سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران

آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران

شهردار تهران گفت: امروز اتفاق مهمی در حال رخ دادن است؛ نخست پایان عملیات ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی که عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران قرار دارد و دوم آغاز ساخت عملیات ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۹۲ نقطه شهر که بخشی از این آمار مربوط به ساخت ۲۴ شهرک الگو است.

آیین آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهر تهران، امروز -چهارشنبه، نهم خردادماه سال ۱۴۰۳- با حضور محمد مخبر، مدیر قوه مجریه، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و همچنین جمعی از مسئولان کشوری و شهری برگزار شد.

در ابتدای این آیین زاکانی با اشاره به اهمیت ساخت مسکن در تهران گفت: با توجه به شرایط تهران و وجود ۹۳۰ هزار پلاک و میزان خانوار، با یک میلیون کمبود واحد مسکونی رو به رو هستیم. از اقدامات شاخص دولت انقلابی حرکت در مسیر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که با توجه به قدرالسهم ۱۸ درصدی تهران در جمعیت کشور نقش تهران برای تحقق این وعده قابل توجه است.

زاکانی ادامه داد: از آغاز شروع کار دولت سیزدهم یکی از تاکیدات شهید رئیسی ساختن شهر تهران و رفع نیازهای مردم بر اساس تصمیمات شورای اسلامی شهر تهران و با همراهی دولت بوده است؛ به همین جهت در سال ۱۴۰۰ قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران شکل گرفت.

رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود

شهردار تهران با اشاره به کم‌کاری‌های صورت گرفته در مدیریت پیشین شهر تهران در حوزه ساختمان مسکن افزود: رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود. به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است. در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در تهران صادر شده بود.

با دست فرمان مدیریت پنجم شهری یک دور نوسازی پایتخت ۱۴۰ سال زمان می‌برد

وی تاکید کرد: با توجه به ساختمان های تهران اگر فرایند نوسازی آن با همان دست فرمان مدیریت پیشین شهر تهران ادامه پیدا می‌کرد، بنابر محاسبات ۱۴۰ سال یک دور نوسازی پایتخت زمان می‌برد. همچنین مطابق آمارهای احصا شده، شهر تهران ۲۶۰ هزار پلاک ناپایدار دارد که از این آمار ۹۳ هزار مورد آن در بافت فرسوده است. باقی نیز در بافت ناکارآمد که در حوادث طبیعی آسیب پذیر است، قرار دارد.

۱۵ هزار واحد مسکونی عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران است

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با احصای ظرفیت‌ها، نوسازی شهر تهران در محور برنامه‌های ما قرار گرفت؛ بر همین اساس روند صدور پروانه ساخت نیز صعودی شد و طی ۳ سال آمار ۳ برابر افزایش پیدا کرد. به نحوی که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت در تهران صادر شده است. علاوه بر این ۲۸۰ درصد توسعه نوسازی نیز در بافت فرسوده داشتیم.

شهردار تهران در رابطه با افتتاحییه های امروز نیز تاکید کرد: امروز اتفاق مهمی در حال رخ دادن است؛ نخست پایان عملیات ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی که عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران قرار دارد و دوم آغاز ساخت عملیات ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۹۲ نقطه شهر که بخشی از این آمار مربوط به ساخت ۲۴ شهرک الگو است.

اتمام طراحی ساخت ۲۴ شهرک الگو در پایتخت

زاکانی در ادامه پیرامون ساخت شهرک‌های الگو در تهران افزود: پس از انقلاب هیچ شهرک الگویی در کشور ساخته نشده اما در این دوره از مدیریت شهری جدید با تعاملات صورت گرفته با دانشگاه، طراحی ساخت ۲۴ شهرک الگو به پایان رسیده است. در این شهرک‌ها تمامی هفت سرانه شهری تامین می‌شود؛ به علاوه در ساخت و طراحی شهرک‌های الگو از معماری ایرانی-اسلامی نیز بهره برده‌ایم.  در ساخت این شهرک‌ها در تلاشیم از ظرفیت‌های بومی به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با تجلیل از کمک‌های شهید رئیسی به مجموعه شهرداری تهران گفت: ایشان در ماه‌های پایانی مسئولیت خود، به سرانجام رسیدن دو موضوع اساسی که یکی از آنها همین مسئله ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن است، تاکید بسیار داشت. مورد دیگر نیز به همراهی میان دولت و مجموعه شهری تهران در زمینه معیشت شهروندان مربوط می‌شود که برنامه مرتبط با آن در دهه سوم این ماه اجرایی خواهد شد.

شهردار تهران در پایان گفت: امیدواریم با ساخت واحدهای مسکونی و جهش آمار صدور پروانه ساخت در تهران بازار مسکن کنترل شود و بتوانیم مسکن استطاعت پذیر برای شهروندان تامین کنیم.

تقدیر از شهرداری تهران برای اقدامات اثرگذار در حوزه رفاه مردم

محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در این مراسم اظهار کرد: از برادر عزیز و رزمنده دکتر زاکانی تشکر می کنم، این اقدام بسیار مهم و موثری است. همچنین از مهندس چمران و شورای شهر تشکر می کنم. این روزها کشور و به خصوص دولتی ها مصمم در ادامه راه رییس جمهور شهید و البته بسیار غمگین هستند. غمگین هستند چون یکی از کلیدی و محوری ترین فردی که در اداره کشور نقشی اساسی داشت را از دست دادیم. از دست دادن رئیس جمهور فاجعه است و شخصیت ایشان این موضوع را چند برابر می کنند.

وی افزود: حضرت آقا فرمودند مرحوم شهید رئیسی، جامع الاطراف بودند، یعنی مهربانی، معنویت. تدبیر، اندیشه، قدرت مدیریت و قدرت ارتباط گیری ایشان با داخل و خارج بسیار بالا بود. هر کدام از میهمانان خارجی که تشریف آوردند یا تماس گرفتند و تاثر عمیق خود را اعلام کردند، آثار این تاثر در نحوه بیانشان روشن بود.

مخبر با بیان اینکه وضع غزه، غیر قابل تحمل است، ادامه داد: امروز در جلسه هیئت دولت گفتم که از اول شروع موضوع غزه، شهید رئیسی پیگیر بودند و یکی از سران کشورها در تماس گفتند، گزاف نیست اگر به شهید عبداللهیان بگوییم، وزیر خارجه محور مقاومت. امیدوارم به حق محمد و آل محمد و مظلومیت این شهدا فاجعه غزه به پایان برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع مسکن‌ مهم و دغدغه مردم است، گفت: حتی برای کسانی که مسکن دارند، چون فرزندی یا برادر یا خواهری دارند که مسکن ندارد، دغدغه است.

مخبر با پرداختن به موضوع اشتفال زایی با توسعه ساخت و ساز اظهار کرد:  ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست. برای قشر عظیمی از تحصیلکرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند. مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد؛ سیمان، آهن و… .

وی با تاکید بر اینکه تهران یک شهر الگو است و افزایش و کاهش  قیمت مسکن بر روی دیگر شهرها اثر می گذارد، افزود: بار هزینه مسکن بر دوش خانواده ها فوق‌العاده سنگین است. زندگی خانواده هایی که مسکن ندارند، به سختی می‌گذرد.

مدیر قوه مجریه افزود: نسبت به بافت فرسوده تهران نگرانیم. اگر هزینه بازسازی که ما بعد از زلزله انجام می دهیم، از قبل برای بافت فرسوده هزینه کنیم شاهد، فوت افراد نخواهیم بود.

مخبر با بیان اینکه احداث شهرک های الگو مهم است، گفت: از قبل انقلاب تا حالا شهرک الگو در تهران یا جاهای دیگر ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: شهرداری در همه بخش های زندگی افراد موثر است. اگر شهرداری، شهر را خوب اداره کند، بالاترین رضایتمندی ایجاد خواهد شد.  شهرداری در موضوع ساماندهی بازار اقدامات خوبی صورت داده و احداث میادین تره بار بسیار موثر بوده است. رفع نیازهای مردم را  بسیار مهم است.

مخبر در پایان تاکید کرد: خارج کردن پادگان از شهرها یک اقدام مفید و مهم است که شهردار تهران از سابقه رزمندگی خود در این کار استفاده کرد. اگر یک شهردار تکنوکرات بود، یک متر هم نمی توانست جابه جا کند. به مناطق و همه اعضا خسته نباشید می گویم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش طوفانی نماینده مردم تبریز به اظهارات جهانگیری

نطق طوفانی دکتر متفکرآزاد، منتخب اول مردم تبریز ، جهانگیری که خواستار توقف راه شهید رئیسی شده بود

مقایسه عملکرد دولت‌ها در زمینه اشتغالزایی

مقایسه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.