. آنها طرف ایرانی را ناچار از توافق به هر قیمت و گرفتار و محتاج نشان دادند.

دولت مذکور بر اساس همان فکر باطل و با امید و اعتماد به دشمنان سوگندخورده انقلاب، توافق بدون تضمین و نامتوازن برجام را که در آن امتیازات هسته‌ای یکجا و نقد در مقابل وعده‌های واهی و بدون تضمین واگذار شده بود، با آمریکا و اروپا امضا و تعهدات هسته‌ای را به طرز پیش‌دستانه اجرا کرد. توافق هسته‌ای را که بیشتر نتیجه نوشتن دیکته‌های دشمن بود تا مذاکره، متن مقدس قرار دادند و سیل اهانت را روانه منتقدان کردند.

مدعیان اصلاحات با وجود کارشکنی و نقض عهد آمریکا و اروپا در برجام، امید و اعتماد خود به غرب را ادامه دادند. هر دغل‌بازی و تحریم جدید را توجیه کردند و پاسخ متقابل ندادند. دشمن اطمینان پیدا کرده بود که پایمال کردن توافق هسته‌ای بدون هزینه است. رفتار ضد منافع ملی طیف مدعی اصلاحات آمریکا را به محفوظ نگه داشتن و افزایش تحریم‌ها کشاند. جرأت تحریم‌‌های بیشتر را مدعیان اصلاحات به آمریکا و اروپا دادند، تحریم‌ها را دو برابر کردند و مانع از رسیدن ایران به حقوق خود شدند. در داخل هم سوءمدیریت عمدی داشتند و اثرگذاری تحریم‌ها را بیشتر و دقیق‌تر کردند. آنها ظرفیت‌ها و فرصت‌های ملی برای حل مشکلات اقتصادی را سوزاندند و فجایع اقتصادی را به ملت تحمیل کردند. هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را شش رتبه تنزل دادند و رکورد‌های تورم و رکود و ضریب جینی شکسته شد.

با این رویه، برجامی که از روز نخست اجرا توسط آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید کاغذپاره شد، به سندی طلایی برای آمریکا و اروپا تبدیل شد که به وسیله آن فشار و تهدید علیه ایران را افزایش دهند.

  نقش‌آفرینی مدعیان اصلاحات در کارزار آمریکا و اروپا علیه ایران با تحریفگری و اخلال در مدیریت کشور

طیف غربگرا گستاخی را به نهایت رساند و واگذاری قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران و سوق دادن کشور به سرنوشت لیبی را در دستور کار قرار داد که با ایستادگی رهبر انقلاب و ملت وفادار البته ناکام ماند. در شرایطی که غرب حتی به تحریم دارو اقدام کرده بود و حاضر به برداشتن تحریم نبود، مدعیان اصلاحات همواره دعوا را به داخل کشاندند و به جای اعتراض به عهدشکنی دشمن، ایران را تخطئه می‌کردند.

اینها در شرایطی بود که ایران عزتمند است و معادلات منطقه را مقتدرانه رقم می‌زند. شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان غربی از افول غرب و شکل‌گیری نظم جدید جهانی با بازیگران غیرغربی و کاهش قدرت آمریکا و اروپا سخن می‌گفتند. با این وصف مدعیان اصلاحات با تحریفگری و اخلال در مدیریت کشور در نقش رکن داخلی کارزار آمریکا و اروپا علیه ایران و زنجیره طلایی مقاومت اسلامی عمل می‌کردند.

این رویه وطن‌فروشانه با خروج آمریکا از برجام نیز ادامه یافت. مدعیان اصلاحات ایران را معطل اروپا گذاشتند؛ ظریف در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی گفته بود: «قبل از برجام بیشتر نفت می‌فروختیم» و «اروپا هیچ نفتی از ما نمی‌خرد.»

در شرایطی که ترامپ با خروج از برجام، مذاکره مجدد بر سر توان موشکی و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران را می‌خواست، این طیف همراستا با ترامپ، در داخل بر طبل مذاکره می‌کوبیدند.

همزمان با روی کار آمدن بایدن نیز اعتماد به دموکرات‌ها را ترویج کردند و این در شرایطی بود که مقامات آمریکا بارها اعلام کردند زمانی به برجام بازمی‌گردند که ایران بر سر توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای خود مذاکره کند. هنوز سعی در کارچاق‌کنی و تبرئه دشمن و انحراف افکار عمومی داشتند و عینا حرف دشمن را تکرار می‌کردند و معلوم بود که ارکان و ریشه‌های اقتدار و انسجام نظام را هدف گرفته‌اند.

  گروگان گرفتن جان و معیشت مردم با برجام و FATF

افراطیون مدعی اصلاحات در دولت یازدهم و دوازدهم با دستاویز برجام و FATF معیشت و جان مردم را گروگان گرفتند. آنها 8 سال کشور را معطل برجام و بهانه‌جویی‌های غرب گذاشتند و معیشت مردم را گروگان گرفتند. همچنین، شمار فوتی‌های کرونا تا روزی 709 نفر افزایش یافته بود و مدعیان اصلاحات – اعتدال عدم الحاق به FATF و تحریم را علت عدم واردات واکسن جا می‌زدند و با این دستاویز، جان مردم را گروگان گرفتند.

اکنون نیز با شعار رفع تحریم، معامله امنیت و اقتدار ایران را تئوریزه می‌کنند درحالی‌که باید در جایگاه پاسخگویی حاضر شوند.

  نشانه‌هایی از عمدی بودن سوءمدیریت

 مدعیان اصلاحات – اعتدال

شدت ناکارآمدی و سوءمدیریت مدعیان اصلاحات ـ اعتدال به حدی بود که شائبه عمدی بودن را به‌وجود می‌آورد و البته نشانه‌هایی، این شائبه را به واقعیت تبدیل کرد.

از جمله خبرآنلاین که در گزارشی درباره ماجرای موهن توزیع سبد کالا، این اتفاق را عمدی، در راستای نشان دادن وضعیت اسفبار از داخل به غرب و نمایش اثرگذاری تحریم‌ها دانست. همچنین، سردبیر نشریه حزب اتحاد ملت که گران شدن بنزین در سال 98 را برای عصبانی کردن جامعه و زمینه‌چینی برای مذاکره با ترامپ عنوان کرد.

یا مدیر شبکه فاسد آمدنیوز که در سال ۹۷ در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های ضدانقلاب گفت: «ما در انتخابات تحلیل داشتیم. این جوری نبود که راه بیفتیم و بگوییم اصلاح‌طلبیم… مجموعه ما، تحلیل امنیتی داشت… آیا اگر رئیسی یا قالیباف سر کار بود، این مشکلاتی که در کشور وجود دارد، الان بود؟… کشور باید به نقطه جوش می‌رسید و اگر آدمی مثل رئیسی یا قالیباف سر کار می‌آمد، کار به نقطه جوش نمی‌رسید. آن وقت روند چهل سال ادامه پیدا می‌کرد.»

  امید دوسویه مدعیان اصلاحات و آمریکا به یکدیگر

این موضوع نشان می‌دهد، علاوه‌ بر امید دولت مدعیان اصلاحات به دشمن، امید دشمن نیز به آنها بوده است. برخی از فجایع و خیانت‌های افراطیون مدعی اصلاحات به کشور را مرور می‌کنیم؛

معطل گذاشتن کشور و تعلیق توانمندی‌های ملی پای اعتماد به غرب، خیانت به نظام اسلامی و تلاش برای براندازی و همکاری گسترده با دشمن در فتنه‌های 78، 88، 96، 98 و 1401، التهاب افکنی در اقتصاد و بازار با مطالب غیرواقعی و شایعه‌پردازی، شش پله پسرفت در رتبه‌بندی اقتصادی جهان، رکود تورمی بی‌سابقه، تحمیل تورم‌های 700 تا 100 درصدی در بسیاری از اقلام، تحمیل رکود و تورم به اقتصاد از جمله در بخش‌های پیشرانی مثل مسکن و خودرو و کشاورزی و…، وابسته‌تر کردن اقتصاد به درآمد نفتی، حذف سهمیه‌بندی بنزین و وارد کردن خسارت 144 هزار میلیارد تومانی به اقتصاد کشور، به تعطیلی کشاندن صدها کارخانه، فراهم آوردن مقدمات فتنه‌هایی مانند ماجرای بنزین و بورس، اصرار بر تحمیل رکود به بخش مسکن به مدت حداقل پنج سال، کوتاهی در اصلاح نظام بانکی تورم‌ساز، فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها، دپو شدن میلیون‌ها تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر، حقوق‌های نجومی، کاهش شرکای تجاری ایران، کوتاهی در حمایت از تولید و صادرات، اتخاذ سیاست‌های ضدشفافیت و مسبب قاچاق (حذف کارت سوخت، ایران کد، شبنم و…)، کوتاهی در تامین و اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و اقشار پردرآمد و پرمصرف، بر باد دادن فرصت‌های گشایش اقتصادی، افزایش ضریب‌جینی (شکاف طبقاتی) از رقم کاهشی‌شده 365 در سال 92 به رقم 409 در سال 97، نابودی 18میلیارد دلار و 60 تن طلا از ذخایر استراتژیک، واگذاری پرفساد بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی، کسری بودجه 480هزار میلیارد تومانی، بدهی انباشته 1500هزار میلیارد تومانی، و سررسید اصل و سود اوراق به میزان 532 هزار میلیارد تومان.

  شهید رئیسی؛ معتقد و پایبند به آرمان‌های انقلاب اسلامی

 و به دنبال تحقق سیاست‌های کلان نظام بود

با انتخاب آیت‌الله رئیسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران اما دولت به ریل اصلی خود برگشت. شهید رئیسی به آرمان‌های انقلاب اسلامی معتقد و پایبند و به دنبال تحقق سیاست‌های کلان نظام بود و توانست کشور را در داخل و خارج قوی کند. دولت سیزدهم شانه زیر بار مسئولیت‌های سنگین و تحولات بنیادین برد و راهبردش عدم برجام‌زدگی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و پیشرفت درون‌زا بود. دولت رئیسی بر رویه وادادگی، غرب‌زدگی و برجام‌زدگی افراطیون مدعی اصلاحات ـ اعتدال در دولت برجام نقطه پایان گذاشت و با تفکر و مدیریت جهادی و انقلابی، حرکت درون‌زا بر پایه توانمندی‌های ملی و سیاست خارجی فراگیر و چندجانبه، دروغ بزرگِ متوقف بودن کارها به برجام و FATF را برملا کرد، موفقیت‌های گسترده‌ای به دست آورد و بر حقوق ملت ایستادگی کرد. دولت شهید رئیسی بدون برجام و FATF و با وجود تحریم‌ها چتر دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را به‌ویژه در آسیا، اوراسیا و آمریکای لاتین گسترش داد. دامنه این سیاست خارجی فعال از عضویت در پیمان ‌شانگهای و گروه بریکس تا ارتقای روابط با همسایگان و توسعه تجارت خارجی را دربر گرفت.

آیت‌الله رئیسی روابط میان ایران با سایر همسایگان را تقویت و زنده و تجارت با همسایگان را دگرگون کرد.

شهید رئیسی، رئیس‌جمهور مکتبی و کارآمد تقوای دینی و سیاسی داشت. ایشان تراز ریاست جمهوری را ارتقا داد و تجربه ارزشمندی برجای نهاد تا مسائل کشور به مذاکرات گره نخورد، به دشمن امید و اعتمادی نباشد و یک سیاست خارجی فعال و پویا وجود داشته باشد. دولت رئیسی، دولت کار و اقدام و خدمت و جهاد بود. اقدامات گسترده دولت سیزدهم در خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، تولید گسترده واکسن و مهار کرونا، عضویت ایران در پیمان ‌‌‌شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پیگیری همکاری بلندمدت با روسیه، سفرهای استانی و مدیریت جهادی و میدانی برای حل مشکلات و خدمت به مردم، رشد صادرات به همسایگان، افزایش صادرات نفت و رشد متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، صادرات سوخت، احیای کارخانه‌های تعطیل شده، آبرسانی به مناطق مختلف کشور، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، اجرای طرح جهش تولید مسکن، مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های فساد، بازگرداندن دلارهای بلوکه شده، حل مشکل قطع پی‌در‌پی برق، کاهش رشد نقدینگی از 40 درصد به 24 درصد، کاهش تورم از 60‌ درصد به 35 درصد، افزایش صادرات نفت از حدود ۳۰۰ هزار بشکه به رقم 1/5 تا ۲ میلیون بشکه در روز، افزایش رشد اقتصادی نزدیک صفر درصدی به بالای 6 درصد، افزایش 60 درصدی خرید تضمینی گندم، ساماندهی خلق پول توسط بانک‌ها، تسویه حجم بزرگی از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل، کسب تراز تجاری مثبت در تعامل اقتصادی با ۸۴ کشور، افزایش تولید و اشتغال، افتتاح فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی، پرتاب ماهواره، بهره‌برداری از مرکز دیسپاچینگ (راهبری) برق شمال‌غرب کشور با کارویژه مدیریت انرژی سه استان و امکان تبادل برق همسایگان شمالی، بخشی‌هایی از موفقیت‌های به دست آمده با رویکرد راهگشا و پربرکت دولت مردمی است که از روند پیشرفت مستمر ایران اسلامی حکایت می‌کنند.

بزرگ‌ترین پروژه آب‌شیرین‌کن غیرساحلی کشور نیز برای تامین آب پایدار یک میلیون نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان، در کنار 41 طرح مختلف زیربنایی در این استان اخیرا افتتاح شد.

  ادامه تفکر و منش شهید آیت‌الله رئیسی

 نویدبخش آینده‌ روشن برای کشور

شهید رئیسی با توکل بر خدا، تبعیت از رهنمودهای ولایت، اخلاص، اتکا به توانمندی‌های درونی و مدیریت جهادی، غیر ممکن‌‎ها را ممکن ساخت، در شرایطی که پیش از آن طیف غربگرا و مدعی اصلاحات ـ اعتدال به تأمین منافع آمریکا در ایران اقدام کرده، استقلال و امنیت کشور را هدف گرفته بود و علاوه‌بر پمپاژ یأس و ناامیدی، به امنیت ملی، امنیت روانی و اقتصاد و معیشت مردم ضربات عمیقی وارد کرده بود.

با این اوصاف، عبرت از گذشته سیاهی که مدعیان اصلاحات ـ اعتدال بر کشور تحمیل کردند و سرمشق گرفتن از شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جهادی، مکتبی و کارآمد معیار اصلی در انتخابات پیش رو است. شواهد نشان می‌دهد ادامه تفکر و منش شهید آیت‌الله رئیسی، نویدبخش آینده‌ روشن برای کشور است و ملت نستوه ما جمعه 8 تیرماه با حضور حماسی در انتخابات، روح مطهر آیت‌الله رئیسی را خشنود خواهند کرد.

اخبار عرصه انتخابات را در ادامه گزارش مرور می‌کنیم.

   زمان بررسی صلاحیت‌ داوطلبان

 انتخابات ریاست‌جمهوری تمدید شد

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبر 14 سیما درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری بیان کرد: مهلت پنج‌روزه‌ اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز به پایان می‌رسد.

وی افزود: جلسات به‌صورت فشرده و پی‌در‌پی ادامه دارد و ما برابر قانون از مهلت پنج‌روزه‌ دوم هم امکان استفاده داریم و باید از بخشی از مهلت پنج‌روزه‌ دوم  به‌علت حجم بالای پرونده‌ها، استفاده کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: تمام تلاش‌مان این است در اسرع وقت جمع‌بندی داشته و نتیجه را به ملت عزیز ایران اعلام کنیم.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سؤال که تاکنون چند پرونده بررسی شده است؟ خاطرنشان کرد: پرونده‌ افراد تک به تک در صحن شورا مطرح می‌شود و استعلام‌های افراد انجام و نظرات اعضا بیان می‌شود و ممکن است پرونده‌ای نیاز به بررسی و پیگیری بیشتری داشته باشد و در انتهای فرآیند، نتیجه‌ی نهائی را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و تا اعلام نتیجه‌ نهائی نسبت به هیچ موردی اظهار ندارم و نتیجه، یک‌جا اعلام خواهد شد.

  طحان نظیف: کف یا سقف تعداد

برای تأیید صلاحیت‌‌‌ها نداریم

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره فشارهایی که به شورای نگهبان در ارتباط با تأیید صلاحیت‌ها وارد می‌شود، گفت: مردم شورای نگهبان را به‌خوبی می‌شناسند، مبنای ما در شورای نگهبان قانون است و تمام تلاش ما بر این است که قانون را مبنای عمل قرار دهیم و هیچ سفارشی از سمت هیچ شخص یا جریانی در کار شورای نگهبان اثر نمی‌گذارد، اتفاقاً یکی از هجمه‌ها و انتقاداتی که به شورای نگهبان وارد می‌شود این است که چرا هیچ‌گاه تحت تأثیر جریانات سیاسی قرار نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤالی درباره اعلام تعداد تایید صلاحیت شده‌ها به صدا و سیما پیش از اعلام سراسری عنوان داشت: این‌طور نیست که تعداد افراد تأییدشده را از قبل مشخص کرده باشیم یا اینکه کف یا سقفی برای افراد تأیید صلاحیت‌‌شده در نظر گرفته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: ممکن است یکی از نامزدها به هر یک از اعضای شورای نگهبان مراجعه کند و نظر شخصی او را درباره خود جویا شود و ممکن است آن عضو شورای نگهبان نیز نظرش را درباره آن نامزد بیان کند ولی این دلیل بر آن نیست که 11 عضو دیگر شورای نگهبان نیز با یکدیگر هم‌نظر باشند، بنابراین این‌گونه مباحث نمی‌تواند خیلی دقیق باشد.

طحان‌نظیف در پاسخ به این مطلب که برخی‌ها می‌گویند شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، خاطرنشان کرد: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساساً افراد را فارغ از خاستگاه سیاسی‌ آنها بررسی می‌کنیم. بعد از احراز صلاحیت افراد است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی می‌توانند نامزدها را به‌ عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کنند.

وی در ادامه درباره اینکه چرا دلیل عدم ‌احراز صلاحیت نامزدها اعلام عمومی نمی‌شود، گفت: ما نکاتی را که نسبت به افراد در جلسه مطرح می‌شود، با خودِ نامزدها یا به‌شکل حضوری یا تلفنی در میان می‌گذاریم ولی نسبت به انتشار عمومی نیاز به مجوز قانونی داریم که در قانون فعلی چنین اجازه‌ای به ما داده نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال؛ «چرا برخی افراد که صلاحیت آنها برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری احراز نمی‌شود، مدتی بعد برای یک سمت مدیریتی دیگر منصوب می‌شوند؟‌» عنوان کرد: ممکن است یک فرد وزیر خوبی باشد و در حوزه مدیریتی خود نیز عملکرد خوبی داشته باشد ولی همین آدم نتواند کشور را اداره کند، لذا عدم‌احراز صلاحیت افراد برای نامزدی ریاست‌جمهوری لزوماً به‌معنای آن نیست که آن فرد مشکلی داشته است.

طحان‌نظیف درباره اینکه «آیا ممکن است شرایط کسانی که در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری صلاحیت‌شان رد یا تأیید شده است، برای انتخابات پیش‌ِرو تغییر کند؟» تصریح کرد: ما در هر دوره و برای هر انتخاباتی، بررسی صلاحیت را نسبت به افراد داریم، بنابراین امکان رد و یا تأیید افراد در هر دوره‌ای وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال؛ «آیا رأی اعضای شورای نگهبان متفاوت است؛ یعنی مثلاً اگر آقای جنتی نسبت به یکی از نامزدها نظری داشته باشد، این مسئله روی رأی سایر اعضای شورای نگهبان اثر می‌گذارد؟» گفت: اساساً به این مرحله نمی‌رسد چرا که رأی‌گیری به‌شکل مخفی است. البته آیت‌الله جنتی این دقت نظر را دارند که اعضا مستقل هستند. اعضا در جلسه بررسی نظرات و استدلال‌های خود را مطرح می‌کنند ولی این‌طور نیست که حتی توصیه‌ای از طرف یکی از اعضا نسبت به کاندیدایی مشخص در جلسه بیان شود.

  حجت‌الاسلام خطیب: رفتار نامزدها و حامیان آنها

توسط وزارت اطلاعات رصد می‌شود

حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در بخشی از جلسه اخیر سران قوا در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز از زمان شهادت آیت‌الله رئیسی، با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد که رفتار نامزدها و حامیان آنها با بیطرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضائی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات در تلاش است تا با برنامه مخرب معاندین خارج‌نشین برای بر هم زدن آرامش روانی جامعه مقابله کند تا مردم بتوانند در یک فضای سالم و به‌دور از مداخله دشمن، انتخاب خود را انجام دهند.

  روایتی جدید از جزئیات مناظره

 کاندیداهای ریاست جمهوری

به گزارش مشرق، برخی رسانه‌ها مدعی شدند سازمان صداوسیما در نظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، ۵ مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند.

بر اساس اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی که پنجشنبه گذشته توسط معاونت سیما منتشر شد، هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی؛ فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

پیرو تصویب پیشنهادهای ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، برای نامزدهای ریاست جمهوری علاوه‌بر برنامه‌های زنده، تهیه دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای رو به دوربین برای گفت‌وگو با مردم هر یک استان‌های کشور از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری است که در صورت تمایل به استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است از زمان باقیمانده تا آغاز فرصت قانونی تبلیغات برای تهیه و ضبط این برنامه‌ها استفاده کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده است که با توجه به این فرصت زمانی محدود، پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی به نامزدهای محترمی که امکان حضور خود در عرصه رقابت انتخابات را زیاد می‌دانند این است که از هم‌اکنون برای آماده‌سازی برنامه‌های ضبطی یاد شده اقدام کنند.

  تکذیب احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی

به گزارش مشرق، روز شنبه روزنامه اعتماد مطلبی درباره احتمال ائتلاف محمدباقر قالیباف با علی لاریجانی ۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد که رسانه‌های منتسب به نزدیکان محمدباقر قالیباف، با انتشار مطلبی آن را تکذیب کرد که در زیر می‌خوانید:

«هرگونه احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی، تکذیب می‌شود. خبری که امروز روزنامه اعتماد مبنی بر احتمال ائتلاف قالیباف و لاریجانی منتشر کرده است، به صورت کامل و قطعی تکذیب می‌شود. برخی خبرسازی‌های تفرقه‌انگیز به منظور ایجاد شکاف در بدنه نیروهای انقلاب و نامزدهای جبهه انقلاب صورت می‌گیرد که نیازمند هوشیاری فعالان این عرصه است.»

  داود منظور از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری انصراف داد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی از ادامه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

به گزارش تسنیم، داود منظور در شبکه‌های اجتماعی نوشت: با عنایت به حضور گسترده نامزدهای جبهه انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری و وجود گزینه‌های اصلح در جمع ایشان، بدین‌وسیله ضمن فراخوان مردم شریف ایران به مشارکت حداکثری، مراتب انصراف خود را از ادامه کاندیداتوری اعلام می‌نمایم.»

  رویانیان از کاندیداتوری ریاست جمهوری

 انصراف داد

محمد رویانیان، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری انصراف خود را از ادامه‌ رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد. وی بیان کرده به‌خاطر وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، تصمیم گرفتم از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف بدهم.

  آخوندی: شورای نگهبان با من تماس بگیرد!

عباس آخوندی در یادداشتی به این انتخاب جبهه اصلاحات واکنش نشان داده و با عنوان «ما و انتخابات پیشِ رو» به تحلیل فضای انتخابات و قرار گرفتن نام خود در صدر فهرست نامزدهای نهائی جبهه اصلاحات پرداخت.

آخوندی عنوان داشت: من با شناختی که از خود و سایر نامزدهای پیشنهادشده از سوی جبهه دارم، مطمئن هستم که همگی واجد صلاحیت مصرح در قانون اساسی هستیم و هیچ دلیلی برای رد صلاحیت هیچ یک از ما وجود ندارد. امید دارم که هر یک از اعضای شورای نگهبان در صورت دریافت هرگونه ابهام، مستقیم با ما تماس بگیرد و بر اساس ظن و گمان اقدام نکند.

  منصوری: زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران در نشست خبری این جبهه به تشریح روند تصمیم‌گیری در جبهه اصلاحات ایران پرداخت و گفت: در هر انتخابات ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم.

منصوری با بیان اینکه هر نیرویی در کشور به دنبال این است که از طریق مدنی و قانونی به مطالبات خود دسترسی پیدا کند،  اصافه کرد: این حقیقت که هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند از مشارکت چشم پوشی کند، ما را بر این داشت که این موضوع (انتخابات) را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه ما راه رفته را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت، تصریح کرد: جریان اصلاحات باید کاندیدای خودش را داشته باشد. کاندیدایی که تشکیلات اصلاح‌طلبان به او برسد. این شورای نگهبان نیست که برای ما کاندیدا تعیین می‌کند.

رئیس جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: نامزدهایی معرفی کردیم که نشان عزم جدی ما برای مشارکت فعال باشد و منتظر بررسی شورای نگهبان هستیم.

منصوری گفت: اینکه ما تاکید داریم، در انتخابات به نحو مشروط مشارکت خواهیم داشت، به این معناست که اگر حداقل یکی از کاندیداهای اختصاصی ما تایید صلاحیت شود، در انتخابات مشارکت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مقصود جبهه اصلاحات از کاندیدای نیابتی «علی لاریجانی» است و در صورتی که کاندیداهای موجود به این نتیجه برسند، به نفع او صحنه انتخابات را ترک کنند، آیا این جبهه از لاریجانی حمایت خواهد کرد؟ اظهار کرد: من در مورد هیچ از کاندیداهای موجود اظهار نظر نمی‌کنم و تاکید می‌کنم، شرط ما برای ورود به انتخابات تایید حداقل یکی از کاندیداهای اختصاصی جبهه اصلاحات است.

  جبهه اصلاحات باید تدبیری بیند‌یشد

 که یک صدای واحد از دل آن بیرون بیاید

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباب سناریوهای پیش روی اصلاح‌طلبان عنوان داشت: «قاعدتا اصلاح‌طلبان باید کاندیدا داشته باشند و اگر ۲ یا ۳ نفر تایید شدند هم باید نقش پوششی داشته باشند. زیرا اصولگرایان با چند کاندیدا خواهند آمد. شما در دور قبل دیدید که همه آنها در دولت سمت گرفتند.»

رجایی از پیش‌بینی خود درباره برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو صحبت کرد و گفت: من فکر می‌کنم، اصلاح‌طلبان با این رویکردی که مستقلا تعدادی از آنان بدون آنکه از تفاهم لازمی برخوردار باشد و در جبهه اعلام شود، گرفتند، نتوانستند خودشان را با شرایط تطبیق دهند. آن‌طور که من مشاهده کردم تاکنون اعلام نکردند که کاندیدای مشخص جبهه اصلاحات چه کسانی هستند. آقای همتی، آقای پزشکیان و خانم زرآبادی در انتخابات خودشان ثبت‌نام کردند. اگر اصلاح‌طلبان بعد از تایید صلاحیت‌ها نیز نتوانند خودشان را هماهنگ کنند، انتخابات را واگذار می‌کنند و خودشان باعث فرسایش خودشان می‌شوند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان باید با اعتدالیون هماهنگ شوند. تصور کنید آقای شریعتمداری بماند، شرایط به نفع رقیب تمام می‌شود. جبهه اصلاحات باید تدبیری بیندیشد که یک صدای واحد از دل آن بیرون بیاید.

  علت عدم حضور محمد شریعتمداری

 در جلسه جبهه اصلاحات

 به گفته علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری، این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جلسه جبهه اصلاحات به منظور انتخاب کاندیداهای این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری حضور نداشته است.

بر اساس شنیده‌ها دلیل عدم حضور محمد شریعتمداری تصمیم وی برای حضور بدون قید و شرط در انتخابات بوده است. همچنین گفته می‌شود وی ضمن انتقاد از روند انحصارگرایانه و دیکتاتور مابانه جبهه اصلاحات خواستار عدم حضور در این جبهه شده و رویه فعلی این جبهه را مبتنی بر رادیکالیسم دانسته است.

از سوی دیگر گفته می‌شود مصطفی کواکبیان نیز بر اساس همین اعتقاد جبهه اصلاحات مخالف حضور در روند جبهه اصلاحات برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده است.

گفته می‌شود برآیند کلی برخی اصلاح‌طلبان میانه‌رو مبتنی بر آن است که جبهه اصلاحات بنای بر تولید فشار به شورای نگهبان و رادیکال ساختن فضا بوده و نوعی معارضه با حاکمیت را به نمایش می‌گذارد.

  کنایه تند محسن‌ هاشمی به تِز تحریمی حجاریان

محسن‌ هاشمی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در سخنانی پیرامون انتخابات و رفتارهای هسته سخت اصلاحات گفته است: «آنچه به جبهه اصلاحات برمی‌گردد به نظر می‌آید که در ساماندهی اولیه هنگام ثبت‌نام نامزدها تا به حال موفق عمل نکرده‌اند و بر اساس اخبار از جبهه اصلاحات نتوانستند حتی مصوبات درونی خود را به اجرا درآورند، از جمله راهبرد شرکت مشروط قبل از ثبت‌نام که فعلاً به شرکت مشروط بعد از ثبت‌نام و قبل از تایید، تبدیل شده است و به نظر در نهایت به سمت شرکت مشروط بعد از تایید صلاحیت‌ها خواهد رسید.»

  نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

غلامحسین کرباسچی، فعال اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه در اشاره به انتخابات پیش رو گفته است: «پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح‌ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می‌شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه‌ای را فعلا نمی‌بینم.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پاسخ یک پرسش پُر شمار..

به نامزدی که بعد از ائتلاف آنها مشخص می‌شود‌

هر دولتی که سرکار بیاید باید استقلال سیاسی کشور را حفظ کند

دیدار جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.