سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خبر خوش هیئت دولت برای دانشجویان

خبر خوش هیئت دولت برای دانشجویان

کابینه دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از ساخت خوابگاه متاهلی و عدم نیاز به پایان خدمت برای گرفتن مجوز کسب و کار در دوران دانشجویی خبر دادند.

مشروح گفت‌وگوهای علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری،‌ سید محمود حسینی‌پور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور،‌ علی بهادری جهرمی

سخنگوی دولت،‌ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس‌جمهور،‌

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،‌ صولت مرتضوی وزیر کار و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در حیاط دولت را می‌توانید در مطلب‌های زیر بخوانید.

سخنگوی دولت:

سرعت اجرای تصمیمات دولت

کاهش پیدا نکرده است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت با تشکر و قدردانی از همدردی و عزاداری همه مردم کشورمان برای شهادت رئیس‌جمهور و شهدای خدمت، اظهار کرد: ان‌شاءالله همه از الگوها و روش‌های این شهدا درس بگیریم و بتوانیم ادامه‌دهنده راهشان باشیم.

وی ادامه داد: جلسه با ریاست آقای مخبر برگزار شد و گزارش‌های وزرا ارائه شد که این گزارش‌ها نشان از ادامه و استمرار فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت بود. مسیر خدمت با جدیت ادامه می‌یابد.

سخنگوی دولت افزود: در جلسه وزارت کشور پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ارائه کرد که به تصویب رسید تا منابع لازم برای برگزاری انتخابات در داخل و خارج کشور فراهم شود.

بهادری جهرمی افزود: هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد به رفع برخی سختگیری‌ها برای صدور مجوز کسب و کار رای داد. برخی سختگیری‌های غیرلازم برای صدور مجوز و کسب و کار وجود داشت که این موارد در مرحله اول در حوزه گردشگری شناسایی شد و هیئت وزیران رای به سهل‌گیری برای صدور مجوز کسب و کار داد. مثلا تصویب شد اگر منع قانونی ندارد، نیاز به کارت پایان خدمت نباشد و فقط وضعیت خدمت مشخص شود.

وی ادامه داد: به منظور افزایش بهره‌وری در صنایع کشوری، آیین‌نامه اجرائی ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی تقویت شد و هیئت وزیران مشوق‌های بهینه‌سازی انرژی جدید پیش‌بینی کرد تا حامی سرمایه‌گذاری در صنایع باشد و گام جدی درباره افزایش بهره‌وری در صنایع برداشته شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: برای حمایت از مدیریت محلی و دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، آیین‌نامه‌ای برای تامین هزینه‌های پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این دولت تصویب شده بود که مواردی به این آیین‌نامه افزوده شد تا دهیاری‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها هم امکان بهره‌برداری از این ظرفیت را داشته باشند.

بهادری جهرمی همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات دولت که مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود، برای افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان است. یکی دیگر از تاکیدات رئیس‌جمهور افزایش مهارت‌آموزی در حوزه آموزش بود. آیین‌نامه‌ای برای افزایش مهارت‌آموزی و افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی درباره شرایط دولت پس از شهادت رئیس‌جمهور، گفت: وزرا ناراحت هستند، اما سرعت اجرای تصمیمات دولت کاهش پیدا نکرده است. رئیس‌جمهور بر سرعت در تصمیم‌گیری و پیگیری اجرای تصمیمات تاکید داشتند و همه ما این توصیه را عملی کرده‌ایم البته هرچه می‌گذرد بیشتر ابعاد جدید از فقدان رئیس‌جمهور برای ما در دولت یادآوری می‌شود، اما با اداره خوب آقای مخبر و همدلی وزرا، سرعت کار حتی شاید مضاعف هم شده است.

سرپرست وزارت خارجه:

تبادل پیام‌ برای رفع تحریم‌ها هیچ‌گاه قطع نشده است

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه هم در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: تاکید رئیس‌جمهوری شهید بر فعال بودن در عرصه سیاست خارجی و محوریت سیاست همسایگی و تعامل جدی با آنان بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری پرونده هسته‌ای ایران به علی شمخانی، اظهار کرد: البته ما پرونده‌ای نداریم اما فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی همچنان ادامه دارد.

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تداوم آزادسازی ارزهای بلوکه‌ شده، گفت: مذاکرات در این زمینه جاری است.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره محتوای مذاکرات با هیئت عمانی که به ایران آمده بودند، یادآور شد: ما در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه به‌طور مفصل صحبت کردیم و درباره دیگر موضوعات بین‌المللی نیز رایزنی داشتیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تداوم تعاملات ایران با کشورهای منطقه، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم پرونده‌ها و پروژه‌های ناتمام را با سرعت بیشتری تحرک بدهیم که در صدر آن به تحکیم پیوندها در حوزه همسایگی توجه داریم.

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره زمان سفر بن‌سلمان به ایران، یادآور شد: این موضوع قبلاً هم مطرح شده است. این اقدام درواقع یک دعوت متقابل است که درباره زمان آن بین دو طرف مذاکراتی در حال انجام است.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره برآیند دیدار با مقامات تونس و مصر، اظهار کرد: دو کشوری که رابطه سیاسی با ایران ندارند در سطح عالی (وزیر خارجه) برای تسلیت شهدای دولت به ایران آمدند و این موفقیت و پویایی سیاست خارجی آیت‌الله رئیسی را نشان می‌دهد که هنوز رابطه سیاسی برقرار نشده این دو مقام به ایران سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور تونس هم که تا به حال به ایران سفر نکرده بود، سفر کرد و زیرساخت این سفر علاوه‌بر تکریم مقام شهدای دولت تاکید بر سیاست نگاه به شرق است که در شمال آفریقا بین کشورهای مختلف از جمله تونس وجود دارد.

سرپرست وزارت خارجه یادآور شد: ایران به عنوان کشوری که عضو بریکس و سازمان شانگهای است یکی از ارکان چندجانبه‌گرایی است، گرایش و تمایل و رویکرد کشورها به ایران نشان‌دهنده جهت‌گیری بین‌المللی آنان هم هست که جایگاه و اهمیت سیاست خارجی ایران در پهنه سیاست خارجی کشورهای دیگر و در عرصه بین‌المللی است.

باقری در پاسخ به واکنش جمهوری اسلامی نسبت به جنایت رفح، اظهار کرد: هفته آینده به چند کشور منطقه در همین رابطه سفر خواهم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال توقف چندماهه مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل در پیش‌رو بودن انتخابات ایران و آمریکا، تصریح کرد: تبادل پیام‌ها هیچ‌گاه قطع نشده و الان نیز جاری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: فعلاً وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است اما افزایش درجه حرارت به افزایش تبخیر منجر می‌شود.

وی درباره وضعیت سدهای کشور نیز گفت: بسیاری از سدهای کشور سرریز شده‌اند و پنج استان کشور در این زمینه مشکل دارند که ان‌شاءالله این مشکل هم حل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

با مصوبات جدید، فضای بسیار بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجرای حکم قانون تسهیل و بهبود محیط کسب و کار که بر اساس آن دولت مکلف شده بود که شرایط غیرضرور و سخت برای کسب و کار را بردارد، در هیئت دولت کلید خورد. اولین مصوبه هیئت دولت در مورد حذف شرایط سخت و غیرضرور بود و  ۱۵ مورد از مصوبات دولت‌های قبل از جمله در مورد مجوزهای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، حداقل سن، مدرک تحصیلی، سابقه، مساحت دفتر، عبارت محل مناسب که می‌توانست مانع ایجاد کند، حذف شد. برای مجوزهای راهنمای گردشگری نیز حداقل سن و سابقه

حذف شد.

وی تصریح کرد: برای دانشجویانی که هنوز سربازی نرفتند و معافیت تحصیلی دارند،  مصوباتی داشتیم و همه مجوزهای کسب و کاری که منوط به پایان خدمت بود، لغو شد و فضای بسیار بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد.

وزیر اقتصاد در ادامه خاطرنشان کرد: در دو سری مجموعه دیگری از مصوبات دولت‌های گذشته آماده شده است که پس از اینکه مراحل بررسی خود را در کمیسیون‌های تخصصی طی کرد، به صحن هیئت وزیران می‌آید تا سه مجموعه از مقررات زائد کسب و کار را حذف کنیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور:

شهید رئیسی الگوی جدیدی

 در حکمرانی اسلامی در ارتباط

و تعامل با مردم ایجاد کرد

علاوه ‌بر اینها، سید محمود حسینی‌پور، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه «آیت‌الله رئیسی الگوی جدیدی در حکمرانی اسلامی در ارتباط و تعامل با مردم ایجاد کردند»، اظهار کرد: مردم ما خاطرات خوبی را از شهید رجائی در مردمی بودن داشتند اما عمر دولت رجائی ۲۹ روز بود. آیت‌الله رئیسی طی ۳ سال ریاست جمهوری در مدل حکمرانی مردمی‌سازی حل مسائل کشور سبک جدید را خلق کردند و ملت ایران با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا به ویژه رئیس‌جمهور محبوب اعلام کردند که از این سبک مدل حکمرانی مردمی بسیار خوشحال شدند؛ به نظر می‌رسد که این مدل حکمرانی به عنوان مدل برتر مورد توجه رؤسای جمهور بعدی قرار خواهد گرفت.

وزیر دادگستری: معیشت مردم

برای رئیس‌جمهور شهید بسیار مهم بود

همچنین امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: معیشت مردم برای رئیس‌جمهور شهید بسیار مهم بود. در آخرین روزی که با او جلسه داشتیم تاکید ویژه بر نظارت جدی روی بازار داشت و ما خود را متعهد به انجام این امر می‌دانیم.

وی افزود: واقعاً ما جدی‌تر از زمان شهید رئیسی کارها را انجام می‌دهیم چرا که تأکید او برای ما پابرجاست و آقای مخبر هم بر همین تأکیدات اشاره دارند و وظایف ما در حال انجام است.

معاون علمی رئیس‌جمهور: رئیس‌جمهور

 بر ایجاد کارگروه ویژه‌ای برای کمک

و حمایت از فعالین حوزه مجازی تأکید کردند

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس‌جمهور نیز گفت: ۲۴ ساعت قبل از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، جلسه شورای عالی فضای مجاز ی برگزار شد که در آن جلسه من گزارشی از شرایط فعالان و نخبگان فضای مجازی به رئیس‌جمهور ارائه کردم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور بر ایجاد کارگروه ویژه‌ای برای کمک و حمایت از فعالین حوزه مجازی، برنامه نویسان و فعالیت حوزه آی تی تاکید کردند که امیدوارم این دستور را بتوانیم اجرائی کنیم.

وزیر علوم: با فروش اموال مازاد خوابگاه متأهلی ساخته می‌شود

محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، درباره ساخت خوابگاه متاهلی، اظهار کرد: برای خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌ها بسیج شده و بر اساس مجوز دولت برای مولدسازی، دانشگاه‌ها اموال مازاد خود را در کمیسیون مولدسازی مطرح کرده و به فروش می‌رسانند و با بودجه آن، خوابگاه متاهلی می‌سازند.

وی ادامه داد: آخرین دستور کاری رئیس‌جمهور در حوزه وزارت علوم بحث دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش دانشگاهی بود. در برنامه توسعه هفتم توسعه حکمی آمد که وزارت علوم و بهداشت مکلف شدند دستورالعملی تهیه کرده و به تصویب هیئت وزیران برسد که تقریبا این دستورالعمل آماده شده و منتظریم برنامه هفتم توسعه تصویب شود تا آن دستورالعمل را به هیئت دولت بیاوریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری: در ادامه راه «رئیس‌جمهور شهید»

مصمم هستیم

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ در حاشیه جلسه این هفته دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دولت پس از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت:  تلاش‌های‌مان بیشتر شده‌، چون می‌خواهیم راه «رئیس‌جمهور شهید» را بهتر ادامه دهیم‌. نبود رئیس‌جمهور بسیار سخت است، اما ما  مصمم هستیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی: موضوع کالابرگ الکترونیک در حال جمع‌بندی است

صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تداوم اجرای کالابرگ الکترونیکی یکی از سفارش‌های اکید آقای رئیسی بود.  وی ادامه داد: در این مدت یکی دو جلسه با حضور آقای مخبر در این باره برگزار شده است و در حال جمع‌بندی هستیم. به برخی مجوزها نیاز است و امیدواریم در آینده نزدیک جمع‌بندی و ابلاغ شود تا مرحله بعدی کالابرگ الکترونیک را اجرا کنیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نامه دانشجویان خارجی دانشگاه ادیان و مذاهب به امام خامنه‌ای

نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین

چگونه خاموشی‌ها در دولت سیزدهم رفع شد؟

سه سال گذشته در تابستان قطعی برق نداشتیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.