سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / قلعه خانواده / ۲۳ سال زندگی مثل صدهاسال؛ به برکت خاطرات امام (ره)

۲۳ سال زندگی مثل صدهاسال؛ به برکت خاطرات امام (ره)

اولین کتاب از آثار امام را که شروع کرد،فکرش، را هم نمی.کرد آنقدر برایش جذاب باشد که تا آخرین کتاب را بخواند.حالا طاهره محسنی ۲۳ سال است که روی آثار امام خمینی(ره) کار می‌کند.

:دلش می‌خواست حضرت امام خمینی (ره) را بیشتر بشناسد. آخر، وقتی امام از دنیا رفتند سن زیادی نداشت. سال آخر دبیرستان بود.

از سال ۸۰ تصمیم گرفت با مطالعه آثار امام خمینی (ره)، بیشتر نسبت به شخصیت ایشان شناخت پیدا کند. خواندن اولین کتاب را که شروع کرد، نمی‌دانست که می‌تواند کتاب را درک کند؟ می تواند آنقدر برای خودش انگیزه ایجاد کند تا همه آثار امام (ره) را مطالعه کند یاخیر؟

سال ۸۲، دانشجویان قدیمی‌اش درخواست کردند برای آن‌ها کلاسی برگزار کند، تا موقعیتی باشد که راجع به آثار امام (ره) صحبت کنند. حالا آن دانشجویان برای خود خانم دکتری شده‌اند. کلاس به یک کارگاه گسترده تبدیل شده و هنوز ادامه دارد. این کار کاملا دلی است. نه مدرکی می‌دهند نه امتیازی. هر هفته ۲ ساعت دور هم جمع می‌شوند و وقتی راجع به خصوصیات اخلاقی امام خمینی (ره) و آثارش صحبت می‌کنند، تاثیرش را در زندگی‌شان می‌بینند. به خصوص در مسائل علمی و معنوی.

دکتر طاهره محسنی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) است؛ مبلغ، مدرس و فعال در حوزه زنان و خانواده. ۲۳ سال است که بر روی آثار امام راحل (ره) کار می‌کند. در گفت و گویی با طاهره محسنی، قصد داریم به اندازه قطره‌ای از دریای فضایل وجودی امام خمینی (ره) را بیشتر بشناسیم.

ازدواجی که ازدواج‌های آسان را در جیبش می‌گذارد

شاید جوان ترهایی که چند دهه بعد از رحلت امام (ره)، به دنیا آمده اند، درکی از شرایط ازدواج کسی که سال‌ها شخص اول مملکتشان بوده، نداشته باشند. ولی با شنیدن مدل ازدواج امام خمینی می‌بینیم از تمام ازدواج‌های آسان هم آسان‌تر است. محسنی می‌گوید: «نظر امام (ره) این بود که باید با خانواده خوب وصلت شود. چون رگ و ریشه همسر در زندگی اثر دارد. پس وقتی به قم آمدند با خانواده ثقفی وصلت کردند. از آنجایی که امام (ره) مقید بودند درس و بحث تعطیل نشود، عروسیشان را در ماه رمضان گرفتند. چرا که عروسی در رمضان مستحب است و امید برکت بیشتر است. پس هم برکت داشت هم چون حوزه در ماه رمضان تعطیل بود، به درسشان لطمه وارد نمی‌شد.»

دیگ این خانه همیشه وسط حیاط بود

«امام خمینی (ره) معتقد بودند بهترین کار زندگی این است که با قناعت همراه شود. وسایلی که برای زندگی تهیه کردند، خیلی مختصر بود؛ فرش و گلیم و سماور و چند دست رختخواب و امثال اینها. به اندازه‌ای که بتوانند از مهمانهایی که برای جلسه سخنرانی در منزل می‌آمدند، پذیرایی کنند. ۱۴ سال در خانه‌ای زندگی کردند که آشپزخانه‌اش انقدر کوچک بود که موقع غذا کشیدن باید دیگ غذا را در حیاط می‌آوردند.»

تنها شرطی که امام خمینی برای همسرش گذاشت

آیت‌الله مهدوی‌کنی در خاطره‌ای می‌گفتند: «امام در فیضیه خطاب به شاه فرمودند: کاری نکن که بگویم ملت بیرونت کنند. این حرف برای ما واقعاً جالب بود. آن وقت کسی چنین جرأتی نداشت. سران رژیم راضی بودند که مثلاً وزرا و نخست‌وزیر را نقد کنند و زیر سؤال ببرند و حتی به آن‌ها توهین کنند، ولی اجازه نمی‌دادند که حریم شاه شکسته شود».

اما شخصیت شجاعی که با قاطعیت شاه را خطاب قرار می‌دهند، در زندگی خصوصی‌اش انقدر ریز بین و لطیف بودند که کوچکترین مسائل زندگیش برایش اهمیت دارد. محسنی در این باره می‌گوید: «امام خمینی (ره) در اول زندگی به همسرشان فرمودند: « من به شما در انتخاب لباس و کارهای شخصی‌تان کاری ندارم. هر چه می‌خواهید بخرید و بپوشید. ولی واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید.»

امام خمینی(ره) به صورت منظم و در ساعتهای آخر شب برنامه مطالعه داشتند. به اندازه‌ای که به خانواده آسیب نخورد. اگر کسی بچه‌ها را دعوا می‌کرد، می گفتند: «اجازه بدهید بچه‌ها بازی کنند و شیطنت کنند.» اگر بچه‌ای دست می‌بردند به غذایی که وسط سفره بود حضرت امام دست بچه را می‌بوسیدند و می‌گفتند: «من از دست تو بدم نمی‌آید ولی سر سفره‌ای که جمع است باید دقت کنیم که هر کسی با قاشق خودش غذا بردارد و نباید به غذای جمعی دست برده شود.» وقتی خداوند خانواده‌ای را دوست دارد مدارا را وارد خانواده می‌کند. امام (ره) هم با خانواده مدارای زیادی داشتند. همیشه احترام همسرشان را داشتند. هیچ وقت حتی در مواقع عصبانیت هرگز بی‌احترامی نمی‌کردند. تا همسرشان سر سفره نمی‌آمد غذا را شروع نمی‌کردند. به بچه‌ها می‌گفتند صبر کنید تا مادر بیاید.»

سبک تربیت فرزند خاص روح الله

با وجودی که همیشه از ساده زیستی امام (ره) شنیده بودیم، باز هم شنیدن این سبک زندگی برایمان عجیب و جذاب است. این تعاریف از شخصی است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا انقلابی به پا کرده است. وجودش جمع اضداد است؛ یک جمله‌اش کل شرق و غرب را در هم می‌کوبد ولی محبتش در دل همه جای داشته و دارد. طاهره محسنی در تعابیرش از زندگی امام (ره)، آئینه‌ای پیامبر گونه دیده است و می‌گوید: «پیامبر فرمودند: بهترین شما فردی است که برای خانواده بهترین باشد و من بهترین شما برای خانواده‌ام هستم. هر وقت پسرها، عروس‌ها و دخترهای امام (ره) می‌آمدند دور هم می‌نشستند. امام (ره) با آن‌ها گرم می‌گرفتند و شوخی و مزاح می‌کردند. حضرت امام (ره) در کار منزل مشارکت می‌کردند و به بچه‌ها می‌گفتند باید در کار منزل مادرتان را کمک کنید. به بچه‌هایشان توصیه می‌کردند با محبت با نزدیکان برخورد کنند.»

رضایت امام زمان؛ مهمترین نکته زندگی معمار انقلاب

معمولا وقتی فیلمی در مورد یک قهرمان اجتماعی می‌بینیم یا کتابی از زندگیش می‌خوانیم آنقدر تحت تاثیر قرار می‌گیریم که زندگی خودمان را با او مقایسه می‌کنیم. حالا فکرش را بکنید کسی که بیش از دو دهه از خصوصیات اخلاقی و فردی شخصیتی مثل امام (ره) خوانده، چقدر زندگیش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. محسنی مهمترین خصوصیت امام (ره) که زندگیش را تحت تاثیر قرار داده را بعد عبادی امام می‌داند و می‌گوید:

«زیباترین خصوصیت امام از نظر من، بعد عبادی‌شان است خصوصا اهتمام به نماز شب. وجهه سیاسی اجتماعی امام، صراحت گفتارشان، شجاعت، دقت در مسائل حلال و حرام خدا، تلاش برای تشکیل نظام دینی از خصوصیات جذاب ایشان بود. نگاهی که امام به امام زمان (عج) داشتند برای من الگو بوده است. ایشان امام زمان (عج) را در همه امور به خصوص امور نظام حاضر و ناظر می‌دیدند. وصیت نامه‌شان هم از این قضیه پر است که مردم باید این امانت را به دست صاحب اصلیش بسپارند. مهدی‌شناسی امام راحل در زندگی من خیلی موثر بود. سعی می‌کنم هر کاری که می‌کنم فکر کنم که آیا امام زمان راضی هستند یا نه؟»

این عادت عوامانه را از من نگیرید

وقتی از عبادت امام (ره) می‌گوید، بی‌اختیار صحنه آخرین نماز امام (ره) روی تخت بیمارستان در ذهنمان تداعی می‌شود. نمازشان را به جا آوردند در صورتیکه حتی توان برداشتن مهر را نداشتند. در آن روزهای اول بعد رحلت غزل معروف ایشان ورد زبان همه بود: «من به خال لبت‌ای دوست گرفتار شدم چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم.» محسنی از عشق واقعی امام (ره) می‌گوید: «عشق حقیقی امام راحل به خداوند است و به تبع آن عشق به اهل بیت. زمانی که نجف بودند، زیارت جامعه و زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) را ترک نمی‌کردند. یک شب باران شدیدی می‌آمد. خانه‌شان متصل به حرم بود. سید احمد به امام (ره) گفتند: از همینجا سلام بدهید. حضرت امام (ره) عبایشان را بر سرشان کشیدند. همانطور که به سمت حرم می‌رفتند، گفتند: « این عادت عوامانه را از من نگیرید. »

کلاسی که دانشجویان حاضر نیستند از خیرش بگذرند

اسم درس و دانشگاه که می‌آید به یاد کلاسهایی میفتیم که اکثر دانشجویان بیشتر به فکر پیچاندن استاد هستند. خصوصا کلاس هایی که مباحث سنگینی دارند. ولی طاهره محسنی به روش خودش این کلاس را برای دانشجویانش آنقدر جذاب کرده که حاضر نیستند ازآن بگذرند. محسنی می‌گوید: «یکی از درسهایی که دارم حکومت اسلامی و ولایت فقیه است. در این درس مستند روح الله را برای دانشجویان نمایش می‌دهم. نکته‌های شخصیتی حضرت امام (ره) را برای بچه‌ها شرح می‌دهم. دانشجویان می‌گویند در این دو واحد درسی خیلی امام خمینی (ره) را می‌شناسند و با امام ارتباط برقرار می‌کنند. در بخشی از فیلم این است که وقتی امام در فیضیه درس می‌خواندند. هوا

آنقدر سرد بود که حوض یخ می‌زد. امام (ره) یخ حوض را می‌شکستند و وضو می‌گرفتند و نماز شب می‌خواندند. بچه‌ها بعد از کلاس می‌گویند که به لحاظ خانوادگی و به لحاظ اخلاق دینی و اسلامی خیلی از امام (ره) تاثیرمی گیریم. »

این استاد دانشگاه با خاطرات امام (ره) گره گشایی می‌کند

لحظه به لحظه زندگی امام (ره) درسی است برای جوان های امروزی که در زندگی به مشکل بر می‌خورند. این را من نمی‌گویم. طاهره محسنی می‌گوید که بارها مشکلات زوج‌ها را با سیره و سبک زندگی امام (ره) حل کرده است. »

جوانها وقتی ازدواج می‌کنند در شروع زندگی خیلی مشکل دارند. برایشان توضیح می‌دهم که امام در زندگی این طور رفتار می‌کردند. نحوه برخوردشان با خانمشان چطور بود. شما باید محبت کنید و محبت را به زبان بیاورید. توجه و احترام به همسرتان داشته باشید. برایش هدیه بگیرید. و بیان این خصوصیات امام (ره) تاثیر زیادی دارد. می‌گویند ویژگی‌های امام خمینی را در زندگی مطالعه کردیم و خیلی نکات دستمان آمد.»

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نامه سید حسن نصرالله به خانواده‌های رزمندگان لبنانی

به مناسبت اول ذیحجه و سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

سبک زندگی امام جواد(علیه السلام) در برخورد با والدین و اطرافیان

سبک زندگی امام جواد علیه‌السلام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.